A Bubbles önkiszolgáló mosodahálózatot a terjeszkedési szakasz közben érte a koronavírus. A turisták elmaradása őket is rosszul érintette, a bérleti díjakból alkudtak, és bevezették a fertőtlenítő mosást. A terjeszkedési terveiket nem adták fel, még hat új mosodát nyitnak.
Egyszer csak pár nap alatt a felére esett a forgalom. Eltelt két hét, remegett az ország, bejelentették a kijárási korlátozást. Újabb zuhanás. Nem egy magyar cég élte meg így a márciust, köztük van az önkiszolgáló mosodáival új piacot teremtő Bubbles is. Azonnali fordulattal, alkalmazkodással reagáltak, ami a költségcsökkentés mellett új fejlesztéseket és szolgáltatásokat is jelentett.
Az már március elején, amikor betört Olaszországba, szinte biztossá vált, hogy a vírus sem áll meg Hegyeshalomnál. Ennyit lehetett biztosan tudni, de arról csak találgatott mindenki, hogy milyen lesz a járvány lefolyása, hogyan reagál rá a gazdaságpolitika. A cégek mindenesetre elkezdtek válságforgatókönyvekkel készülni.
A júniusi magazinban négy sikeres magyar cég, a Szállás.hu, a Wing Nyrt., a Netrisk és a Lensa vezetője mesél arról, hogy miként élték meg és reagáltak a válságra, hogyan kerestek új utakat, indultak más irányba.
Így készült fel a koronavírusra a Bubbles
Ceglédi Csongor, a Bubbles vezérigazgatója azt meséli, mindenekelőtt felmérték, hogy a működéshez szükséges anyagok közül minek a beszerzése kerülhet veszélybe, mi jön külföldről. Ez az az időszak volt, amikor még nem volt kimutatott fertőzés Magyarországon, de már fennakadások voltak a beszállítói láncoknál. A Bubbles mosó- és szárítógépei Olaszországból származnak, a vegyszerek jó része Belgiumból. Berendeltek utóbbiból a szokottnál jóval többet, aztán kiderült, nem lett rá szükség. Ma már tudjuk, az áruszállítás később zavartalan maradt, a forgalom ellenben bezuhant.
Emlékezetes,
hogy azon a bizonyos március közepi hétvégén aki tudott, home office-ra
váltott, Budapestről pedig eltűntek a külföldi turisták. A következő napokban
egyszerre kellett a Bubbles-nak is költséget csökkentenie és a bevételzuhanást
mérsékelni. A két fő költségelem náluk a bérek és az üzletek bérleti díjai.
Utóbbiaknál egyszerűbb a helyzet, menni kellett és alkudni. A bérbeadók nagy
része bele is ment a csökkentésbe, ezen kívül levettek minden extrát, kényelmi
szolgáltatást a mosodákból: például a wifit, vagy a zeneszolgáltatást.
Ami a HR-vonalat illeti, azt hamar eldöntötték, hogy a bizonytalan helyzetben nem építenek le, fontos, hogy megtartsák a speciális szakértelmet.
Már csak azért is, mert munka akadt bőven az új helyzetben, új, távmunkás körülmények között. Közben a kijárási korlátozáshoz kapcsolódó intézkedések kapcsán már az sem volt biztos, hogy nem kell teljesen bezárniuk a mosodáknak, de állásfoglalást kértek az illetékesektől és az jött vissza, hogy nyitva maradhatnak. Így legalább a teljes leállást elkerülték a magyar üzletekben.
A feladat adott volt: az új helyzetre reagálva menteni a menthetőt. A gondolkodás abból indult ki, hogy egy dolog biztosan és tartósan megváltozott: csökkenteni kell a fizikai kontaktust, elsődleges lesz a távolságtartás. Erre reagáltak a gőzerővel felpörgött fejlesztésekkel. A hozom-viszem szolgáltatást két nap alatt fejlesztették és integrálták. Ennek a lényege, hogy házhoz mennek érte és mosás után házhoz is viszik a mosott szajrét, az pedig már a segítség kategória is, hogy a 65 év felettieknek magát a kiszállítást ingyen adják. Lett készpénzes előrefizetés, meg minden zsák folyamatos fertőtlenítése. Egy új applikációval is kijöttek ki, amiben már elérhető egy olyan funkció is, hogy a fizetőautomatához hozzá sem kell érnünk, a mosást a mobilról indíthatjuk.
Az, hogy mire volt a leginkább igény, azt Ceglédi Csongor a legjobban egy új mosóprogram sikerével illusztrálja. Bevezették ugyanis a 60 fokos fertőtlenítő mosást, amelynél a gép dupla adag fertőtlenítőszert adagol, változatlan áron. Szinte azonnal majdnem minden második mosató erre az opcióra szavazott, ennek a húzásnak pedig komoly szerepe volt abban, hogy limitálni tudták a visszaesést.
A válság a gyors terjeszkedés közepén érte a Bubblest. Mi is beszámoltunk róla, hogy Csehországban kezdtek mosodákat nyitni, az év végére 20 egységet terveztek, összesen a két országban a tavaly év végi 47 üzletről közel a duplájára bővültek volna. Ezt természetesen azonnal felülírta a járvány, épp a negyedik üzlet nyitott volna, amikor beköszönt a koronavírus és a cseh szabályozás értelmében a prágai üzleteknek be kellett zárniuk. A leállás alatt a növekedési terveket is újra kellett gondolni. A cseh piaccal kapcsoltban az volt a terv, hogy részben a magyar EBITDA-ból finanszírozzák, de most elképzelhető, hogy keresnek egy partnert rá és master franchise-rendszer keretében bővítik.
Az itthoni nyitási tervek nem változtak, a franchise partnerek megvannak, áprilisban és májusban is nyitottak üzleteket és még terveznek további hatot az első fél évben. Az Airbnb-forgalom túlsúlyos Király utcai egységnél pedig felújításra használták ki, hogy nulla turista mellett koszos ágynemű is alig keletkezik a bulinegyedben.
Az áprilisi mélypont után májusban már elindult a visszakapaszkodás és a növekedés folytatódik júniusban is, a cégvezető szerint a vártnál jobban. A tartalékokat most egy óriási marketingkampányra fordítják, jó időben és jó csatornán küldött üzenetekkel próbálják visszanyerni a lemorzsolódott ügyfeleket és behozni újakat.
Nyitókép: a Bubbles vezérigazgatója, Ceglédi Csongor. Fotó: Bubbles