Még mindig csak huszonkét éves, de most huszonkét helyet ugrott előre, Sebestyén Balázs és Majka előtt végzett a legnagyobb magyar szupersztár. Hogyan tovább, Azahriah? Új celeblista az augusztusi Forbes magazinban és a Forbes.hu-n.
>> A LISTA ONLINE VERZIÓJA IDE KATTINTVA ÉRHETŐ EL. Írta és szerkesztette: Vaszkó Iván. Számolta: Golovics Milán.
Baukó Attila még mindig csak huszonkét éves, de a leghallgatottabb magyar előadó a Spotifyon, akár ötvenmilliót is el tudnak kérni egy koncertjéért, Tisza-kollekcióját pillanatok alatt kapkodták el a boltban, mozifilm forog róla, és persze mindenki kívülről fújja a történelmi Puskás-triplázását majdnem 140 ezer látogatóval. Hol csodagyereknek, hol botrányhősnek adják el, politikai megnyilvánulásai pedig hosszas tökölés után a kormánypárti oldalakat és véleményvezéreket is elkezdték inspirálni (bár gyanúsan nagy az összhang).
Tavaly a huszonharmadik volt a Forbes celeblistáján, idén az első helyre katapultálta magát. Úgy tudott üzleti értéket kovácsolni a nevéből, tehetségéből, hogy közben minden szabályt felrúg a piacon. A lista többi szereplőjével szemben ő nincs rászorulva interjúkra, fizetett posztokra, arra bólint rá, amiben valós értéket lát. Éjfélkor a semmiből dobhatja ránk új albumát, és másnap mindenki arról beszél, ilyen széles körben itthon erre senki nem képes.
„Húsz évvel ezelőtt ez még lehetetlen volt” – mondta Azahriah még tavasszal a Forbesnak, nemrég ő és menedzsmentje volt a címlapunkon. – A kiadók nyomták az előadók szájába, mit játsszanak. Nem voltak autentikus művészi döntések. Ma már magunknak generáljuk a közönséget.
Nyilván ismerek olyat, akinek soha nem elég az emberek elismerése, hanem a szakmai díjak kellenek. Ezzel nem tudok azonosulni, én az emberekre koncentrálok.”
A lista megjelenése előtti napokban (tehát már méréseink, pontozásaink után), a tavalyi-tavalyelőtti elsővel, Majkával indult némi csörtéjük, utóbbi idén a harmadik helyre esett vissza. A teljes lista itt lapozható a Forbes.hu-n.
„Telitalálat volt”
Egy márka a fél karját odaadná azért, hogy a nagykövete így mozgósítson rajongókat, vevőket, mint ahogy Azahriah tud. „Nálunk harminc felettiek vásárolnak. Azi telitalálat volt, a 15–25 közötti korosztállyal is meg tudtuk helyben ismertetni a múltunkat, az alapanyagokat, a bőr illatát” – mondta Minik Géza, a Tisza projektmenedzsere a júniusi Azahriah-címlapsztorinkban.
Aziék nagy, nemzetközi cipőgyártókkal is tágyaltak, de mások nem tudták volna egyedivé tenni a kollekcióját, és így, a Tiszával a magyar termék ügye mellett is ki tudtak állni. Tavaly szeptemberben kezdték el tervezni a közös kollekciót, Azi felvázolta az elképzelést, és hogy mindenképp fekete-fehérből szeretne dolgozni. Ebből lettek minőségi bőrből készült cipők ötvenezer forintért, 300 számozott párral, emellett melegítő felső, mez és zokni is. Két napig árulták őket az Astorián a szaküzletben, Azi is megjelent a boltban. Minden elfogyott a helyszínen.
Nézzünk a szalagcímek mögé
Azahriah közösségi médiás felületeinek összes követője a kétmilliót súrolja – a HypeAuditor közösségi médiás adatbázis szerint még az elmúlt évben is 20 százalékot tudott nőni két Instagram-profiljának bázisa. A SentiOne online figyelőplatform szerint a múlt évben a második legtöbbször említett celeb volt 73 846 említéssel, egyedül csak Tóth Gabi előzte majdnem nyolcvanezer említéssel (ő idén nem fért fel a harmincas listára).
