1,5 millió eurós befektetési kört zárt le a magyar Prefixbox, az e-kereskedőknek intelligens keresőmotort fejlesztő cégbe a Euroventures emelt tőkét ismételten – tőlük egyszer 500 ezer eurót már bevontak. Hogyan alakulhat át, ahogy online vásárolunk? A csapat víziója erre is választ ad.
A startup intelligens keresőmotorokat fejleszt kifejezetten az e-kereskedelmi szektornak. A Prefixbox másfél évvel ezelőtt vont be komolyabb kockázati tőkebefektetőtől először forrást, korábban Balogh Petya angyalbefektető segítette az indulásukat. A csapat azóta duplázta a létszámát és a bevételeit is, immár 30 fő dolgozik a startupban.
Az előző befektetési körrel megkezdett lengyel piacra lépés is meghozta az eredményeket, egyértelműen ez volt a növekedés egyik motorja (és arra számítanak, hogy idén is ez lesz). Erre persze ráerősített a járvány miatt felpörgő e-kereskedelem is.
A most kapott befektetői tőkét nagyrészt termékfejlesztésre fordítják majd, hogy versenyképesek maradjanak. „Keresőt fejleszteni nehéz: széles és mély feladat” – magyarázza Simon István, a cég alapító-CEO-ja. Egyszerre dolgoznak a relevancia-optimalizáláson (mélység), közben egyre több extra szolgáltatást építenek be, ami támogatja a hatékony értékesítést (szélesítik a szolgáltatásaik palettáját). Az egyik ilyen, hogy a márkák kiemelést vásárolhatnak maguknak a webáruházakban.
Simon István, a Prefixbox alapító-CEO-ja. Fotók: Sebestyén László
A járvány okozta bizonytalanságra a nagy FMCG (gyorciklusú fogyasztási cikkek) szektor márkái is reagáltak, online erősítettek. A legtöbb webáruházban ugyanakkor nincsenek szofisztikált kiemelési lehetőségek, miközben a nagyobb márkák itt is szeretnének szem előtt lenni.
A kereső júzerek konvertálnak a legjobban a webáruházakban.
Felmegy valaki egy oldalra, tudja, mit akar és rákeres. A Prefixbox keresője pontos találati listát ad, de előre rendezi azokat, akik ezért külön promóciós díjat fizetnek. István szerint mivel jellemzően az akciós termékeket emelik ki a márkák, ezt a szolgáltatást a felhasználók is értékelik. Ez a brand promotion az egyik nagy dobásuk, január óta él megoldásuk, például, a Rossmann webáruházában. A termék ugyanakkor előrevetíti azt is, hogyan gondolkoznak a Prefixboxnál az online kereskedelem jövőjéről.
„A brand promotion megoldásunkat egészen odáig akarjuk elvinni, hogy egy real-time hirdetési platform legyen.”
Ehhez persze még messzi út vezet. Amit egykor okos keresőnek mondtak, azt ma már egy kereső és navigációs megoldásnak látják, ahol a Prefixbox már nemcsak a találati oldalakat optimalizálja, hanem azt is, milyen termékkategóriák segítik az értékesítést. „Egy kategóriaoldalon belül is mi adjuk majd vissza, milyen termékek jelenjenek meg.” A kategóriaoldal és a kereső a Prefixbox víziójában szinte összeér: „Nem fogod érzékelni, hogy egy kereső találati oldalán vagy kategóriaoldalon vagy.”
Egyre fontosabb lesz a perszonalizáció, az FMCG szektor most sokat lépett előre az online kereskedelemben, itt pedig gyakoriabbak a vásárlások, vagyis sokkal értékesebb, ha a webshop az előző vásárlásaink alapján következtetni tud arra, mit szeretnénk vásárolni legközelebb.
Kitört a járvány és elindult az időutazás
István szerint káoszos időszak volt a járvány első hulláma, de azok a kiskereskedők tudtak gyorsan reagálni a hirtelen bezárkózásra, akik már elkezdték kiépíteni az online lábukat, a fókusz egyértelműen átkerült ide. „Az elmúlt egy évben a kiskereskedőknek is egyértelműen stratégiai fontosságú lett az e-kereskedelem.”
A tavaszi lezárások után nagyot ugrott a webáruházak forgalma, a lazítás után az új vásárlók 60 százaléka így is megmaradt. Arányaiban hiába nagy a lemorzsolódás, az jól látszik, sok olyan szereplő ragad meg az e-kereskedelemben, aki ezt a lépést lehet, hogy csak évekkel később vagy egyáltalán nem lépte volna meg. Erre számítanak akkor is, ha meglesz az átoltottság. „Ez egy kis időutazás volt.”
