A Független Benzinkutak Szövetsége (FSZB) azt tudatta a szerkesztőségünkkel, hogy mai közgyűlésén 5 pontban határozta meg, mi kell ahhoz, hogy helyzetük az elszálló energiaárak és a kormány által bevezetett ársapka mellett rendeződhessen.
Hatósági árból hiány lett?
Mielőtt a szokatlan öt pontot ismertetnénk, gyorsan lássuk az előzményeket. A kormány az üzemanyagok kis- majd később a nagykereskedelmére is ársapkát húzott, hogy a világpiaci árakat közvetlenül ne érezzék meg a magyar fogyasztók. Ez súlyos veszteséget okozott a kisebb, független kutaknak, akik szövetséget hoztak létre az érdekeik védelmére, ez lett az FBSZ.
A háború miatt elszálló kőolajár azonban elviselhetetlen teher lett a kutaknak, így a veszteségeket a kormány szétterítette, de hozzányúlt a korábban érinthetetlennek mondott jövedéki adóhoz is, csökkentette annak szintjét. A magyar – jellemzően családi tulajdonban lévő, ún. fehér – kutaknak külön csomagot is kidolgozott (adóelengedés, kedvezményes hitel), de az eddig meghozott intézkedések leginkább csak arra elegendőek, hogy aki eddig nem húzta le a rollót, az valahogy kihúzza május 15-ig, ami a hatósági árszabályozás vége.
A hatósági árak miatt a kormánynak több ponton is be kellett avatkoznia, ami odavezetett, hogy benzinkáosz alakult ki múlt héten: több kút is üzemanyag nélkül maradt. A Mol és kormány szerint csak logisztikai probléma miatt. Az FBSZ ugyan írt egy levelet a területet szabályozó innovációs tárcának (ITM), de miután azok nem reagáltak, nyilvánosságra hozták azt. Ebben a szövetség arról írt, hogy
a Mol által a partnereknek kiküldött levélből leginkább az szűrhető le, hogy mégiscsak készlethiány lehet Magyarországon.
A kormány úgy próbált ügyeskedni az elmúlt hetekben, hogy:
- a kisebb kutak is ki tudják húzni (ez az ellátásbiztonság miatt is nagyon fontos);
- a nagykereskedők veszteségeit is igyekezett tompítani;
- legyen elérhető a jóárasított benzin.
Azóta kiderült, hogy a Mol három – máskülönben bezáró – kutat ugyan átvett, ahogy erre az ársapkát előíró rendelet lehetőséget teremt, de több töltőállomást nem tervez így átvenni. A Népszava szerint a három szóban forgó állomás azért kényszerült szünetre, mert a Moltól nem kapott üzemanyagot.
Ezt akarják a benzinkutak
A szövetség elküldte követeléseit, néhány elég jól mutatja az előzetes egyeztetés nélkül bevezetett, utóbb toldozott-foltozott hatósági árszabályozás abszurditását.
Parlamenti vizsgálóbizottság felállítását kérjük.
- Milyen hatástanulmányok előzték meg az ársapka kiadását
- Milyen szakmai egyeztetést folytattak le a rendelet kiadása előtt
- Ki a felelős a részletszabályzat kidolgozására
- Mérik-e a rendelet hatásait?
2. Jogbiztonságot akarunk!
- Nem fizetünk 15 millió forintos bírságot, betarthatatlan szabályokra.
- Nem vagyunk hatóság!
3. Válaszolják meg, hogy mi akadályozza a márciusi 5-ei kormányhatározat betartását
- Nem akarunk pályázatot!
- Nem akarunk bürokratikus döntés hozatalt!
- Megítélt támogatás kifizetését kérjük!
4. Védjük a tulajdonunkat!
- Nem fogadjuk el a kijelölő határozatokat!
- Nem fogadjuk el, hogy bírságokkal kényszerítenek!
5. Dolgozni akarunk!
- Üzemanyagot akarunk eladni, mindenkinek aki kéri, annyit amennyit kér.
- Ha van üzemanyag, akkor miért nincs?!
A szövetség a Mol székháza lé hirdetett meg csütörtökre egy „sajtónyilvános performanszt”, de erről többet nem árultak el egyelőre.
Kapcsolódó