Szeptember 30-a óta legalább kilenc befektetési alap vette ki a pénzét az Electronic Arts (röviden EA) nevű játékkiadóból. A kanadai vállalat több erős franchise-t is birtokol, egy Need for Speed vagy Star Wars Battlefront sokak szemét megcsillogtatja, nem beszélve a mézesbödön Battlefieldről, aminek legújabb, simán csak Battlefield V című része november 20-án jelent meg… vagy valami ilyesmi.
Erős évet zár a videojáték-ipar. Habár a pontos jelentésekre tavaszig várnunk kell, becslések szerint a teljes szektor értéke január 1-ig bezárólag 138 milliárd dollárra nő, ennek az eszelős összegnek a nagyját pedig a sokéves trendnek megfelelően globális kiadócégek osztják fel egymás között.
A Ubisoft, a Take-Two, az Electronic Arts vagy az Activision-Blizzard elsősorban franchise-okban utaznak, sorra adják ki a sokszor évtizedes játéksorozatok folytatásait, melyek közül
az EA Battlefieldje az egyik legelismertebb a világon.
A több mint 50 millió játékossal büszkélkedő széria 2002-ben indult hódító útjára a második világháborús tematikájú Battlefield 1942-vel, az azóta kiadott tucatnyi epizód pedig Vietnamtól a 2142-es év mechákkal vívott szuperháborújáig minden konfliktust feldolgozott az évek során, hogy az idei Battlefield V-tel visszatérjen a gyökerekhez, avagy a második világégéshez.
A második világháború (nagyon) színesben
Az előző, 2016-ban kiadott, első világháborúban játszódó Battlefield 1 után a rajongók örömmel fogadták a bejelentést, noha az első videók és képek megosztó visszhangra találtak. A sorozat fejlesztéséért felelős svéd DICE ugyanis látszólag túltolta a haladó szellemet, az első trailerben egy fémkarú női katona nyomott olyan fegyverbalettet, ami még egy alapvetően akcióra fókuszáló játék esetében is mulatságosnak tűnik –
nem beszélve a kontrasztos, erős színekről, amik távol állnak a korszak hagyományos ábrázolásától.
Helyrehoz-e hárommilliárd dolláros veszteséget egy világháború?
A helyzeten csak rontott, amikor az EA üzleti tervezésért felelős alelnöke, Patrick Soderlund egy azóta legendássá vált Gamasutra-interjúban azt mondta, „vagy fogadd el, vagy ne vedd meg a játékot”, kifejtve, hogy a DICE és az EA kiáll a diverzitás mellett, a Battlefield V pedig ennek megfelelően nagy hangsúlyt fektet a nemi egyenlőségre. Bár a kiadó üzenetével nem lett volna semmi baj, az arrogáns kommunikációnak az előrendelések látták kárát.
Patrick Soderlund még a nyáron elhagyta a céget.
Azóta persze sok víz lefolyt a Dunán, a játékosok pedig a kezdeti homlokráncolás ellenére is izgatottan várták, hogy visszatérjenek a csatatérre. Az EA-nek papíron annyi dolga lett volna, hogy kiadja a játékot, majd számolja a befolyó zöldhasúakat – csakhogy a kiadó elkövetett még egy hibát: az eredetileg október 19-re datált Battlefield V-öt novemberre halasztotta, elkerülve így a Red Dead Redemption II és a fő konkurens Call of Duty: Black Ops IIII premierdátumait.
Azaz mondhatni visszavonulót fújt a vállalat, azt a látszatot keltve, hogy a Battlefield V nem állná meg a helyét a felsorolt címekkel szemben.
Egyedül nem sokat érünk a csatatéren – Forrás: Electronic Arts
Bár a hivatalos állásfoglalás szerint a késésre azért volt szükség, hogy „rendben legyen a játék”, a befektetőknek úgy tűnhetett, hogy az EA nem bízik a saját portékájában, ezt pedig durva pénzügyi exodusszal adták a világ tudtára: a Bloomberg november 15-én arról írt, hogy legalább kilenc hedge fund hátrált ki a kiadó mögül, aminek részvényárfolyama brutális esésnek indult. Az idei tetőzésekor majd’ 150 dollárt kóstáló árfolyam a cikk írásakor épp 82 dolláron áll, és úgy tűnik, tovább esik majd, pedig a Battlefield V már megjelent… vagyis majdnem, de mint írtam, erről még lesz szó.
És ez még nem minden: a befektetők nemcsak elhagyták az EA-t, de át is tolták a pénzüket a konkurens Take Two-ba, ami október végén kasszát robbantott a zseniálisra sikerült Red Dead Redemption II-vel.
