Egyre több elektromos közlekedési eszköz jelenik meg a főváros utcáin – ami persze megosztja a budapestieket. A környezetvédelem hívei örülnek, mások viszont nem mindig felhőtlenül boldogok. Az e-robogókkal (legyen szó kismotorról vagy rollerről) gyakorlatilag bárhova el lehet érni a városban tíz perc alatt, már csak azért is, mert ezekkel az eszközökkel éppen úgy szabad a buszsávban haladni, mint akár – ahogy azt az olasz filmekben annyiszor látjuk – a piros lámpáknál a kocsisor elejére állni. Néhány szabályt azonban be kell tartani – íme az Ogreco közösségi robogómegosztó e-robogó-protokollja.
- A Budai vár és a Margitsziget tabu. Gyerekkorunk óta ismerjük a sziget saját e-közlekedési eszközét, a Bringóhintót – így nem is kell oda több jármű. Az ok prózaian egyszerű: a sziget elsősorban a családi élet színtere, amitől persze még közlekedhetnének arra, de a „békés társadalmi együttélés” jegyében talán mindenkinek jobb, ha ez háborítatlanul így is marad.
- Egyik járművel sem hagyhatod el Budapestet. Ez a segédmotoros kerékpárokra, így például az ogremobilokra mindenképp igaz. A hatályos KRESZ szabályok szerint lakott területen kívül láthatósági mellényt kell viselnie a jármű vezetőjének (ami nem része a mellékelt felszerelésnek), valamint például autópályára, autóutakra kifejezetten tilos ráhajtani.
- Bukósisak nélkül egy centit se! A komolyabb szolgáltatók mindent megtesznek – saját és ügyfeleik jól felfogott védelmében –, hogy megfelelő biztosításokkal rendelkezzenek, tehát van Casco is az elektromos robogón. A bukósisak használata pedig kötelező. A közút veszélyes üzem: bármikor történhet nem várt eset, ilyenkor pedig a legjobb, ha testi épségünket is védjük a nem kívánatos behatásokkal szemben.
- Ha lemerült, ne akard tölteni! Részben arra szolgál az általad fizetett bérleti díj, hogy cserébe a szolgáltatód, akitől bérled a járművet, feltöltve és tisztán tartsa azt – ami persze neki is jogos érdeke. Szóval: ha ilyet tapasztalsz, ne aggódj, megcsinálják helyetted a szakemberek.
- Az alkohollal szembeni zéró tolerancia rád is vonatkozik. Te döntesz: iszol vagy vezetsz. Az összes szolgáltató azonban egységfrontba tömörül – ahogy a közlekedésben résztvevő más szereplők, vagy éppen „felügyeleti szervek” is –, senki sem tolerálja az ittas vezetést.
- A járda a gyalogosoké, a biciklisáv pedig a bicikliseké. Az elektromos városi közlekedés egyik hatalmas előnye az autókkal szemben, hogy fun ezekkel az eszközökkel közlekedni. Jó szlalomozni, jó olyan helyeken menni, ahol más járművek nem tudnak. Csakhogy egy 45 km/h-val száguldó jármű igencsak veszélyes a sokkal lassabban haladókra! Cserébe viszont a buszsávokban haladva (ez szabályos) nagyon gyorsan el lehet jutni úti célunkig. Itt is igaz: csak akkor lehetsz biztonságban, ha mások is biztonságban vannak tőled.
- Nem kell órákat parkoló kereséssel tölteni – de a jó illem fontos. Segédmotorral szinte bárhova lehet parkolni a járdán, de néhány szabályt mindenképp tartsunk be: hagyjunk legalább 1,5 méternyi helyet, hogy legyen elegendő mozgástér egy babakocsinak is, ne állítsuk a robogót az üzletek bejárata elé, vagy képezzünk belőle bármilyen akadályt!
Borítókép: Ogreco Kft.
Bemutatták Budapest új közösségi robogóját – íme, az árak