Cocomelon. Fotó: Moonbug Entertainment
Fotó: Cocomelon. Fotó: Moonbug Entertainment
rövid hír

930 milliárd forint internetes kölyökdalokért? Őrült üzletnek hangzik, mégsem az

Vaszkó Iván
2021. november 10. 7 perc olvasás

Párperces gyereknótákból vált a Cocomelon a Youtube második legnagyobb csatornájává, a Netflix valóságos gigasikerré tette a műsort, most pedig megjelent két exdisney-s és közel egybillió forintot mondott be a cégre. És ebben semmi meglepő nincs.

Hárommilliárd dollár, átszámítva kb. 930 milliárd forint. A Bloomberg forrásai szerint erre az ajánlatra rázott kezet a londoni székhelyű animációs cég, a Moonbug Entertainment két egykori Disney-fejessel, Kevin Mayerrel és Tom Staggsszel, akik a streamingháború közepette saját médiabirodalmat építenek. Az üzlet hivatalos, az összeg még nem.

Azért viszonyításképpen: a patinás Pixar animációs stúdiót 2006-ban 7,4 milliárd dollárért vásárolta fel a Disney. Szintén az egeres cég kebelezte be 2012-ben 4 milliárd dollárért a Lucasfilmet, vele a Star Warst is, tokkal-vonóval.

A Moonbugért kipengetett pénz részben kölcsönből, részben a Blackstone befektetési alapkezelő finanszírozásából áll össze. Gigantikus üzletről van szó, csakhogy adott a kérdés: amúgy mi az a Moonbug?

Ha azt írom inkább, Cocomelon? Talán ez is csak akkor mond valamit a kedves olvasónak, ha

Amerikában él és 5-6 év körüli gyermeket nevel. Vagy ha saját maga szokott youtube-os kölyöknótákat énekelgetni – merthogy ezért cserél most gazdát közel egybillió forint.

Éneklő babák és kutyák… 121 millió követővel

A Cocomelon 2006-ban indult Youtube-csatornája kifejezetten kisebbeknek szállít feliratozott, a videóval együtt énekelhető dalocskákat. Másfél évtizedes pályafutása során több arculatváltáson átesett a csatorna, de alapjaiban véve óriás szemű, a Pixar-minőséghez képest, nos, szerényebb igényességgel leanimált gyerkőcök, szülők és állatkák várják közös dalolászásra a gyerekközönséget. Magyar fordítás (egyelőre) nincs, épp ezért ideális a műsor a kicsik angol tanulásához is.

A követőbázis 2021-re 121 millió felhasználóra dagadt, míg a videók átlagban havi több mint 3 milliárdos nézettséget hoznak.

Így lett a Cocomelon a platform legkövetettebb gyerekcsatornája, összesített feliratkozókban és nézettségben pedig a második legnagyobb csatorna (az első helyezett 197 millió követővel és közel 170 milliárdos nézettséggel az indiai T-Series).

A Cocomelon Youtube-csatornája
Ez a látvány fogad a Cocomelon Youtube-csatornáján

A pandémiás streamingkorszak nagy slágere

Maga a Moonbug csak menet közben szállt be a buliba: a céget 2018-ban alapította René Rechtman, akinek nemcsak youtube-os tapasztalata volt korábbról, de egykoron Mayerrel és Staggsszel is együtt dolgozott a Disney-ben. Rechtmanék először egy másik mondókás kölyökcsatornát, a Little Baby Bumot vették meg 2018-ban, majd amikor 2020 nyáron bevásárolta magát hozzájuk a Raine Group kereskedelmi bank, a pénzből lecsaptak egy Blippi nevű oktatócsatornára, illetve a Cocomelonra is.

A Cocomelon népszerűsége valahol ekkortájt lőtt ki. Főleg, mióta a cég 2020-ban streamingszolgáltatókkal, pl. a Netflixszel vagy a Huluval is leszerződött, ahol egyórás epizódokba sűrítve is megfuttatják párperces videóikat.

