A világ chiphiánnyal néz szembe, amelynek hatása szinte minden szektorra kiterjed. Az autóipart különösen rosszul érintette a kialakult helyzet, ami miatt jelentősen bezuhant a jármű-értékesítés. A szektornak a helyi félvezető-gyártási kapacitások kiépítése, a készletezési stratégiák finomhangolása és az iparági összefogás hozhat hosszú távú megoldást. Üzleti tanácsadó vendégszerzőink ezt a kérdést járják körül.
A félvezető-piac nagyon érzékenyen reagál a makrogazdasági növekedési ciklusokra, a készletváltozásokra, a gyártási kapacitásból adódó problémákra és az áringadozásokra. Míg 2019-ben a globális félvezető-piac 12 százalékos visszaesést, addig 2020-ban, az otthoni munkavégzésre való átállás következtében, 7 százalékos emelkedést produkált. Az előrejelzések alapján idén 25 százalékos, míg jövőre 10 százalékos növekedés várható a piacon.
Tragikus vészfékezés az autóiparban
A koronavírus-járvány következtében megnőtt a kereslet a chipek iránt, ami jelentős fennakadásokat és hiányt okozott az ellátási láncban. A pandémia előre nem látható kockázatai miatt az autógyártók gyorsan visszafogták a termelést, ennek következtében a félvezető-megrendelések volumene is jelentősen csökkent.
Az előzetes számításokkal ellentétben, a pandémia kezdetén valójában megugrott az autóvásárlások száma, ugyanis a legtöbben a saját kocsi használatát tartották a legbiztonságosabb közlekedési módnak. Az otthoni munkavégzés miatt
a távmunkához szükséges elektronikai eszközök iránt is megnőtt a kereslet, a chipgyártók ezért az autóipar helyett fokozatosan a számítástechnikai szektor kiszolgálását helyezték előtérbe.
Az autóipar jellemzően nem halmoz fel nagy készleteket, amelyek így gyorsan el is fogytak, hiszen a félvezetőket JIT (Just-in-Time) ellátási módban szállították az autógyártáshoz. A szektor szereplői emiatt hamar komoly beszerzési problémával találták szembe magukat.
A helyzetet tovább nehezítette az amerikai-kínai kereskedelmi vita miatt megnövekedett geopolitikai feszültség: 2018-ban az Egyesült Államok exportkorlátozásokat vezetett be Kína legnagyobb chipgyártóinak termékeire, amelyek a szükséges félvezetők 70 százalékát állítják elő.
Mindezek mellett a környezeti csapások is befolyásolták a piacot,
és a texasi heves téli viharok következtében a több vállalatnál is gyártási zavarok léptek fel. Ezek az incidensek további fennakadásokat eredményeztek, különösen a járműipari szegmensben. Az autógyártók világszerte akár hónapokra is leállították vagy lelassították a termelést, illetve rövidebb munkahetekre tértek át, miközben a megnövekedett kereslet következtében a chip ára 2020 decemberében 30 százalékkal emelkedett az előző hónaphoz képest.
A félvezetőhiány negatív hatásai a járműeladásoknál is érzékelhetőek. Az új autóértékesítés az elmúlt időszakban átlagosan 14 százalékkal csökkentek a járvány előtti időszakhoz képest. Ez a szám a közeljövőben valószínűleg még rosszabb lesz, mivel a piacon a kínálat továbbra sem érte utol a keresletet.
A járműhiány az idei évben rekordmagas árakat eredményezett mind az új, mind a használt kocsik esetében.
Ez szintén visszafogta az értékesítést, hiszen rengeteg vásárlót kiáraztak a piacról. Ugyanakkor az értékesítők nem érzik, hogy csökkenteniük kellene az árakat, mivel továbbra is nagy az igény az új autókra.
Egyes elemzések szerint a kereslet-kínálat közötti egyensúly még jövőre sem fog helyreállni, áttörés legkorábban 2023-ban várható. Továbbra is nagyon magas a kereslet, ezért még több időre van szükség ahhoz, hogy a helyzet rendeződjön, és a piac maximálisan ki tudja szolgálni az igényeket.
Új fokozatra váltanak az autógyárak a krízis megoldásához
A helyzet stabilizálásának érdekében az autógyártók jelenleg azt tervezik, hogy büntetést szabnak ki azokra a szállítókra, akik késnek a rendelések teljesítésével, míg egyes chipgyártók azt várják ügyfeleiktől, hogy akár egy évre előre adják le rendeléseiket. A járműipari szektor képviselői mindeközben lobbiznak a kormányoknál, hogy támogassák minél több chipgyártó üzem kiépítését.
Az iparág meghatározó szereplői hosszabb távon tehát a félvezető ipar lokalizálását tervezik,
azzal a céllal, hogy kevésbé függjenek a külföldi beszállítóktól. Jelenleg az 5 legnagyobb cég teszi ki a teljes piac 90 százalékát. Emiatt nagyon kevés a beszerzési forrás, ez pedig növeli annak a kockázatát, hogy egy esetleges geopolitikai incidens blokkolja az egész szektor működését. A félvezetők mostanra a világ egyik legfontosabb termékévé váltak, ezért fontos az erős chipipar kiépítése mind globális, mind regionális szinten.
A chiphiány a Magyarországon termelő autógyárakra is negatív hatással van, a termelés folyamatosan visszaesik. A problémára a gyárak a termelés és a műszakok csökkentésével reagáltak. A kieső időt pedig arra szánták, hogy automatizálják az anyagmozgatási folyamatokat, valamint fejlesszék a munkakörnyezetet, illetve egyéb karbantartásokat és előkészítési munkálatokat is erre az időszakra ütemeztek át.
Az autógyártóknak érdemes átgondolniuk a „gyártásra való készletezési” stratégiájukat, hogy a chip-készleteiket rendezni tudják. Fontos továbbá, hogy az autógyártók szorosabban együttműködjenek az öntödékkel a jövőbeli készlethiány elkerülése céljából.
A regionális öntödék létrehozása is segíthet abban, hogy ne legyen ennyire koncentrált a félvezető gyártás, ami csökkentheti annak a kockázatát, hogy egyetlen szállító vagy terület problémája globális válságot eredményezzen.
László Roland, associate partner, EY, Üzleti Tanácsadás Üzletág
Aldöldy Katalin, senior manager
Dolgos Nóra, tanácsadó
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a szerkesztőség tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.