Z generációs popsztár létére az utóbbi évben a nyomtatott bulvársajtóban is az egyik legtöbbször címlapra pakolt név volt Azahriah-é, és az online híroldalak említései is azt bizonyítják, hogy ez az ő éve. A szakmai zsűri egyöntetűen őt hozta ki győztesnek, a piac bizony értéket lát az önerőből elért, teljesítményalapú ismertségben, tartalmi profizmusban. A vizsgált hat kategóriából (ismertség, láthatóság, kedveltség, hitelesség, pénzteremtő képesség és online jelenlét) végül hármat is Azahriah nyert.
Azahriah mögött a magyar zenepiac egyik legprofibb menedzsmentje, a Supermanagement áll. „Nem influenszerként tartjuk őket” – mondta korábban a Forbesnak Tóth Gergely társalapító az előadóikról, vagy ahogy ők hívják, főhősökről. Érdekes témát feszeget, van rá példa a hazai tehetségmenedzsmentben, hogy zenészeknek posztokat árulnak, a friss Forbes-celeblistáról például a Valmar (4.) és T. Danny is (20.) ilyen a PFR Group (korábban Post for Rent) képviseletében. A Supermanagement másban hisz.
„Hajlandók vagyunk lemondani jelentős bevételekről, de nem szeretnénk reklámfelületet csinálni belőlük. Szerintünk pont ez rövidíti meg a produkció életciklusát”
– mondta Gergő.
Forintban
A legértékesebb magyar celebeket nem árbevétel vagy becsült vagyon, hanem üzleti és márkaérték alapján rangsoroljuk. Viszont az adott celeb pénzteremtő képessége pontozásunk egyik fő kategóriája volt.
Ahogy azt nemrég a Forbes.hu-n is megírtuk, Azahriah 2022 nyarán alapított, Geminia Kft. nevű cége az első, tört évben 60 milliós bevételt és 53 milliós profitot könyvelt el. Ez csak a kezdet volt, 2023-ban Azahriah cége már 304 millió forintos bevétellel és 241 milliós adózott eredménnyel zárt, ebből 188 millió forint osztalék kerül jóváhagyásra.
Nehéz lesz továbblépni
Azahriah idén már másodjára indul európai turnéra (több nagy nyári fesztivál után). „A zenéje nemzetközi szinten is megállja a helyét. Annyi műfajban mozog, olyan slágereket ír, amiben mindenki megtalálja a számításait. Hisszük, hogy hamarosan egész Európában, sőt azon kívül is ott lesz a neve a fesztiválplakátokon” – nyilatkozta a címlapsztorinkban Graham Clews az európai koncertjeit szervező partnerügynökségtől, a londoni ATC Live-tól.
Mint minden ilyen történetnél, itt is a folytatás a legérdekesebb. Az biztos, hogy nehéz egy ilyen évből továbblépni. „A jövő zenéje, meddig tartanak ki az effajta szupersztárrá nemesedések – mondta szintén júniusban Szabó András, a Puskás-triplázás társszervező cégének, a Broadwaynek az ügyvezetője. – Hogy a sok évtizedessel munkássággal bíró legendák mellett mi fogja majd ezeket a petárdaagyú fiatalokat érdekelni gyorsuló világunkban.”
A teljes lista az augusztusi Forbes magazinban – címlapon Frei Tamás szerencsés életével –, valamint a Forbes.hu-n érhető el ide kattintva. Lapozz bele a magazinba:
Módszertan
Kétszázhúsz fős gyűjtésünket a szereplők magazinos címlapmegjelenései, egyéb sajtótalálatai, közösségi médiás aktivitása és követőszámai alapján szűkítettük negyvenöt főre. Módszertanunk visszatérő eleme az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. kifejezetten nekünk készített reprezentatív kutatása a 18–59 éves magyar lakosság körében. A celebek ismertségét, kedveltségét, hitelességét, a hagyományos (magazinos, tévés) és közösségi médiás követését mérték, valamint rákérdeztek arra is, hogy a válaszadók megfontolnák-e az adott celeb által ajánlott termékek, szolgáltatások megvásárlását.
A SentiOne online médiafigyelő platform is segítette az értékelést. A SentiOne az interneten (híroldalakon, fórumokon, blogokon, közösségi médiafelületeken, értékelőszájtokon) nyilvánosan közzétett, egy-egy celebről szóló összes magyar tartalom mennyiségét és érzelmi töltetét is figyelembe vette. Brand Health Index mutatójuk a vizsgált szereplőkről szóló tartalmak pozitív-negatív töltetének arányát – énmárkájuk egészségét, kedveltségét – számolta ki. Egyedi algoritmusukkal az egy-egy celebről szóló összes említés elérését, valamint facebookos-instagramos követőtáboruk interakcióinak arányát is vizsgálták.
