A póráz beceneve adta a színes, természetes anyagokból egyedileg kivitelezett kutyás kiegészítő márkanevét. Molnár Melinda 2014 óta készíti az egymással összeillő kollekcióit, közben meg újabb tárgyakban gondol a kutyagazdákra és azokra is, akik még bizonytalanok abban, hogy tartsanak-e ebet.
Egy madridi designstúdióban dolgozott Molnár Melinda formatervező, amikor 2014-ben elkezdett kutyás kiegészítőket tervezni. Már mellette volt gyönyörű agara, Habók, no meg karizmatikus főnöke, Alvaro intelme: ne csak egy tervező legyen, aki legyártatja a tárgyait mással, hanem kivitelező is. Elkezdte feltérképezni a piacot. Nagyon szép, hagyományos nyakörveket talált a spanyol bőrdíszműves boltokban és kevésbé elbűvölő kínai nyomtatott szalagosakat itthon. A spanyolból kiindulva picit moderenebb, a kortárs vizuális világra jobban reflektáló kutyás kiegészítőkben gondolkodott.
Kitalálta, miben lehet egyedi: összekapcsolja a termékeket egy művészeti irányzattal. Így készített Bauhaus-kollekciót, annak jellegzetesen geometrikus formáit és színeit felhasználva.
Ekkor még egyáltalán nem akart márkát építeni. A sikere azt mutatta: ebbe érdemes jobban belemerülni. Legutóbbi kollekcióját, sorban a hatodikat –amit New Wave-nek nevezett el – a nyolcvanas évek zenéje, a Joy Division, a Blondie és a New Order inspirálta. Ezek a zenék egy nagyon erős hangulatot, feelinget hívtak elő benne, ami megjelent a terveiben. „A sütőtök szín ikonikus lett a New Wave-ből. A feketével együtt nagyon egyértelműen felidézi nekem azt a hangulatot” – mondja Melinda.
„Azt a visszajelzést kapom, hogy egyértelműen karakteres színpalettával dolgozom. Amit kimondottan fontosnak tartok: egymással kombinálható legyen minden szett. A színekben van egyfajta évszakosság, de inkább a slow irányzatot követve körülbelül másfél évente hozok ki új kollekciót.”
Tavasszal jön a vegán
kollekció
Melinda idegenkedik a műanyagtól, erős a kötődése a természetes anyagokhoz. Egyetemi évei alatt inkább fával és kerámiával dolgozott, a nyakörves projekt kapcsán jött a bőr, Berecz Vanda iparművész tanította az alapokra. Kevesellte a tudását, ezért elvégzett egy OKJ-s bőrdíszműves-tanfolyamot is. „Imádok a bőrrel dolgozni, nemes, finom anyag, mindig másként viselkedik, folyamatos tanulást jelent. Nagyon precízen kell vele bánni, mert ha az ember hibázik, nem sok módon javíthatja.”
Az alapanyagok nagy része olasz import. A koronavírusjárvány első hulláma alatt volt is emiatt némi fennakadás az anyagbeszerzésben.
Érdeklődése egy ideje a körforgásos design felé fordult, Morvay Mátéval tavaly parafából újrahasznosítható építőjátékot készítettek egy kávézóba, és ezt a projektet folytatják Makeunmade néven. Ez is közrejátszott abban, hogy tavasszal szeretné kihozni első vegán kollekcióját, mert hosszadalmas kutatás után megtalálta hozzá a megfelelő alapanyagot.
A biztonság prioritása
Habók kutyáról nem állíthatjuk, hogy egy neurotikus alkat, rajta nehéz kipróbálni, hogy mit bír ki egy kiegészítő. Szerencsére van néhány Madzag- „törzsvásárló”, aki nála jóval aktívabb, és boldogan végigcsócsálja az új választékot. Az biztos: fontos a nyakörv szakítószilárdsága, az erős rögzítése, mert a biztonság a prioritás. Fontos, hogy folyamatosan tartson, nehogy kibújjon belőle a kutya, ha konfliktusa akad vagy megijed. Nem beszélve arról, hogy állnia kell a bőrnek a pocsolyát, a sarat és a havat is, szóval nem árt, ha jól takarítható.
Melinda örülne, ha ez minden piacra lepőnek egyformán lényeges lenne. Sokan ugyanis olyan nyakörvet készítenek, amely egyáltalán nem biztonságos. A kisállat élete múlhat ezen.