A Prefixbox is gyorsan reagált: a szokásos egyhónapos ingyen próbaidőszakot három hónapra nyújtották, így sok leendő ügyfél, aki amúgy kivárásra játszott, rábólintott a lehetőségre. Menedzsmentdöntés nem kellett hozzá, a szolgáltatás pedig olyan konverziót hozott, ami meggyőzte az ügyfeleket.
A fehér középosztály vegyvédelmi ruhában indult a bioszőlőért, miközben tombolt a járvány – interjú
Lengyelország nagyon bejött
Az internethasználó lengyelek 80 százaléka legalább egyszer vásárolt online 2020-ban, a piac robosztusan nőtt, tavaly 12 milliárd dolláros forgalmat bonyolított. Erősek a helyi szereplők, a ruházati- és divatcikkek szegmense a legnagyobb, ezek a játékosok már külföldön terjeszkednek (itthon az Ecipo.hu és almárkája, a Modivo is jelen van már, például).
Az mára egyértelműnek tűnik, jó stratégiai volt a Prefixbox részéről Lengyelországba menni, a bevétel 30 százaléka tavaly már innen jött, ráadásul a lengyel piacról több új ügyfelet tudtak behúzni, mint Magyarországon.
„A bérszívonal nagyjából azonos az ittenivel, de a piac – legalább is az e-kereskedelemben – nyolcszor akkora. Hat-nyolcszoros a növekedési lehetőség van benne.”
A Prefixbox a budapesti csapatba felvett két lengyel kollégát és van egy helyi sales-e a lengyel piacon, az alapozó félév után bejött nekik az a felállás. Ahogy István mondja, nagy előny, hogy „lengyelül tudnak eladni”. A lengyel piacon nincs olyan, aki keresőmotort fejlesztene (külföldi megoldások vannak, de a Prefixbox külön lengyel szótárat fejlesztett a keresőjéhez), vagyis e tekintetben is volt tér, csak a bizalmi gátat kellett áttörni. Ehhez kellett a kinti emberük és az, hogy egyre több lett a helyi referenciájuk. A magyarhoz képest a lengyel patikák kifejezetten erősek online kereskedelemben (bár ebben idehaza éppen a héten történt egy érdekes fejlemény). Miután a Prefixboxnak lett innen ügyfele, egyre többen hívták őket.
Ha megy a szekér, minek a külső tőke?
Másfél éve ugyan még arról beszéltünk, hogy Moszkva lehet a következő hídfőállás, ezt elengedték, ma már inkább Nyugat-Európát nézik, elsősorban Németországot. „Itt a belépési küszüb is magasabb, de a lehetőségek is jóval nagyobbak, sokkal több az e-commerce oldal.”
A csapat továbbra is a Balogh Petya-féle csótány modellben hisz (erről lásd bővebben ezt a cikkünket, ahol a Prefixbox teljes sztoriját megírtuk).
Az István Simon a fejébe vett valamit és elköltötte rá a lakáspénzt
Az organikus növekedés önmagában lassú lenne, ezt a befektetői tőkével lehet felpörgetni, ugyanakkor lufit se akarnak fújni. „A célunk mindig az, hogy duplázzuk a bevételünket, a befektetői pénz ahhoz kell, hogy költésben kicsit előre tudjunk szaladni.” Az is fontos elv, hogy a tőkebevonások előtt érjék el az önfenntartó szintet, ezt most is sikerült. Mondhatjuk úgy is: az előző körben bevont befektetői pénzt elköltötték a növekedésre, jöhet az újabb nagyobb lépés. A konkrét cél most is az, hogy egy éven belül duplázzák a forgalmukat. Tudnának profitábilisan működni, de akkor nem lenne meg a kellő sebesség ahoz, hogy egy éven belül elérjék a kitűzött növekedési célokat. István azt mondja, reálisan nézve nincs nagy esélye annak, hogy úgy meginduljon a rakéta, hogy külső források nélkül, organikusan tudják tartani az eddigi növekedési ütemet.
Hogy pontosan kiktől és mekkora összeg szerepel a későbbi tervek között, és ez elvezet-e egy esetleges exitstratégiáig, arra csak annyit mond:
„A cégeket nem megveszik, hanem eladják”.
Ez náluk még legalább 5 évig nem lesz kimondottan cél. „Mi most növekedni akarunk.”
A lengyel piacralépést egy helyi iroda megnyitásával kezdték. Nem jött be. „Pár hetet, ha voltunk ott, alig tudtuk lemondani.” Így az fel sem merült, hogy német irodájuk legyen – a helyi értékesítő és németül jól beszélő budapesti kollégák mixében hisznek.
Hogy a kinti emberük ne csak a pénzt égesse, azt egy igen alapos, többkörös felvételi eljárással igyekeznek ellensúlyozni. A német piacon valamivel nagyobb lesz a verseny, itt már több nagy cég is a célkeresztjükbe kerülhet, akik tendereztetik a beszállítóikat, valószínűleg több ilyen tenderen indulnak majd.