Szerdán amerikai repülőterek közelében is elindulna az 5G-szolgáltatás. Több nagy légitársaság egy kiszivárgott levélben arra kéri az amerikai elnököt, akadályozza ezt meg. Szerintük az 5G úgy megzavarná a kommunikációt, hogy járatok százai nem tudnának felszállni.
Tíz légitársaság írt levelet Joe Biden amerikai elnöknek, hogy elérje: akadályozza meg a szerdára tervezett 5G-bevezetést több nagy repülőtér mellett. Ha nem így tesz, azzal szerintük „beláthatatlan következményeket” kockáztat.
A Reuters által szemlézett levélben az áll, ha az eddigi leggyorsabb internetezést biztosító, ötödik generációs hálózatot elindítják, „az ország kereskedelme földbe állhat”.
„Ha nem lesznek a légifolyosóink tiszták, leállhat a személyi utazás és a légikereskedelem. Ez vasárnapi adatokat figyelembe véve 1100 járat törlését vagy késését jelentené, és 100 ezer utast érintene” – fogalmaznak a levélben.
A Bidennek címzett levelet az Alaska Airlines, az American Airlines, az Atlas Air, a Delta Air Lines, a Hawaiian Airlines, a Jetblue Airways, a Southwest Airlines, a United Airlines, valamint a kereskedelemben érdekelt Fedex és UPS vezetői írták alá.
Szerintük komoly biztonsági kockázatokat rejt magában az 5G, amire a repülőgépek gyártói is figyelmeztették őket. Állításuk szerint a repülők biztonsági rendszereit használhatatlanná tehetik az 5G-jelek, ami sokkal nagyobb gondokat okozhat, mint eddig gondolták, és nagy a kockázata annak, hogy határozatlan időre felszállásokat kell elhalasztani.
A CNN a United Airlines közleményéből idéz konkrétan megfogalmazott aggályt.
„Ha kifutók mellett alkalmazzák, az 5G-jelek megzavarhatják a kulcsfontosságú biztonsági berendezéseket, amelyek a pilótákat zord időjárási körülmények között segítik a felszállásban és landolásban.”
A légitársaságok állítása szerint folyamatosan egyeztetnek az 5G-t bevezetni készülő Carriers Verizonnal és az AT&T-vel, amelyek korábban már halasztották az új technológia alkalmazását – ez a halasztott határidő fog lejárni a napokban. Az új hírt egyelőre egyik szolgáltató sem kommentálta.
Biden mellett a levelet megkapta a Közlekedési Minisztérium, a Szövetségi Kommunikációs Bizottság (FCC) és a Szövetségi Repülési Hivatal (FAA). Az FAA válaszában hűteni próbálta a kedélyeket, és úgy tűnik, nem megy bele további halasztásba.
„Továbbra is együttműködünk a légitársaságokkal és a vezeték nélküli szolgáltatást nyújtó cégekkel, hogy csökkentsük az 5G miatt bekövetkező késéseket és járattörléseket” – írja a hivatal.
Omikron-hatás: hogyan érinti az új variáns a Wizz Airt?
Borítókép: Ian Snyder / Points With a Crew