Csütörtökön érhette hidegzuhanyként a Disney jogi csapatát Scarlett Johansson közleménye: perli a hollywoodi óriást, méghozzá szerződésszegésért. A Fekete Özvegy sztárja azt állítja, jelentős kárt okozott neki a Disney azzal, hogy streaming platformján is kiadta a Johansson főszereplésével készült új Marvel-filmet – írja az amerikai Forbes.
Alig három hete sincs a mozikban a Fekete Özvegy, de talán több gondot okozott a Disney-nek, mint az eddigi bármelyik Marvel-mozi. Az amerikaiak július kilencedikétől nem csak a szélesvásznon követhették az orosz ügynök, Natasha Romanoff eredettörténetét: a koronavírusra hivatkozva a stúdió saját streaming platformján, a Disney+-on is elérhetővé tette a filmet egy egyszeri, 30 dolláros díjért cserébe.
Először a mozitulajdonosok hőbörögtek, most pedig a főhőst alakító Scarlett Johansson perli a nagyvállalatot.
Johansson szerint szerződést szegett a Disney: vállalták, hogy a film nagyszabású mozis bemutatót kap, aminek bevételeiből a színésznő is részesül. Sokat bukhatott a Fekete Özvegy dupla megjelenésével. Itthon is hangos a sajtó tőle, de más miatt.
Nem erről volt szó Johansson szerint
A Walt Disney leányvállalata, a Marvel Studios 2019-ben szerződésben vállalta, hogy legalább 1500 vásznon fogják vetíteni a Fekete Özvegyet – Johanssonék szerint ez értelmezhető mozis exkluzivitásnak is, ami a szerződéskötés pillanatában iparági sztenderd volt. A vírus előtt általában 90 és 120 nap közötti periódusban kizárólagos vetítési jogot élveztek a mozik.
Ez Johansson számára azért lényeges, mert a fizetése a mozis bevételek egy részéhez volt kötve.
Nem egyedüli az ilyen üzlet: a legnagyobb hollywoodi sztárok gyakran kérik, hogy a sztárgázsi mellett a jegyeladásokból is legyen jussuk, a várható nyereség miatt sokszor kisebb garantált fizetést vállalva. Így kereshetett közel 250 millió dollárt Keanu Reeves a Mátrix-trilógián, legalábbis a THR szerint.
A járványhelyzet miatt dupla bemutatóval jelent meg a Fekete Özvegy, így a mozis bevételek jelentősen alulmúlták a várakozásokat, hiába keresett 60 milliót a Disney a streaming platformján az első három napban.
A mozitulajdonosok és az ipar elsősorban a kalózletöltésekre mutogat, hiszen a mozis bemutató első pillanatától kezdve bárki lelophatja tökéletes kép- és hangminőségben a filmet.
Johansson pedig ezért is perelhet: a Disney+-os bevételekből sem részesedik olyan arányban, mint amit a 2019-es szerződése a mozis jegyeladásokkal ígért.
Szándékosan szeghetnek szerződéseket?
A Johansson által indított per dokumentumai azt állítják, hogy a Disney szándékosan írja át a saját szájíze – és pénztárcája – szerint a korábban vállalt szerződéses feltételeket.
A Disney a dupla bemutatóval ugyanis a streaming platformjára feliratkozók számát, valamint a tőzsdén a részvényei árát is növelte.
A Deadline-on közzétett peres részletekben olvasható, hogy a „Disney pénzügyi beszámolói egyértelművé teszik, hogy ezt a [dupla bemutató] stratégiát kiötlő ügyvezetők személyesen is profitálnak a Disney szerződésszegéséből”. Bob Chapek, a Disney vezérigazgatója a fizetésénél is nagyobb, zsíros bónuszokat kap, főleg ha a Disney+ növekedik. Az ügyvezető elnök, Bob Iger 16,5 milliós kompenzációjának nagy része is tőzsdei részvények formájában érkezett, ezzel dícsérte a nagyvállalat a streaming platform eredményeit.
„A Disney felső vezetésének küldött és onnan érkezett üzenet egyértelmű volt: növeljétek a Disney+ előfizetők számát, ne törődjetek a szerződéses kötelezettségekkel, és megjutalmazunk” – áll a keresetben.
Húszmilliót kerestél, nem volt elég?
A Disney a kereset beadása óta csúnyán odaszúrt Johanssonnak. Szerintük szomorú és aggasztó, hogy a filmsztár érzéketlen módon hagyja figyelmen kívül „a világjárvány borzalmas és elhúzódó globális hatásait”, és már-már kapzsinak is nevezték a színésznőt:
nyilvánosságra hozták ugyanis az eddig Johanssonnak kifizetett összeget: több mint 20 millió dollárt kapott a sztár a Fekete Özvegyért.
Ráadásul a Disney szerint ez nem is a végösszeg, a Disney+-os megjelenés „jelentősen megnövelte a bónuszát, amit az eddig kapott 20 millió dollár felett keres”.
Ritka, hogy nyilvánosságra hozzák, valójában mennyit kapnak egy szereplésükért a színészek, a Disney-nek viszont nyilvánvalóan nem tetszett Johansson lépése, főleg az utóbbi hetek bírálata után.
Pedig várhatóan innentől többször fogja kapni az ívet a szerződésszegést elkövető stúdió.
„Nem titok, hogy a Disney azért jelenteti meg a filmeket a Disney+-on, hogy növelje az előfizetők számát, és egyben a vállalat részvényárfolyamát, ürügyként pedig a járványhelyzet mögé bújik – nyilatkozta John Berlinski, Johansson ügyvédje. – De a filmek sikeréért is felelős sztárok szerződésének figyelmen kívül hagyása sérti jogaikat, és várom, hogy ezt a bíróságon is bebizonyítsuk. Ez biztosan nem az utolsó eset lesz, amikor a hollywoodi tehetségek kiállnak a Disney-vel szemben, és világossá teszik, hogy
bármit is tesz a cég, törvényi kötelezettsége van a szerződések betartására.”
Itthon is áll a bál Johansson körül
Scarlett Johansson neve tegnap a magyar sajtóban is nagy visszhangot keltett, de nem a per miatt:
Návai Anikó, az egyre többet kritizált és a Golden Globe-díjat kiosztó Hollywood Foreign Press Association (HFPA) újságírója ugyanis a Nők Lapja Johanssonról készült címlapanyagát korábbi interjúiból és máshol megjelent sajtóközleményekből ollózta össze exkluzívként feltüntetve az anyagot.
Az újnak eladott (az interjú végén júliusi, los angeles-i dátumozás áll) anyag plagizálásáról a The Wrap is beszámolt. A Nők Lapjától azonnali hatállyal kirúgott Návai a 168 órának azt mondta, nem érti, miért baj, ha „megír egy interjút”, valamint a támadást az HFPA ellen összehangolt boszorkányüldözésként éli meg.
Korábban Johansson is bírálta az HFPA-t szexista kérdései miatt, májusban nyilvánosan kérte színésztársait, hogy bojkottálják a 87 tagot számláló szervezetet, és senkinek ne adjanak interjút.
Borítókép: Fórum Hungary