Ez a második veszteséges éve a társaságnak, de a tulajdonosok vállalták, 2024-ben legalább akkora mértékű pénzügyi támogatást nyújtanak majd, amiből a cég még minimum 12 hónapig működni képes.
Mi történik? 11,9 millió euró, azaz nagyjából 4,7 milliárd forint veszteséggel zárta a tavalyi évet a Ganz–Mavag International, ezzel a társaság saját tőkéje 10,8 millió euró mínuszba fordult, írja a hvg.hu. Ez a második veszteséges éve a társaságnak, 2022-ben még a tavalyinál is nagyobb, 37,6 millió eurós mínusszal zártak. A tulajdonosok nyilatkoztak arról, hogy 2024-ben legalább akkora mértékű pénzügyi támogatást nyújtanak majd, amiből a cég még minimum 12 hónapig működni képes.
Mit jelent ez? A Mavag International az a vállalat, amelyik a Magyar Vagon-csoport nagy egyiptomi megrendelését könyveli: a csoport azt vállalta, hogy 1350 vasúti kocsit szállít le az egyiptomi vasúttársaságnak. Az üzletről már a Forbes.hu is részletesen írt, mi úgy foglaltuk össze, hogy aberuházást eredetileg a magyar Ganz vezette konzorcium nyerte el, a megvalósításához azonban állami hitelre lett volna szüksége a cégnek. Ennek a kifizetését először vállalta az állami tulajdonú Eximbank, később azonban visszavonta a támogatását és a Ganz orosz versenytársa mögé állt be. A megbízást így az Exim segítségével az orosz Transmashholding (TMH) magyarországi leányvállalata, a Transmashholding Hungary Kft. kapta. Ebbe még 2022 elején bevásárolta magát Szalay-Bobrovniczky Kristóf korábbi londoni magyar nagykövet, Habony Árpád miniszterelnöki főtanácsadó korábbi üzlettársa. Szalay-Bobrovniczky nem sokkal az üzlet előtt létrehozott cégén, a Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt.-n keresztül szerzett 50 százalékos részesedést az egyiptomi szerződést elnyerő vállalkozásban. Csakhogy Szalay-Bobrovniczky 2022 nyarán miniszteri felkérést kapott, amit el is fogadott, ő ma a honvédelmi tárca feje. A helyét a Magyar Vagonban a Hernádihoz köthető Solva II. magántőkealap vette át. Februárban a Ganz-Mavag Invest Zrt. által birtokolt Dunakeszi Járműjavító Kft. tett felvásárlási ajánlatot a spanyol Talgó vonatgyártóra – a cég korábban orosz tulajdonban is állt.
Kik állnak a háttérben? Az egyiptomi projektben eredetileg részt vett volna az orosz Transmashholding-csoport is, ám kiszállásuk után a Magyar Vagonnak, illetve a Szalay-Bobrovniczky Kristóf jelenlegi hadügyminiszter által gründolt vállalatcsoporthoz privatizált Dunakeszi Járműjavítónak kell megbirkóznia a rendeléssel. A Mavag International fele a Habony Árpád köréhez tartozó Tombor András Cato Investment Kft. nevű cégéé, a másik rész tulajdonosa a Magyar Vagon Befektetési Zrt., ami mögött szintén a Molhoz és Hernádi Zsolt Mol-vezérhez köthető Solva II. Magántőkealap áll. Az egyiptomi vonatbizniszben a gyártást a csoporthoz tartozó Dunakeszi Járműjavító végzi, náluk 2023-ban nem keletkezett veszteség, de a szokásosnál rosszabb üzleti évük volt: 44 milliárd forintos árbevétel mellett csak 50 millió forintos adózott eredménnyel zártak, ugyanez 2022-ben még 336 millió forint volt.