Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Egy éve otthon: így hatott egy év korona a maszkok árára, a benzin-és internetfogyasztásra

Szinte napra pontosan egy éve tematizálja az életünket a pandémia, és a megváltozott fogyasztási szokásaink következménye egy év elteltével már számokban is kimutatható.

10 területet vizsgált a Telex, amely megmutatja, milyen hatással volt az életünkre a világjárvány.  Nemcsak a napi járványadatokban volt folyamatos a változás, hanem a sebészeti maszkok árában, a benzinfogyasztásban, az irodák bérleti díjában és az internethasználatban is.

A Telex saját adatgyűjtése alapján a járvány tavaly márciusi megjelenése nagy drágulást okozott az orvosi maszkok árában. A járvány kezdetéig a patikákban 30-40 forint volt egy-egy maszk,

2020 márciusában már ennek a tizenhatszorosa, 650 forint.

Az árak fokozatosan konszolidálódtak, de februári adatok szerint még így is 93 forint maradt.

Otthon maradtunk

Az üzemanyagok iránti keresletet mindig több tényezőn múlik, de már az első hullám megjelenésekor, 2020 első hónapjában is 3,4 százalékos volt a visszaesés 2019-hez képest, szeptember végére pedig már 7,5 százalékkal kevesebb benzin fogyott – közölte a Telex a Magyar Ásványolaj Szövetség adatai alapján.

Meglepő változás történt az irodák bérleti díjának alakulásában, 2020 március elején 3051 forint volt a budapesti irodák átlagos négyzetméterára, egy év alatt ez 3150 forintra nőtt, az átlagos bérleti díj viszont csökkent, havi 420 ezerről 358 ezerre az ingatlan.com adatai szerint.

És otthon dolgoztunk

Az online oktatásnak, a home office-nak és az otthon töltött szabadidőnek köszönhetően

egy év alatt ötször dőlt meg az adatforgalmi rekord

– az első rögtön a karantén első hétvégéjén. 2021 elején pedig a 2020-as első negyedévhez képest több mint 34 százalékos ugrást tapasztalt a Budapest Internet Exchange, írja a Telex. Az összeomlást a szolgáltatók is igyekeztek elkerülni, a Youtube és a Netflix is direkt csökkentette a videói felbontását.

A Telex még olyan területeket is vizsgált, mint a gyermekvállalási kedv, az alkoholfogyasztás vagy a vécépapírfogyasztás és a nők aránya a frontvonalban dolgozók körében.

Borítókép: Tai-S-Captures // Unsplash

Oszd meg!