A műsor az elmúlt időszak egyik legnagyobb slágerévé vált a Netflixen: a The Wrap gyűjtése alapján tavalyi premierje óta szinte állandó szereplője a platform top 10-es listáinak több országban is, de külsős mérésen, a Nielsen heti listáin is rendre ott az élmezőnyben tavaly augusztus óta, heti átlag bő félmilliárd percnyi nézettséggel. Nem véletlen, hogy a Netflix máris három évadnyi spinoffot rendelt meg a műsorból Cocomelon Lane címmel, és hogy a Moonbug más szolgáltatókkal is tárgyal, sőt videójátékos és zenei fronton is elkezdett kikacsingatni.

Eközben a Moonbug 2020-ban még csak 53 millió dolláros bevételt, egy jogi vitája miatt pedig 1,9 millió dolláros veszteséget könyvelt el. Ehhez képest az idei évet körülbelül százmilliós profittal zárhatja, 2022-re pedig 200 millió dollár nyereséget jósol.

A bevétel természetesen Youtube-hirdetésekből, a netflixes dealből, ezenkívül pedig a merchandisingból tevődik össze: az ajándéktárgyakból származó forgalom szintén az elmúlt évben sokszorozódott és ugrott 100 millió dollár feletti szintre.

Cocomelon-ajándéktárgyak. Fotó: a Cocomelon hivatalos Facebook-oldala
Dől belőlük a lé rendesen. Fotó: a Cocomelon hivatalos Facebook-oldala

A mozik vesztese, az otthoni kijelzők nyertese

Első blikkre őrültségnek hangzik hárommilliárd dollárt kiperkálni a csupán hároméves Moonbugért. Márpedig úgy alakult, hogy miközben a cég éppen a tőzsdére lépésen gondolkozott, és miután már több felvásárlási ajánlatot is kapott, az exdisney-sek ennyi pénzzel kopogtattak az ajtón.

Mayer és Staggs csak az elmúlt egy évben kábé féltucat céget keresett meg, sőt nemrég Reese Witherspoon színésznő produkciós cégét, a szintén páréves Hello Sunshine-t is megvették, azt is impozáns, 900 millió dolláros áron. Elmondásuk szerint céljuk egy új holding cég, amivel több korcsoportot lefedve lovagolhatják meg az aktuális tartalom- és streamingtrendeket.

Így jött képbe a Moonbug, felvásárlásuk pedig beleillik az elmúlt 1-2 év tendenciájába:

az amerikai Parrot Analytics elemző cég szerint a gyermekeknek szóló otthoni tartalmak iránti kereslet 2020 eleje óta 58 százalékkal nőtt. Ebben nyilván hatalmas szerepe volt a koronavírus-járványnak is, ami szépen felgyorsította a már eleve elindult trendet.

A pandémia az animációs és családi mozifilmeknek is jócskán betett, nem is csak a mozik bezárása vagy az újranyitás után jött delta variáns miatt, de például a célközönség, a fiatalabb korosztályok olthatóságának kérdése és későbbi bevezetése miatt is.

Ezért is tették át nagy vászonról az Amazon streamingszolgáltatására a korábban nagy bevételeket termelt Hotel Transylvania franchise új felvonását, nem is kevés pénzért, ezért csúszott 2022-re, az eredeti tervekhez képest két évet a Minyonok: Gru színre lép mozis bemutatója, és ezért debütált két Pixar-film, a Lelki ismeretek és a Luca is mozi helyett a Disney+ streamingszolgáltatón, már azokon a piacokon, ahol hivatalosan is van Disney+.

Szóval nincs mese – vagyis pont, hogy egyre inkább ott a mese az otthoni kijelzőkön, a mesecsatornákon túl a Netflix, Youtube és társai gyerekeknek szóló felületein is.

A streamingháború minden régi és új szereplőjének tudomásul kell vennie: nem elég idősebbeknek szóló, nagy költségvetésű darabokkal bombázni a piacot, főleg mikor egyre telítődik a piac, a fogyasztók pedig nem győzik besűríteni a digitális rezsijükbe ezt a rengeteg szolgáltatást.

Címlapkép: Cocomelon. Fotó: Moonbug Entertainment