Kutatásunkhoz összegyűjtöttük a nyomtatott sajtós, rádiós és tévés megjelenéseket, valamint pontoztuk a címlapszerepléseket a hazai médiapiac legkelendőbb magazinjaiban. Az influenszerlistánkhoz (Forbes, 2024/5) hasonlóan a HypeAuditor adatbázis segítségével mértük közönségük minőségét, valódiságát, növekedési trendjeit, és pontoztuk a követőtábor aktivitásának mutatóit (lájkok átlagos száma és tartalmak közötti eloszlása; hozzászólások átlagos száma, valódisága; a posztok potenciális elérése és megtekintése). Vizsgáltuk, hogyan teljesítenek a szponzorált tartalmak a személyes posztokkal szemben, továbbá a SentiOne mérte a fizetett tartalmak arányát is. A túl ritka vagy túl gyakori reklámtevékenység csökkentette az adott celeb üzleti sikerességét vagy hitelességét.
Végül a médiapiac képviselőiből, a hazai topmárkák marketing- és kommunikációs igazgatóiból, menedzsereiből és a reklámügynökségek vezetőiből álló huszonegy fős zsűri, valamint a Forbes szerkesztőségének tagjai is pontozták a sztárok láthatóságát, pénzteremtő képességét és tartalmi profizmusát. A szakmai zsűri pontozásánál szűrtük a korábbi vagy jelenleg is aktív szerződéses viszonyból adódó torzító hatásokat. Az idei végső rangsor harminc főből áll.
Forbes-celebindex
A celebek részeredményeit hat szempont (ismertség, láthatóság, kedveltség, hitelesség, pénzteremtő képesség és online jelenlét) szerint, egytől tízig terjedő skálán osztályoztuk. Ezek súlyozott átlaga az énmárkájuk értékét mutató Forbes-celebindex.
Celeb vagy influenszer?!
Az utóbbi időkben a celebek is rákapcsoltak online jelenlétük szponzortartalmakkal való kiaknázására. A korábbi teljesítményből, ismertségből, hírnévből építkező celebeket elkülönítjük a pusztán digitális tartalomgyártásból híressé váló influenszerektől, őket a hozzájuk igazított módszertannal rangsoroljuk A legértékesebb magyar influenszerek listáján.
A szakmai zsűri
Vállalatok
- Bazsali-Németh Flóra PR-szakmaivezető, Magyar Telekom
- Beretka Bernadett marketingkommunikációs vezető, BioTechUSA
- Biczó Andrea PR-menedzser, Budapest Park
- Buda Andrea marketing- és PR-igazgató, Cinema City
- Horváth Bence kommunikációs és PR-vezető, Renault, Dacia és Alpine
- Varga Anita Ágnes marketingvezető, Rossmann Magyarország
- Vida Annamária szenior marketingmenedzser, Coca-Cola Magyarország
Reklámügynökségek
- Blaskó Nikolett tulajdonos-ügyvezető, ACG
- Forgács Mariann alapító-tulajdonos, BeSocial
- Gulyás János tulajdonos, Wavemaker; elnök, Magyar Reklámszövetség
- Hadacs Bálint közösségimédia- és tartalmi igazgató, Mito
- Hajagos Rita tulajdonos és csapata, Red Lemon Media
- Horváth Ádám alapító, NuHeadz Talent Management
- Magócsi Anikó szenior PR-menedzser, Mitte; sajtófőnök, Vígszínház
- R. Nagy András ügyvezető-partner és csapata, Próbakő Kommunikáció
Média
- Horváth Ágnes főszerkesztő, Kreatív
- Kolosi Péter tartalomért felelős vezérigazgató-helyettes, RTL Magyarország
- Kende-Hofherr Krisztina alapító-tulajdonos, TMC Management
- Pácsonyi Daniella kreatív és kommunikációs igazgató, Central Médiacsoport
- Takács Gabriella főszerkesztő, Story és Best
- Várhelyi Zoltán rovatvezető, Blikk
- a Forbes szerkesztőségéből: Fekete Emese vezető szerkesztő, Golovics Milán újságíró, Lits Benedek újságíró és Vaszkó Iván szerkesztő-újságíró