A háború, ami nem akar véget érni
Távol álljon tőlem, hogy a játékipar egyik ügyeletes mumusának tartott EA miatt keseregjek, a kanadai cég eleget tett azért, hogy leckét kapjon a játékvilág működéséből, de nem mehetek el szó nélkül a helyzet iróniája mellett, hisz amíg a tavaly kiadott Star Wars Battlefront II okozta botránysorozatot komolyabb fejfájás nélkül vészelte át a cég, addig most a Battlefield V miatt Andrew Wilson vezérigazgató marékszám szedheti az aszpirint. Pedig a Battlefront II középszerűsége után a Battlefield V egy valóban nagyszerű játék… lesz, ha végre rendesen megjelenik.
Na, jó, nem kerülgetem tovább a forró kását.
A játék november 20-án vált elérhetővé, azóta a boltokban is kapható, PC-re, PlayStation 4-re és Xbox One-ra is meg lehet vásárolni, kábé 17-19 ezer forintos áron. Nem ez volt azonban az első premiernap: a megjelenés előtt az EA előfizetéses rendszerében már lehetett játszani vele, majd az úgynevezett Deluxe Edition előrendelői kerültek sorra, és csak aztán a mezei vásárlók. És ez még nem minden: a játék sokak által várt Battle Royal-módja, a Firestorm csak 2019 tavaszán válik elérhetővé, sőt még az egyjátékos kampányként felfogható háborús történetek (War Stories) németeket szerepeltető küldetése is hiányzik a repertoárból –
ez december 6-án jön, avagy nácikat hoz a Mikulás.
Ez 2018 legnagyobb szórakoztatóipari sikere, a cowboyoknál csak a gengszterek erősebbek
Nem vagyok matekzseni, de ez alsó hangon is öt megjelenés, amit a jövőben további ingyenes kiegészítők (pályák, járművek) követnek. Nincs azzal baj, ha egy játékot sokáig életben tart a kiadója, sőt az is rendben van, ha egyes elemek később kerülnek beillesztésre – a sokszor dicsért Red Dead Redemption II online módja sem elérhető még –, de ennyit szenvedni egy alapvetően internetes lövöldözésre épülő akciójáték kiadásával
sem profinak nem tűnik, sem pedig előnyösnek.
Ezért azt javaslom, hogy ne karácsonyi ajándékként gondoljatok a Battlefield V-re, hanem tavasszal, a Firestorm megérkezésekor ruházzatok be rá – esetleg pár nappal a mód aktiválása után, nehogy belefussatok a kezdeni technikai gondokba (túlterheltség, például).
Rég élveztük ennyire a kilátástalan küzdelmet
Mondom ezt annak ellenére, hogy a Battlefield V már jelenlegi állapotában is remek játéknak minősül. Az egyjátékos küldetések bemelegítőként szolgálnak, megcsillogtatva a DICE házon belül fejlesztett technológiájának oroszlánkarmait. Amint elindul a játék, csak lelkesen bólogatunk, hogy ez igen, így kell kinéznie egy videojátéknak 2018-ban; Norvégia, Franciaország és Észak-Afrika háborúba fulladt, komor tájai soha nem látott részletességgel elevenednek meg a képernyőn.
A Battlefield V megjelenési trailere
Ez azonban csak a kezdet, a Battlefield V gerincét a többjátékos mód adja, amiben a sorozat hagyományainak megfelelően összesen 64 játékos ugorhat egymás torkának, rombolható környezetben (pl. leomló épületek), hatféle játékmódban. Ezek közül is kiemelkedik a sorozat legismertebb szabályait felsorakoztató Conquest, amiben a két fél (szövetségesek és tengelyhatalmak) stratégiai pontokért küzdenek; valamint a Battlefield V-ben bemutatkozó Grand Operations, ami több játékmód feladatait fűzi össze egy hosszabb, három pályán átívelő konfliktusban.
Itt is kulcsszerep jut a már említett pontoknak, de néha légvédelmi ütegeket kell felrobbantanunk, visszavonulnunk, vagy akár védekeznünk és támadnunk. Sok kritika érte a sorozatot, amiért a klasszikus Conquestnek sosem talált méltó utódot, ezúttal azonban úgy tűnik, sikerült a bravúr, mert a Grand Operations az eddigi variációk legjobb elemeit olvasztja magába.
Repülőkkel is harca szállhatunk – Forrás: Electronic Arts
Mindez persze mit sem érne megfelelő eszköztár nélkül, de mivel a második világháborúban már relatíve modern fegyverekkel irthatták egymást a felek, a Battlefield V ezen a téren is jól teljesít. Legyen szó tankokról, karabélyokról, géppuskákról van akár repülőgépekről, öröm velük lőni, és bár ez a játék nem keményvonalas szimuláció, érezhető különbség van a modellek között. Az egyetlen bibi, hogy a bombázók nagyon erősek lettek, nem ritka, hogy a meccs elején valaki felszáll egy ilyen géppel, és a félórás menet végére száz kilőtt játékossal büszkélkedhet, miközben őt egyszer sem radírozták le az égről –
sebaj, ezt pár hét alatt javítják a DICE-nál.
