A kormánynak valamelyik ujjába harapnia kell: vagy hiányt kockáztat egy újabb ársapkával, vagy kiteszi az embereket a drasztikus áremelkedésnek.
Rekord dőlhet a benzinkutakon alig egy év után. A 851 forintos átlagos dízelárra élénken emlékezhetnek a vállalkozók, a civil szervezetek tagjai, és mindenki, akire tavaly októberben már nem vonatkozott az árstop. A magyarországi kutakon a dízel literenkénti ára jelenleg 650 forinttól indul, az átlagár 686 forint, az autópályákon közlekedők pedig 734 forintos árakkal is találkozhatnak. Ilyen magas árakra február eleje óta nem volt példa, májusban még 542 forint volt az átlagár.
„A dízelpiac hasonlóan feszült, mint a tavalyi évben” – mondta a Forbes.hu-nak Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázipari elemzője. „Októberben, novemberben csúcsosodhat ki a feszültség a dízelpiacon. Nem zárható ki, hogy idén is elérjük a 850 forintos árat. Egy nagyon hideg tél pedig erősen megemelné a dízelkeresletet.”
Azt egyelőre nem tudni, hogy a lélektani határt átlépte-e a magyarországi üzemanyagár. Júliusban még mindössze egy százalékkal maradt el a dízelforgalom a 2019-estől, de az augusztusi és a szeptemberi adatok egyelőre nem hozzáférhetők.
Putyin és a koronaherceg kezet fog
Az európai dízelkeresletnek csak 10 százalékát teszik ki a személyautók, Pletser szerint Magyarországon ez az arány minimálisan magasabb lehet. A többit kamionok, hajók, repülők használják el. A júliustól-szeptemberig tartó negyedévben van a turisztikai csúcsszezon, ami idén a 2019-es rekordszintet közelítette, és jelentősen emelte a keresletet. „A repülőkbe töltött üzemanyag a dízelek csoportjába tartozik. A repülés keresletnövekedése esetén a dízeltermelést fogja vissza a finomító” – mondta Pletser. Ősszel a mezőgazdasági munkák is felfelé hajtják a keresletet.
Idén viszont új tényező van a legnagyobb befolyással az üzemanyagárakra. Szeptember 5-én Oroszország és Szaúd-Arábia – az OPEC+ csoport két vezető olajtermelője – bejelentette, hogy év végéig meghosszabbítják a kitermelés-csökkentést. Oroszország ráadásul negyedével csökkentette a dízelexportot Balti- és Fekete-tengeri kikötőiben.
„Mindkét országnak magas olajárra van szüksége, ezért éppen annak az olajtípusnak a kitermelését csökkentették, aminek magas a dízel-kihozatala. Az oroszok háborút vívnak, a szaúdiaknak pedig gigantikus városépítési terveik vannak. Az oroszoknak hiába van rengeteg finomítójuk, csak néhányat újítottak fel, ezért belföldön is dízelhiány alakult ki.
Ezt a területet erősen érinti a szankció: gyanítom, hogy az orosz finomítókban elromlanak olyan egységek, amiket nem tudnak pótolni.
A Kreml ezért nagyot emelt a vámon, hogy belföldön tartsa az üzemanyagot. Ezek az okok 80-90 százalékban magyarázzák az elmúlt hónapok dízelár-emelkedését” – mondta Pletser. Meg persze a gyengülő forint is hozzátesz: július közepén még 332 volt a dollár-forint árfolyam, most 360 körül mozog.
Ársapka, vagy árrobbanás
Az uniós szankciók ellenére továbbra is Oroszország a világ egyik legnagyobb dízelexportőre, ezért a csökkenés egy nehezen pótolható veszteség a világpiacon. Különösen úgy, hogy a világ olajfinomító-kapacitásának 5 százalékát bezárták a koronavírus-járvány idején. „A meglévő kapacitásokat nem építették tovább a járványügyi korlátozások miatt. A karbantartások is elmaradtak, pedig a finomítókat ötévente le kell állítani egy-két hónapra. A tavalyihoz hasonlóan idén is hosszú a karbantartási szezon, és ezt jellemzően a második-harmadik negyedévben végzik” – mondta Pletser. Az általában jól működő üzemek pedig a hőség miatt alacsonyabb szinten tudtak termelni, ami további egy-két százalékot csökkentett a kínálaton.
A helyzetet tovább rontja, hogy a Shell szerdán részlegesen leállította Európa legnagyobb olajfinomító üzemét. A holland Pernis finomítóban a dízel- és repülőgép-üzemanyag termelése akadozik, ami további 25 ezer hordó kiesést jelent naponta.
A magyar kutakon azonban egyelőre nem kell hiánytól tartani, ha a kormány nem tér vissza az ársapkákhoz. „Hiány akkor alakulhat ki, ha például befagyasztják az árakat. Egy hete Orbán Viktor elmondta: lehet, hogy visszatér az ársapka, ebben az esetben visszatér a hiány is. De ha a piacgazdaság feltételei fennállnak, akkor, ha kevesebb van valamiből, annak felmegy az ára, de nem lesz hiány” – mondta Pletser. Úgy látja, a szállítmányozók átháríthatják a vevőkre a dízelár-emelkedést, egész Európában feszítetten működik a szállítmányozási piac.
Ami a legtöbb autóst illeti: a benzin sem sokkal olcsóbb a dízelnél. Jelenleg 618 forinttól indul a literenkénti ár, és nemsokára ezt is visszasírjuk. Január 1-től nettó 32,5 (bruttó 41) forinttal emeli a kormány az üzemanyagok jövedéki adóját. Ha a dízelár addig nem éri el a rekordszintet, ez megadhatja a kegyelemdöfést.