Úgy tűnik, a Ryanair és társai mind a hatályos rendelet fényében cselekedtek. Kérdés, hogyan érinti ez a Ryanairre kiszabott százmilliós bírságot.
A hatályos rendelet egyetlen rendelkezése sem akadályozza meg a légitársaságokat abban, hogy az adókat átvigyék a jegyárba, amennyiben ez átlátható és megkülönböztetésmentes módon történik – ez Adina Vălean közlekedésért felelős uniós biztos válasza Ujhelyi István MSZP-s Európai Parlamenti képviselő írásbeli megkeresésére.
Ujhelyi Facebook-posztjában azt írja, arra várt választ a Bizottságtól, hogy ütközik-e bármilyen hatályos rendelkezésbe néhány légitársaság gyakorlata, ami alapján visszamenőlegesen is az utasokra hárítják át az adott tagállamban a gazdasági válság kezelésének részeként kivetett rendkívüli különadók összegét.
A Bizottság válasza
Ujhelyi szerint Vălean a válaszban kifejti:
az uniós légi fuvarozók szabadon állapíthatják meg az EU-n belüli légi járatok viteldíjait,
feltéve, hogy tiszteletben tartanak bizonyos átláthatósági követelményeket, a fogyasztók érdekeit, és ezáltal egyenlő versenyfeltételek jönne létre.
Vălean szerint a hatályos rendelet értelmében a társaságoknak tájékoztatniuk kell az utasokat a légi viteldíjra vonatkozó valamennyi feltételről, vagyis amennyiben „átlátható és megkülönböztetésmentes” módon adnak információt erről az utasoknak, úgy módjukban áll az adókat ráterhelni a jegyárakra.
Hozzáteszi azt is, hogy az érintett tagállamok nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságainak feladata annak értékelése, hogy a légitársaságok megfelelően tájékoztatták-e az utasokat az alkalmazandó szerződési feltételekben a jegyvásárlást követően kivetett adók felszámításáról.
Előzmények
- Még tavasszal jelentette be a magyar kormány az egyes iparágakat, így a légitársaságokat is érintő plusz adóterheket. A Wizz Air és az Easyjet mellett a Ryanairnél is drágultak emiatt a viteldíjak. Az utóbbival kapcsolatban a magyar fogyasztóvédelem augusztus elején jelentette be, hogy 300 millió forint bírságot szab ki a fapados társaságra.
- Eközben elindult a hírhedt „leidiótázós” csörte is a magyar kormány, valamint a Ryanair vezére, Michael O’Leary között: többek között O’Leary Nagy Márton gazdaságfejlesztési minisztert idióta tökfejnek nevezte, Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint O’Leary azért viselkedik így, mert gyerekkorában túl sokat ivott és Deutsch Tamás EP-képviselő sem maradt ki a beszólogatásokból, ő hímtagnak titulálta az ír vállalkozót.
- A bírságról O’Leary már augusztus elején megjegyezte, hogy nem akarják kifizetni. A Ryanair-vezér Magyarországig utazott, hogy személyesen jelentse be: a társaság nem vonul ki és nem adja fel budapesti bázisát, de a téli menetrendet átszabják, tovább csökkenti a járatai számát és sűrűségét is. A sajtótájékoztatón azt is leszögezte: arra számítanak, hogy a magyar bíróságon veszítenek majd, de akkor mennek tovább majd az EU bíróságáig.
- A bírság hivatalos indoklásában nem szerepelt egyébként az extraprofitadó áthárítása, tehát az EB válaszától és a hatályos rendelettől függetlenül is fennáll a lehetősége annak, hogy a Ryanair ellen születik döntés, és behajtják rajtuk a bírságot.