A játékosok nemcsak sima sorkatonákat alakítanak, hanem különféle szerepeket öltenek magukra. Személyes kedvencem az agresszív Assault, aki berohan a tűzharc közepébe, hadd szóljon, de akár szanitécként (Medic) támogatóként (Support) vagy felderítőként (Recon) is harcolhatunk a fejlődést jelentő (és ezáltal a ponttáblás szereplésünket is befolyásoló) pontokért. Ez persze nem mindig jelent vérre menő küzdelmet: harctéri orvosként a kilőtt társaink istápolása a fő feladatunk, és
akár úgy is az élre kerülhetünk, hogy egy ellenséges katona nem sok, annyit sem kaptunk puskavégre.
Amennyiben mindenki a saját kasztjának megfelelő szerepkörben tetszeleg, azaz a szanitéc gyógyít, a felderítő messziről jelez és mesterlövészpuskával pötyögtet, a támogató pedig lelkesen hordja magával az extra lőszert, olyan taktikus és finoman szerkesztett játékélményben lesz része a csapatnak, amilyennel csak kevés online lövöldében találkozhatunk. Ezt szolgálja még a barikádépítés lehetősége, ami szintén újdonság a sorozatban: immár nemcsak rombolhatjuk a környezetet, de mindenféle falakat emelhetünk rajta, hogy ezzel is segítsük a védekezést, és újabb dimenzióval bővítsük a taktikát.
A Battlefield V alap pályacsomagja
Persze mivel a Battlefield V meccseihez bárki csatlakozhat, idővel szét fog esni a stratégia, de ha mondjuk barátokkal közösen alkotunk egy legfeljebb négyfős osztagot, remek szórakozásban lesz részünk. Főleg, hogy újraéledéskor lehetőségünk van azonnal egy csapattag mellé kerülni, illetve egy osztagon belül akkor is fel tudják szedni egymást a játékosok, ha egyikük sem Medicként játszik.
És hogy mi történt a bétában még kissé zavarabejtő színkavalkáddal? Nos, az utóbbi egy hónapban mintha kicserélték volna a játékot, vizuális stílusát tekintve immár jobban illeszkedik a miliőhöz, ami szerintem csak jót tett neki, mert haladó szellem ide, komolytalan Call of Duty oda, a Battlefieldhez hozzá tartozik a komorabb tónus, ezt a játékosbázis is elvárja a sorozattól.
A legjobb ajándék… húsvétra
Bár a felsoroltak is elég kéne legyenek a vásárláshoz, mégis tartom, hogy tavasszal, a Firestorm és a német War Story megérkezése után lesz csak igazán érdemes fejest ugrani a Battlefield V-be, talán már picikét alacsonyabb áron.
Százan ölik egymást a milliárdos videojátékpiacért, de Kínáé lehet az utolsó szó
Az eladásokkal kapcsolatban mondjuk sok kérdés merül fel. Az elemzők már augusztusban is kongatták a vészharangot az alacsony előrendelői számok miatt, „komoly csalódást” vetítettek előre, az pedig csak só volt a sebre, hogy a jelentések szerint a konkurens Call of Duty: Black Ops IIII már akkor 85 százalékos előnynél járt.
Ez persze nem jelenti azt, hogy az EA ne akarna mégis nagyot szakítani, akár régiós szinten.
A tankokon nem múlik a háború sikere – Forrás: Electronic Arts
„A Battlefield V sok újítása miatt nagy az EA elvárása Magyarországtól, már csak azért is, mert a régióban mi vagyunk az az ország, ahol a legtöbb shooter játékkal játszanak az emberek” – mondta Czinege Csenge, magyarországi Electronic Arts Sales Specialist, akit a hazai előrendelésekről is kérdeztem, azok viszont „üzleti titoknak minősülnek”. Hozzátette, hogy az EA-nél „mindig nagyok az elvárások egy új játék érkezésekor”.
Elvárások ide, remények oda, úgy tűnik, az EA tanul a hibáiból. Egyrészt a fent említett ingyenes tartalmakon túl nem lesz többé Premium Pass, azaz elég lesz egyszer kifizetni a vételárat, hogy minden további frissítésben részesüljünk. Másrészt a béta reakcióit is komolyan vették a cégnél, ami szintén segíthet visszatalálni a helyes útra. Ezek biztató dolgok, de EA-nek menedzsment szempontjából is muszáj összeszednie magát és meggyőzni a részvényeseket, hogy készülnek még minőségi programok a kiadó zászlaja alatt.
A videojáték-piacon vívott háborút ugyanis nem hetvenéves technikával, hanem dollármilliókkal vívják.
A Battlefield V 2018. november 20-án jelent meg PC, PlayStation 4 és Xbox One platformokon.
Kép: Electronic Arts