A spanyol sajtó szerint 105 millió euróért váltott klubot kilenc év után a Real Madridból távozó portugál klasszis, aki az olasz bajnok Juventusban folytatja.
Cristiano Ronaldo sorozatban három Bajnokok Ligáját nyert a Real Madriddal (összesen négyet), ahova 2009-ben akkor klubrekordot jelentő 94 millió euróért érkezett a Manchester Unitedtől (ott is nyert egy BL-t). A most 33 éves Európa-bajnok klasszis a Juventusszal újabb európai topbajnokságban rakhatja le a névjegyét,
de ami számára valószínűleg a legfontosabb: újabb európai top klubbal érhet fel a csúcsra, és nyerheti meg hatodik BL-serlegét.
Teljesen egyedülálló és történelmi tett lenne – amiben a Juventusban van esélye, hiszen Európa egyik legjobban védekező csapatáról van szó. C. Ronaldóval pedig vettek egy igazi gólzsákot.
Ma jelent meg nagyinterjúnk az egyik legjobb magyar futball szakíróval, Hegedűs Henrikkel. A tavalyi év nagy üzlete, Neymar átigazolása – a Barcelonából 222 millió euróért ment a Paris Saint-Germainhez – kapcsán beszéltünk egy közkeletű tévedésről is: behozza-e a klub egy sztárjátékos árát mezeladásokból? Nem igazán.
“A szurkolók legnagyobb dogmatikus tévedése – és az én egyik vesszőparipám – hogy majd a mezeladásokból a játékos behozza az árát. A szurkolók egységnyi mezt vesznek minden szezonban, nem lesznek háromszor annyian. Az eladott mezszám nagyjából ugyanannyi, ami változik az az, hogy tavaly mondjuk 80%-ban Cavani mezt adtak el, előtte Ibrát, most meg Neymart.
De ebből a klubok sok pénzt nem látnak, hiszen a sportszergyártók nem azért fizetnek nekik rengeteget, hogy aztán ne hozzájuk folyjon be, ami bejön a mezekből.
A sportszergyártó nem azért a reklámértékért fizet, hogy lássuk, a Barcelona milyen márkában játszik. Ő azért a jogért fizet, hogy a saját üzletláncában – több tízezer üzletről beszélünk – árulhassa a klub arculati elemeivel ellátott hivatalos mezeket. A klub kap ezért mondjuk 60 millió eurót négy évre. A sportszergyártó meg elteszi a dupláját-tripláját ugyanennyi idő alatt.”
Ez a világbajnokság hazugsága a fociról – interjú Hegedűs Henrikkel
A drága mezről olcsóbbra vált amúgy a portugál. A kluboknak kétfajta mezszponzora lehet: maga a sportszergyártó, aki fizet azért a klubnak, hogy az ő dresszeiben játszanak, és a hirdetők, akik a mezre kerülnek.
A Juventus meze a KPMG elemzése szerint csak a kilencedik “legdrágább” volt a top klubok közül. Persze könnyen lehet, hogy ez a jövőben változni fog. Ronaldo erős tárgyalási alap lehet majd a mezbeszállítóknál. Ahogy a játékospiacon is elszállnak az árak, úgy a tétet a sportszergyártók is emelik, 2015-ben épp az Adidas halászta el a Nike elől a Manchester United-et, tíz évre összesen 700 millió eurós szerződést írtak alá.
A Juventus mezek értéke már csak azért is nőni fog várhatóan, mert sokkal több helyen fognak megjelenni. No, nem azért, mert nagyságrenddel többet vesznek majd belőlük, hanem azért, mert Cristiano Ronaldo önmagában is egy márka – rengeteg követővel.
Egyszerre 300 millió ember néz most Olaszország felé
A KMPG kimutatása szerint a közösségi médiában a legtöbb követővel rendelkező 20 játékos közül egy sem játszott Olaszországban – eddig. Kis túlzással: Cristiano Ronaldo most 300 millió ember figyelmét irányítja a Serie A-ra, valamint az ezzel az igazolással a Real Madrid vagy a Barcelona szintjére lépő Juventusra. Hogy értsük mekkora médiafigyelmet hoz Torinóba Ronaldo, elég, ha megnézzük, mennyien követik a Juventust a közösségi médiában: a fent jelzett három platformon összesen 48,5 millióan. Ebben már benne van az a 1,1 millió új követő, akik Ronaldo igazolásának bejelentése után csatlakoztak a klub közösségi média felületeihez.
A jelenleg a mezen szereplő Jeep a Chrysler-en keresztül a Fiat-konszernhez tartozik, vannak még bőven anyagi tartalékaik. A torinói autógyár tulajdonosa az Agnelli család, az Exor nevű befektetési cégükön keresztül nemcsak a Ferrariban van részesedésük, de ők a Juventus futballcsapatának többségi tulajdonosai is. Valószínűleg szükség lesz a szponzori juttatások megemelésére, ha ki akarják fizetni az új szerzemény évi 30 millió eurós alapfizetését (Madridban a prémiumok nélkül 23,6 millió eurót keresett).
Hála az olasz adótörvényeknek a bónuszokkal együtt ez akár 55 millió euróig is felkúszhat.
Ezzel nagy gond nem lehet, az Exor 2017-ben 143,39 milliárd eurós forgalmat bonyolított, adózott eredménye meghaladta a 4,5 milliárd eurót (csak összehasonlításul, a vébének köszönhetően FIFA számít ekkora bevételre az ide évben).
Cristiano Ronaldo a Forbes legutóbb listáján a harmadik legjobban kereső sportoló volt, a focisták közül Messi megelőzte. A spanyol sajtó szerint a távozásának egyik oka épp az volt, hogy rossz néven vette, hogy Messi Barcelonában többet keres, mint ő a Realnál. A spanyol lapok már korábban is spekuláltak azon, hogy az is a távozás mellett szólhatott, hogy Florentino Perez Real-elnök meg akarja szerezni a brazil Neymart, akinek valószínűleg Madridban is több lett volna a fizetése, mint Ronaldónak (most, a PSG-ben is többet keres nála). Az átigazolási időszakban sok a vad pletyka, a Real nem kommentálta, hogy meg akarná szerezni Neymart, igaz, korábban kifejezetten cáfolta azt is, hogy Ronaldo 1 milliárdos kivásárlási árát a tizedére csökkentette volna. Ez valószínűleg így történt, hiszen a szerződése eredetileg 2021-ig kötötte volna a Madridhoz.
A portugál sztár a Juventus és a Serie A legjobban fizetett játékosa lesz: az eddigi csúcstartó a 2016-ban a Napoliból a szintén a Juventusba szerződő argentin csatár, Higuaín volt, szerény 8 millió eurós bérrel (ő egyébként korábban szintén volt a Real játékosa).
Hogy mekkorát nőtt a játékospiac az elmúlt 9 évben, míg Ronaldo Madridban volt, azt jól mutatja, hogy 2009-ben ő volt az egyetlen mozdítható játékos a piacon, akinek az ára közelítette a 100 millió eurót – ma a Transfermarkt becslése szerint rajta kívül még 10 olyan játékos van, aki legalább ennyit ér.