A Párizs 2024 szervező bizottság és Európa legértékesebb cége egymás gyűrik, az olimpia viszont egy év múlva kezdődik.
Európa legértékesebb cége, a párizsi központú LVMH luxuskonszern zárt ajtók mögött még mindig tárgyalásokat folytat a párizsi olimpia szervezőbizottságával egy lehetséges együttműködésről. Nagy üzlet van kilátásban, de az idő szorít. A tárgyalásokat pedig nem a világ egyik leggazdagabb embere, hanem annak fia vezeti. Ez az utódlási verseny miatt is csak emeli a tétet.
Nagy üzlet, de utódlási küzdelem is
150 millió euró, vagyis 55,6 milliárd forint – ekkora összegről megy az egyezkedés a világ legnagyobb luxus- és divatkonszernje, a francia LVMH csoport és a párizsi olimpia szervezőbizottsága között. A két fél együttműködése adja magát. Az LVMH alá tartoznak olyan márkák, mint a Dior, a Louis Vuitton, a Moët & Chandon pezsgő, a Hennessy konyak, a Fendi, a Givenchy vagy a TAG Heuer. Egy szóval: luxus a legmagasabb szinten.
A csoport Európa legértékesebb cége, 400 milliárd eurós piaci kapitalizációval, többségi tulajdonosa és elnök-vezérigazgatója a 74 éves Bernard Arnault, aki most épp a világ második leggazdagabb embere, vagyona 224,4 milliárd dollár (az elmúlt félévben egymást előzgették oda-vissza Elon Muskkal).
A sportszponzoráció nem áll távol az LVMH csoporttól. Bernard nagy húzása volt a tavaly decemberben tartott, katari foci világbajnokság előtt az a reklámfotó, amelyen a torna két legnagyobb sztárja, Cristiano Ronaldo és Messi sakkozik. A fotót nem akárki, a legendás Annie Liebovitz készítette a Louis Vuitton számára, és hatalmasat ment a közösségi médiában.
Ehhez hasonló sikert kellene most megismételnie a csoportnak a „hazai” rendezésű olimpián.
„A francia kultúra és a francia örökség nagykövetének tekintem magam. Amit létrehozunk, az emblematikus. Versailles-hoz, Marie Antoinette-hez fogható.”
Ezt Bernard Arnault mondta korábban arról, hogyan viszonyul francia gyökereihez. A Reuters szerint ugyanakkor az olimpiai szponzorációt nem rajta, hanem 46 éves fián, Antoine Arnault-n múlik, aki amúgy a csoport imázsa felett is őrködik. Bernard egyelőre nem tervez visszavonulni a cég éléről, de mind az öt gyermeke a csoportnál dolgozik vezető beosztásban – és készen arra, hogy átvegyék apjuk helyét.
Ez egy olyan verseny, amiről senki sem beszél, és amiben a nyilvánosság előtt a legtöbbet szereplő Antoine nagyot léphetne előre, ha sikerül tető alá hozni egy jó olimpiai együttműködést.
A másik négy testvér is folyamatosan lépked előre a ranglétrán és ezzel párhuzamosan egyre láthatóbbak is. Idősebb nővére, Delphine Arnault február óta vezérigazgatóként felel a csoport második legfontosabb divatmárkájáért, a Diorért.
A tárgyalásokra rálátó források szerint 150 millió eurós szponzorációs szerződés
- szólna az LVMH-ról, mint csoportról,
- a két kiemelt márkáról, a Louis Vuittonról és a Diorról,
- valamint a Moët pezsgőről;
- közösségimédia- és plakátkampány futna az olimpia alatt.
A szponzori szerződésben az LVMH a kézműves és francia örökséget közvetítő szerepe állhat majd a középpontban, kerülni akarják a harsány, logókkal telerakott hirdetési formákat, ami szerintük inkább aláásná azt, amit a márka üzenni akar magáról. Közös pont lehet még a fenntarthatóság is. A cégen belüli zöld projekteket Antoine viszi, Párizs pedig fenntartható olimpiaként pozícionálja magát.
Olimpia: ziccer, de vissza is üthet
Tony Estanguet, a Párizs 2024 vezérigazgatója a múlt héten azt mondta a Reutersnek, hogy időbe telik míg megállapodnak, de
szeretnének biztosak lenni abban, hogy a „partnerségnek van értelme és mindenki számára ugyanúgy előnyös”.
A LVMH-nak azért ziccer a párizsi olimpiai, mert lehetőséget adna számukra, hogy hatalmas közönség előtt különböztessék meg magukat a versenytársaiktól, kihangsúlyozva kapcsolatukat a francia kultúrával. Ugyanakkor az olimpiai előkészületek a múltban sem voltak zökkenőmentesek, és a játékokkal járó láthatóság ugyanannyira lehet előny, mint hátrány.
Márpedig Franciaországban nagy hagyományai vannak a tüntetéseknek és a tömegmegmozdulásoknak, ami az olimpiára is rányomhatja a bélyegét.
A francia nyugdíjreform kapcsán kitört tüntetéseknél amúgy Arnault fotója is előkerült a tömegben, mondván, a gazdagoknak többet kellene fizetnie az állami nyugdíjalapba. A tömeg egy része meg is támadta a cégcsoport párizsi központját. A szakszervezetek akkor azzal is fenyegetőztek, hogy a játékok ideje alatt is tartanak majd munkabeszüntetéseket az azóta amúgy elfogadott új nyugdíjszabályok miatt.
Borítókép: Látványterv a 2024-es párizsi olimpia megnyitó ünnepségéről. Fotó: Paris 2024