A hétvégén megjelentek a részletszabályok a 480 forintban maximált benzin -és dízelárra, a kormány elébe megy, hogy a töltőállomások ne trükközhessenek és közben olyan szigorú korlátok közé szorítja a magánkereskedőket, hogy arról se nagyon dönthetnek, hogyan kezeljék, ha veszteségbe fordulnak. Márpedig erre nagy az esély. Ha valaki bezárna mégis, Palkovics László miniszter döntheti el, ki veszi át a benzinkútját, több jelentkező esetén nem világos, hogy mi alapján.
Mától él az árplafon a benzinkutakon, a múlt hét csütörtökön bejelentettek szerint a 95-ös benzin és a dízel literenkénti árát 480 forintban maximalizálta a kormány egészen február 15-éig. A korlát a prémium üzemanyagokra nem vonatkozik. A lépésre azért szánta el magát a kabinet, mert az energiaválságból a benzinkutak sem maradtak ki, csak míg az elszálló gáz- és villamosenergia árakat idehaza lenyeli a rezsicsökkentés, a fogyasztók mégis szembesültek a megemelkedett árakkal a kutakon.
Csak a benzinkúton ütötte arcon az átlagfogyasztót az energiaválság
A múlt héten az is kiderült, hogy minden elemzői várakozásra rávert az infláció, és ha direktben nem is, a különböző termékek és szolgáltatások árának emelkedésén keresztül beszivárgott Magyarországra is az európai energiakrízis. Volt elemző, aki 7 százalékos áremelkedést jósolt már a következő hónapra.
Ilyen előzmények után jelentette be a kormány, hogy nem lehet tovább emelni az üzemanyagok árát – narratíva szintjén ezt már be is emelték a rezsicsökkentés témájába.
A hatósági árak bevezetésének számos, szerteágazó hatása lehet, még ha a fogyasztók rövid távon jól is járnak, ennek ára valahol le fog csapódni előbb vagy utóbb.
Az energiaszektor ugyanakkor speciális terület, ahol az elszálló árak megfékezése az ellátásbiztonságot is szolgálhatja.
Trükközni nem lehet, veszteség-minimalizálásra is kevés tér marad
Török Lajos, az Equilor Befektetési Zrt. vezető elemzője szerint az árbefagyasztás a Molra 40-60 milliárdos negatív hatással is lehet. Már a csütörtöki bejelentés után megjelentek azok a kommentárok, amelyek azzal számoltak, a kisebb kutak akár be is zárhatnak egy időre, ha a kőolaj árával párhuzamosan tovább dagad az árlimit miatti veszteségük.
Nos, ilyenre nem lesz lehetőségük. A kormány ugyanis gyakorlatilag rendeletben tiltotta meg.
A hétvégén megjelentek azok a részletszabályok, amelyek a töltőállomás-üzemeltetőkre vonatkoznak. Nézzük a friss szabályokat:
- aki a rendelet előtti három hónapban forgalmazott 95-ös benzint és dízelt, az köteles lesz ezeket az árszabályozás hatálya alatt is árulni;
- ha esetleg van olyan, aki nem árult az előző 3 hónapban ilyen termékeket, az a prémium termékeket kell, hogy 480 forintos áron adja;
- nem lehet megrövidíteni a nyitva tartást;
- ha egy kút hét napból két napra bezárna, és addig nem árulná a maximált árú termékeket, akkor üzemszünetet kell tartania, és az üzemszünet alatt semmi mást nem árulhat. Sőt, más egyéb okból kifolyólag sem hirdethet üzemszünetet.
Bírság, szigorú ellenőrzés, fellebbezés nem lehetséges
A kutak jellemzően 4-5 százalékos árrés mellett működnek, vagyis a piaci árszint mellett a 480 forintos maximált ár már a héten fájni fog nekik, a nyersanyagárak további emelkedése mellett vélhetően a legtöbb magyar kút veszteségbe fog fordulni, de kereskedőknek igen szűk lesz a mozgástere, ha a veszteségeiket akarják ellensúlyozni.
A rendelet betartatását a NAV ellenőrzi majd, szabályszegésért 100 ezer és 3 millió forint közötti pénzbírság jár, amit 15 napon belül be kell fizetni és a NAV-határozat ellen nem lehet fellebbezni. Egy napon belül akár többször is ellenőrizhet és bírságolhat a NAV. A legszigorúbb büntetés esetén a kút üzemeltetőjét el is tilthatják a működéstől – de ettől a benzinkútja még nyitva is maradhat.
Majd Palkovics eldönti, ki veszi át a benzinkutad, ha bezárnád
Ha valakit eltiltanak a működéstől (egy naptól hat hónapig terjed a skála), esetleg maga kér üzemszünetet, akkor a kereskedelemért felelős miniszter, jelen esetben az innovációs tárcát vezető Palkovics László kijelölhet egy, az érintett üzemanyagtöltő állomás 30 kilométeres vonzáskörzetében lévő,
„a lakosság igényeinek kielégítésére alkalmas nyilvántartott szolgáltatót az érintett üzemanyagtöltő állomás üzemeltetésére”.
Ezzel együtt a benzinkút és annak üzemanyagkészletei, eszközei ideiglenesen átszállnak az új üzemeltetőre.
Ha a bezárt kút helyére más üzemeltető pályázna, akkor írásban kell bejelentkeznie a feladatra, és a jelöltek közül majd Palkovics dönt, hogy ki viheti tovább a kutat. A fent megjelölt technikai feltételeken túl a rendelet nem tér ki rá, mi alapján kell döntenie a miniszternek, ha több pályázó lenne.
Az érthető, hogy az ellátásbiztonság miatt a kormány igyekszik gyorsan pótolni a kieső kutakat, kérdés, ilyen szigorú feltételek mellett kik (és pontosan miért) fognak majd azért tolakodni, hogy átvegyenek bezárt benzinkutakat.
A rendelet a veszélyhelyzet fennállásáig érvényes. Ez annyiból érdekes, hogy maga az árlimit csak február 15-éig lesz érvényben egyelőre. Ahogy arról a Concorde podcastjában a befektetési cég elemzői is beszéltek,
nem lenne meglepetés, ha a választások előtt az intézkedést legalább egyszer meghosszabbítanák.