Na, valahogy így lett Mészáros Lőrinc a leggazdagabb magyar

2020-ban egy sikeres nyomtatott magazinból tudod meg, hogy Mészáros Lőrinc Magyarország leggazdagabb embere, immár másodszor. Ezt azért nehéz lett volna előre látni. Nem úgy értem, hogy tavaly nehéz lett volna […]

Bővebben

Egy magyar a Google-nél: 10 dolog, amit egy befektető hallani akar majd tőled

Nem biztos, hogy ismerik a piacot olyan mélyen, mint te, ezért készülj alaposan, és mindig maradj szerény!

 

„A befektetőkeresés olyan akár a társkeresés: néhány pillanat eldől, megvan-e a kémia, viszont ahogy a párkapcsolatokban is, úgy az üzlet terén is rendkívül fontos, hogy racionális alapokon nyugodjon a kapcsolat”  – mondja Jentetics Kinga, a PublishDrive nevű magyar startup alaptója, aki a Forbes amerikai és magyar 30 sikeres fiatal 30 alatt listájára is felkerült, nemrég pedig a Google beválasztotta a cégét a Launchpad inkubátorprogramba. Kinga már túl van rengeteg tárgyaláson befektetőkkel, ezért tudja, mit és mikor kell mondani. El is árulta!

 

  1. Végezz kutatást a befektetőről még a találkozó előtt

Semmi nem tűnhet amatőrebbnek, mintha nem tudod, kivel ülsz le tárgyalni. Nézz utána a befektető portfoliócégeinek, milyen iparágak, megoldások érdeklik a befektetőt. Próbáld kipuhatolni, mekkora összegű és mennyiségű befektetést zártak le és mikor. Ezekből könnyen összerakhatod a puzzle-t, hogy összeilletek-e.

 

  1. Készíts prezentációt a számokra fókuszálva

Mindennél meggyőzőbb, ha a mondandódat alátámasztod vizuális megoldásokkal. Erre kiváló eszköz egy prezentáció grafikonokkal. Még jobb, ha a prezentáció mögött van egy jókora pénzügyi elemzés, amiből néhány szeletet megmutatsz a prezentáció során. Ne feledd, a befektetők legtöbbször pénzügyi szakemberek, és a számok nyelvén tudod elmagyarázni legegyszerűbben a mondandódat nekik.

  1. Készülj fel a számok alátámasztására, lehetséges befektetői kérdésekre

Viszont a számok könnyen az ellenségeddé válhatnak, ha nincsenek alátámasztva historikus adatokkal, piaci meglátásokkal. A befektetők nem szeretik a süketelést, és könnyen átlátnak rajtad, ha mégis megpróbálod. Ha valamire nem tudod a választ, inkább valld be, és ígérd meg, hogy utánanézel és elküldöd nekik. Még profibbnak tűnhetsz, ha készítesz néhány „back up slide”-ot lehetséges kérdésekkel, mert ilyenkor látják, hogy vetted a fáradságot, hogy az ő fejükkel gondolkozz.

Jentetics Kinga, a PublishDrive társalapítója

Jentetics Kinga, a PublishDrive társalapítója

 

  1. Legyél tisztában a vízióval, hosszú távú tervekkel

A befektetői kapcsolat hosszú távra szól, akár a házasság – és legalább olyan nehéz felbontani is – , így a felek közös érdeke, hogy az alapvető értékek, hosszú távú tervek megegyezzenek. Nem mindegy, hogy mi a cél pl. korai exit vagy tőzsdei bevezetés.  Ezt már a legelső találkozókor derítsd ki, mielőtt túl sok energiát és időt ölnétek egymásba

 

 

  1. Ismerd a piacot, kifejezetten a versenytársakat

A befektetők nagy része az adott piacot nem ismeri olyan mélyen, mint a cégek, akik 1-2 éve már aktívan részt vesznek benne. Mutasd meg, hogy mindennél jobban ismered a piacot, így bízni fognak benned és a csapatodban. Viszont ne felejtsd, hogy a befektetők befolyásos emberek kiterjedt kapcsolati hálóval, így van lehetőségük piaci szakértőktől véleményt kérni, így te is igyekezd validálni a piacismeretedet szakemberekkel/hivatalosan elérhető piackutatásokkal.

  1. Fogalmazd meg egyértelműen, miben vagytok jobbak a versenytársaknál

Mindig van versenytárs a piacon, akár közvetlen vagy közvetett oldalról, így soha ne mondd azt hogy „nekem nincs versenytársam, annyira egyedülálló a termékem”. Ami a legfontosabb, hogy tudd, miben vagy más, miben tudsz kiemelkedni a többi cégtől és hogyan fogod tudni hosszú távon fenntartani a megkülönböztető erődet, hogy elérd az álombeli 100m USD-s éves árbevételt cégeddel.

  1. Domborítsd ki az eddigi eredményeket

A legtöbb befektető szimpla ötletre nem hajlandó időt és pénzt áldozni. Szeretik látni, hogy már hajlandó voltál időt/energiát/pénzt fektetni az ötleted megvalósítására és ennek vannak látható eredményei: ügyfelek, feliratkozók, bevétel, bármi, ami alátámasztja a hitelességedet, az ötleted életképességét. Ha nincs ilyen, akkor se bánkódj, viszont készülj fel az „udvarias nem”-ekre.

  1. Maradj szerény

Ha vannak eredményeitek a csapattal, mindenképpen mutasd be, de maradj közben szerény. A befektetők többsége szereti azt látni, hogy az alapítók alázatosak a projekt/cég/termék iránt, és nem azért dolgoznak, hogy egy-egy magazin főcímoldalán szerepeljenek, és álomfizetéssel végigturnézzák a világot 5 csillagos szállodákban, hanem hogy valódi értéket teremtsenek.

  1. Kérdezz, kérdezz, kérdezz

A befektetői találkozó kétoldalú kommunikáció, így ne hagyd, hogy csak téged kérdezzenek (vagy néha már vallassanak J), te is legyél aktív a beszélgetés során. Készülj kérdésekkel, és ha nem is csaptok egyből egymás kezébe a befektetést illetően, kérj visszacsatolást a projektről, prezentációdról.

  1. Follow up-olj

A legfontosabb a folyamatos kapcsolattartás – a legtöbb befektető hónapokig csak figyeli az adott startup-ot, mielőtt valóban tőkével támogatná azt. Így ha vannak új híreid, értesítsd őket, figyeld az ő update-jeiket és tartsd fenn az érdeklődést. Minden kapcsolat így kezdődik.

 

 

 

Mert helyes ugyan, ha az ember felkészül a legrosszabbra, de bizonyosra mégsem szabad venni.