Sok ma a késés és törlés a légiforgalomban, a Wizz Air is törölte délelőtti londoni járatát. Íme mit tehet az utas, aki beleszalad egy ekkora ráfázásba.
Kollégánk telefonja a reptérről: törölték a Wizz Air 9 órás londoni járatát, információ nulla, az okot nem tudják, teljes a káosz. Az ilyen hirtelen törlés, főleg, ha az időjárással nincs baj, ritka eset, de olyanról még nem hallottunk és sose tapasztaltuk, hogy ilyen esetekben megfelelő tájékoztatást kapjanak az utasok.
A mai nap különösen problémásnak tűnik az európai légiforgalomban, mert már megint sztrájkolnak a francia légiirányítók, az Air Berlin pilótáinak és légiutaskísérőinek egy része pedig nem vette fel a munkát.
Több Budapestről induló járat késik már kora délelőtt sok órát, elsősorban a francia és a német légteret érintő gépek.
A fapadosoknál a késések tovább gyűrűznek a gépek mai további járataira is, érdemes követni erről az információkat. A Ryanair már több mint 100 járatot törölt ma, magyar egyelőre nincs köztük.
A mai kisebb káosz apropóján néhány jótanács azoknak, akik ma így jártak, vagy csak felkészülnének arra, hogy mit tegyenek, ha valamikor beleszaladnak egy hirtelen járattörlésbe.
- Gyorsan döntsünk a B-tervről. Ha még a következő járattal is érdemes elutaznunk, vagy hazafelé sietnénk, fontos, hogy felférjünk a következő gépre. Amin valószínűleg csak néhány szabad hely van. Legyünk elsők a sorban, ahol az átírást intézik, közben próbáljuk meg online, illetve telefonon is az átfoglalást.
- Ha semmi információ nincs, sokszor a leghatékonyabb, ha magunkon segítünk. Fapadosnál nem biztos, hogy intéznek nekünk szállást és szinte biztos nem visznek el alternatív járattal. Ha reális áron magunk intézünk szállást, utólag kifizetik az árát. Ha csak napok múlva szállítana el a légitársaság, változó, hogy a saját szervezésű eljutás költségét megtérítik-e? Egy méregdrága repjegyet más cég gépére nem, de saját cég más járatára ingyen átfoglalhatunk, oda pedig a földi közlekedést kifizetik. Például ha Göteborgban van a törlés, a másnapi stockholmi járatra felférünk, de vonattal kell mennünk odáig.
- Hajtsuk be keményen a fix pénzbeli kártalanítást, ami az uniós szabályok alapján 250-600 euró lehet. Persze van nyilvánvaló vis maior, amikor nem jár, de a légitársaságok sokszor akkor is erre hivatkoznak, ha az ő hibájuk, csak ezt nem biztos, hogy az utas bizonyítani tudja. Még a reptéren, a törlés bejelentésekor érdemes a lehető legtöbb információt beszerezni a törlésről, a gépek útvonalait, mozgását, ami sokszor támpontot ad egy laikusnak is, bárki követheti például a flightradar24.com oldalon.
- Aki egyénileg reklamál és kéri a kártalanítást, gyakran nem veszik komolyan és nem fizetnek. Aki nem biztos abban, hogy jár-e a kártalanítás, vagy csak nem akar bajlódni vele, rábízhatja az ügyet specialistákra, akik sikerdíj fejében kipréselik a légitársaságból az összeget. Ezen a piacon nő gyorsan egy magyar cég is, a Flight Refundról tavaly írtunk.