„Iszonyú nagy felelősségünk van egy pici tárgyon keresztül. Ha ezt nem érzi a készítő, veszélyes lehet.”
Madzagos kutyák a világban
A vállalkozás a nevét Melinda egyik barátjától kapta, aki madzagnak nevezte a pórázt. A cég szépen, organikusan növekszik – a bevétel négymillió forint körül alakult tavaly. A koronavírus dacára elég stabil lett a 2020 is. Megerősödött annyira a márka, hogy kicsit bővülni tud, és Melinda most megpróbálja kiszervezni a gyártás egy részét.
Bóklászik már Madzag kiegészítőben új-zélandi, amerikai és angol eb, sőt lengyel, cseh és szlovák törzsvásárlói is lettek Melindának. Az egyik pozsonyi egy pesti pop-up vásárra is elugrott miatta.
Instagram-oldalát ugyanis elég sokan megtalálják külföldről is. Volt már viszonteladója Amszterdamban, és most egy pekingi üzlettel tárgyal.
„Rossz, hogy a vírus miatt az idén nem lehet vásárokon árulni, nincs tér a személyes találkozásra. Igazság szerint – lett volna lehetőség, de – tudatosan nem akartam forgalmasabb helyre hívni a vásárlóimat, ahol könnyen megbetegedhetnek. Marad a webshop”.
Ráncos röfik és torzonborz terelők
Melindát mindig is vonzották a bútorok, mindkét diplomamunkájának témájául is ezeket választotta. Most is bútor témában működik együtt a Maacraft nevű társadalmi vállalkozással, amelynek foglalkoztatási programjában autizmussal élő, értelmi sérült fiatalok, designerek segítségével készítenek egyedi termékeket. Szalkai Dániel tervezővel Mökkinek nevezték el a kollaborációjukból származó kutyaágyakat, ami kicsit ikeásan hangzik. De nem svéd név, hanem finn – meséli Melinda. Házikót, kunyhót jelent.
„Sosem akartam kizárólag kutyákkal foglalkozni, formatervezőként gondolok magamra, aki bárkinek tervezhet. Az együttműködés a Maacrafttal is ebbe az irányba mutat. És bár kutyák a felhasználók, inkább a gazdikat szeretnénk megszólítani vele. Kis kikacsintás: elkezdtem ismerkedni a kerámiával, ugyanakkor a magam tervezte kutyatálakat nem én készítem, hanem egy profi keramikus.”
Idén nem csak a Maacrafttal dolgozott együtt a Madzag, hanem a korábban POPpins, ma már Olovka Studio néven kitűzőket készítő Udvardi Ramónával is.
A Facebookon szavaztatták meg rajongóikkal, hogy a ráncos röfik, a pompás popójúak, az aktív apróságok és a torzonborz terelők versenyéből kiről készüljön pin.
A Madzag állandó illusztrátora, Csordás Levente rajzait használták fel a kitűzőkhöz. A nyertes a shiba inu lett (ami egy japán kutyafajta), később kihozták a második helyezett puli kitűzőt és Habóknak hódolva az agarat is.
Jó négy éve egy jótékonysági együttműködés során a Mindenki fogadjon örökbe egy kiskutyát szervezetnek tervezett kezdőnyakörv-kollekciót a „mentvényeknek”. Aztán szerencsére olyan sok kutyus került ideiglenes gazdához, hogy megszűnt ez a projekt.
A kutyátlanokra is gondol
A nyakörves piacon szinte naponta jönnek elő az új márkák. És bár sok az önképzőkörös, egyre bővül az igényes, prémium minőségű kiegészítők száma is. Ők jó versenytársak, serkentik ezt a szegmenst, gondolkodásra késztetnek.
A Madzag abban különbözik a többitől, hogy lifestyle márka, sokféle terméket kínál, például képeslapokat, vászontáskákat, pólókat is, azokra is gondolva, akik szeretik a kutyákat, de nincs nekik, és kapcsolódni szeretnének ezzel a kutyásokhoz.
A blogján olyan budapesti fiatalokról lehet olvasni, akik munkájukban értékteremtők és emellett felelősen kutyáznak. Az örökbefogadás üzenete, az ivartalanítás fontossága és az egymásra figyelés hangsúlyos a cikkekben. Kapcsolódhat a közösséghez bárki, akár a termékeken keresztül is.
A borítóképen Molnár Melinda, fotózta: Sebestyén László