Veszélyben a jövő évi karácsony: lehet, nem lesz új Call of Duty, legalábbis a megszokott formában. Akármennyire nem annak tűnik, ez nagyon is komoly fordulat.
Úgy tűnik, nem lesz jövőre új Call of Duty (CoD), legalábbis új, fősodros, teljes áras rész belőle – tudta meg forrásaitól minden idők legsikeresebb lövöldözős videójáték-franchise-áról a Bloomberg.
Mi történt?
A 2003-ban elindult háborús játéksorozatnak 2005 óta minden egyes évben megjelent valamilyen fővonalas része. Sőt, ha a különböző mellékhajtásokat, konzolos változatokat, újradolgozásokat is figyelembe vesszük, akkor még az az árva 2004-es esztendő sem maradt tulajdonképpen CoD nélkül.
Viszont most úgy hírlik, a játékot gyártó, kiadó Activision Blizzard fejesei nem elégedettek az eladási listákat minden évben (és ünnepi szezonban) rendre leuraló széria tavalyi részének, a Call of Duty: Vanguardnak az eladási teljesítményével, nem sikerült megfelelnie az elvárásoknak.
Állítólag arra döbbentek rá az illetékesek, hogy egyszerűen túl gyorsan jönnek egymás után az új epizódok, és tarthatatlan az évi, rendszerinti ünnepi szezononkénti megjelenés. Így aztán a Bloomberg szerint elhalasztják a 2023-ra tervezett epizódot, 2005 óta jövőre maradhatunk először prémium CoD-cím nélkül.
Ez rímel is a lap korábbi, január közepi értesüléseire, miszerint a cégnél már fontolóra vették, hogy kihagynak egy évet a CoD-ból.
Az Activision Blizzard részvényei nem reagáltak különösen érzékenyen a magyar idő szerint kedd éjszakai hírre, annak pillanatában a papír nagyjából másfél százalékot esett.
Így készül a CoD
E pillanatban, hogy tartani tudják az évenkénti tempót, az Activisionnél jelenleg négy nagy fejlesztőstúdió dolgozik párhuzamosan a franchise-on:
- az Infinity Ward, velük indult el 2003-ban a széria, mára jellemzően a modern korban játszó epizódokért (Modern Warfare) felelnek;
- a Treyarch, ők viszik a Black Ops-epizódokat, éppen tőlük jött volna új rész 2023-ban;
- a Sledgehammer Games, akik 2011-ben csatlakoztak, ők fejlesztették például a tavalyi, második világháborús Vanguardot;
- valamint a bő harmincéves múltra visszatekintő Raven, akik korábbi epizódokat újítottak fel, de bedolgoztak a 2020-ban indult, ingyenesen játszható, kifejezetten többjátékos ütközetekre kihegyezett Call of Duty: Warzone-ba is.
Igen ám, de…
…ami a pótlást illeti, 2022-re már eleve be lett jelentve egy új felvonás a Modern Warfare vonalhoz, ezzel együtt pedig a Warzone új iterációja is készül.
A Bloomberg most cím nélkül emleget egy ingyen játszható online részt, ráadásul 2023-as megjelenéssel. Talán ez lehet majd az új Warzone, aminek gyártásába a csúszás miatt most a Treyarchot is bevonhatják.
Ez mondják az érintettek
Az Activision hivatalos reakciójában nem tagadta az értesüléseket. Legalábbis úgy fogalmazott:
„prémium és ingyenesen játszható” részek idén is, jövőre és az után is várhatók, de pontos részleteket csak később osztanak meg.
A Microsoft az oka?
A döntésnek elvileg semmi köze ahhoz, hogy a manapság nem éppen jó hírű játékgyártóért nemrég közel 69 milliárd dolláros rekordösszegért jelentkezett be a Microsoft. Az adásvétel még a szabályozók áldását várja, ha minden jól megy, 2023 nyarán véglegesíthetik az üzletet. Elvekben eddig a pontig az Activisionnél a döntés, utána viszont már a Microsoftnál, ők akár változtathatnak is a most megpedzegetett menetrenden. Meglátjuk.
Van olyan videójátékos újságíró, aki szerint részben emiatt is adták el a játékóriást a redmondiaknak: mert az eddigi formájában egyszerűen már fenntarthatatlan volt a CoD évenkénti megjelenése.
Márpedig az Activision éves bevételeinek oroszlánrészéért nyilván a mára több mint 400 millió példány felett értékesített franchise felel.
Egy új trend?
Az újabb és újabb CoD-okért, azok többjátékos módjáért és/vagy egyszemélyes kampányaiért minden évben kiperkálja a játékosközösség ugyanazt a kb. 60-80 dolláros (olyan 20-25 ezer forintos) díjat. Még a folyton visszatérő kritikák ellenére is, hogy a kampány túl rövid, egyre kevesebb a lényegi újítás, és így tovább.
Ezért is volt érdekes, hogy 2020-ban útjára indult a Warzone, ami korunk trendjeihez hűen immár ingyenesen tölthető és játszható PC-n és konzolokon egyaránt, de ettől még, ha szeretnénk, elszórhatunk benne némi pénzmagot is mindenféle extrákra. Közben, mint szerte a játékiparban, a fősodros részek többjátékos részlege is egyre inkább az élő szolgáltatásos modellt követi folyamatosan frissülő tartalommal, valamint egyetlen szimpla évnél tovább biztosított terméktámogatással.
Pont az utóbbi érvényesülhet, ha 2023-ban tényleg nem lesz új, teljes áras CoD, azaz hogy az idén megjelent Modern Warfare-epizód termék- és tartalomtámogatását húzzák át a jövő évre is, így eléldegélve a mikrotranzakciókból származó, szintén nem csekély bevételekből.
Mi lesz így?
Hogy egy csúszás a játék minőségére és megújulására, valamint a cég éves bevételeire milyen hatással lehet, az jó kérdés. Ami az utóbbit illeti: ahogy azt az Axios újságírója is kiemelte, a Microsoft-Activision-üzlet kapcsán az amerikai tőzsdefelügyelet számára benyújtott dokumentumok alapján a 2022-es és 2023-as pénzügyi évek között kimagasló, csaknem kétmilliárd dolláros növekedésben reménykednek a játékóriásnál. Ez már a Vanguard mostani vesződése után újraszámolt, januári becslés.
Azt viszont nem tudni, hogy ebbe belekalkulálták-e az új rész esetleges csúszását – vagy hogy eleve más játékuktól várja-e majd az Activision a megváltást.
Borítókép: Call of Duty: Vanguard. Fotó: Activision Blizzard