Markus Villig, a Taxify 24 éves alapítója. Fotó: Taxify
Fotó: Markus Villig, a Taxify 24 éves alapítója. Fotó: Taxify
Üzlet

A Bolt szuperappja még többet akar: 224 milliárdos fogadás arra, ami az autótulajdonlás után jön

Forbes
2022. január 11. 5 perc olvasás

Egy új, 628 millió eurós (224 milliárd forintos) befektetési körrel már 7,4 milliárd eurót ér a Magyarországon is aktív észt taxis startup, a Bolt. Az Ubernek Európában egyre nehezebb lesz megtartania a fölényét.

Öt hónapja még 3,8 milliárd eurón állt a Bolt (korábban Taxify) cégértékelése, ez mostanra 7,4 milliárd euróra, azaz több mint két és fél ezermilliárd forintra lőtt ki egy giga befektetési kört követően. Az észt taxis startup még mindig csak nyolcéves, de Európa több fontos nagyvárosában, például Londonban és Párizsban átveheti az eddig piacvezető Uber helyét, írja a CNBC. 

A két cég alaptevékenysége megegyezik: diszpécser nélkül, egy egyszerű applikációban köti össze a sofőrt és az utast, és ha megadjuk a bankkártyánk adatait, a fizetéssel sem kell bajlódni az utazás végén, automatikusan megtörténik. Az utas pontozza a sofőrt (és fordítva), és ezt komolyan is veszik, ugyanis ezzel szeretnék szinten tartani a szolgáltatás minőségét. A Bolt ezen felül indított még futárszolgáltatást és e-robogó bérlést is, mára 45 országban több mint 100 millió felhasználója van. 

A cég most a világ egyik legnagyobb és legjelentősebb kockázatitőke-befektető cégétől, a Sequoia-tól kapott 628 millió eurós befektetést, a körben a Whale Rock és az Owl Rock befektetőcégek is részt vettek.

A cég szárnyal, az alapító-ügyvezető Markus Villig szerint főleg azért, mert a nagyvárosi lakók egyre szívesebben választják az autómegosztókat, mint egy saját autó tulajdonlását és fenntartását.

Ezt a törekvést a befektetők is támogatják, de a több szolgáltatást egyetlen kezelőfelületre tömörítő „szuperapplikációk” körül amúgy is nagy a befektetési kedv. 

Nem sietnek a tőzsdére

A sajtó érdeklődését a tőzsdére lépésről Villig rövidre zárta azzal, hogy bőven van elég pénz a kockázatitőke-piacon. Hozzátette: „hosszú távon valószínűleg tőzsdére lépünk, de ez jelen pillanatban nem sürgős.” Az Uber már tőzsdén jegyzett társaság, és a hároméves kereskedési története valóságos hullámvasút volt. 

Villig a Bolt jövőjét az étel-és élelmiszerszállítás felpörgetésében látja, ebben a szegmensben egyre több szereplő jelenik meg a világpiacon is, hiszen most könnyű elcsábítani a vásárlót a zsúfolt szupermarketektől.

Az ígéret többnyire az, hogy a megrendelés extra gyorsan házhoz jön, így van ez a Bolt Market esetében is. Az egyelőre csak Európa néhány országában elérhető szolgáltatás tizenöt perces házhoz szállítási időt ígér, amit az úgynevezett „dark store-ok”, azaz olyan élelmiszerboltok tesznek lehetővé, amelyek csak az online rendeléseket szolgálják ki, a bolti vásárlókat nem. A szolgáltatás nagyon népszerű Kelet- és Közép-Európában, ezért a Bolt hamarosan terjeszkedni kezdene, és több száz dark store-t indítana a gyors kiszolgálásért.

Csak az élelmiszer-szállító üzletágukra több százmillió dollárt költenek a következő néhány évben.

A Bolt pénzügyi beszámolói alapján jóval költséghatékonyabban működik az Ubernél. 2020-ban 44,9 millió eurós veszteségük volt, 2019-ben ez még 85,5 millió euró volt. Emellett a bevételeik 75 százalékkal 221,4 millió euróra nőttek. Az Uber az első EBITDA-profitját 2021 harmadik negyedévében könyvelhette el. 

Versenyeznek a sofőrökért

A munkaerőhiány több országban felhajtotta az árakat és meghosszabbította a várakozási időket.

„Mindenki versenyez a sofőrökért. Mi mindig bebizonyítottuk, hogy sofőrbarát cég vagyunk, jobb fizetést és jobb bánásmódot biztosítunk nekik”

– mondta Villig a CNBC-nek. A brit legfelsőbb bíróság 2021. márciusi döntése alapján az Uber-sofőrök munkavállalói jogokat kaptak, tehát megilleti őket a jogszabályokban előírt minimálbér, a fizetett szabadság és a munkaközi szünet is. Ez egy fontos precedens a megosztáson alapuló szolgáltatások jogi szabályozásában, amit Villig azzal kommentált, hogy tapasztalata szerint a Bolt-sofőrök elsősorban a rugalmasságot keresik az ilyesfajta munkákban, és nem a munkaviszonnyal járó előnyöket. Szerinte a legtöbb ország valamilyen hibrid modelllt fog kialakítani, hogy a sofőrök megtarthassák a rugalmas munkavégzéssel és a bejelentett munkaviszonnyal járó előnyöket is.

Kapcsolódó:

Borítókép: Markus Villig, a Bolt (előzőleg Taxify) 24 éves alapítója. Fotó: Taxify