Fordított startup-történetként indult Barabási Albert-László, Böszörményi-Nagy Gergely és Ruppert Péter új vállalkozása, a Datapolis. Egy barátság, néhány közös projekt és egy adatcégeknek kedvező momentum együttállásakor arra szövetkeztek, hogy a városi ember viselkedését lemodellezve üzleti, kormányzati és magánszereplőknek is segítséget nyújtsanak élhetőbb városok kialakításában.
„Nem a recept volt meg először, amire bevásároltunk, hanem megnéztük, mi van a hűtőben és arra találtunk receptet” – utal Szima-Mármarosi Balázs, a Datapolis ügyvezetője arra, hogy előbb volt meg a csapat és a tudás, mint a konkrét üzleti probléma, amire az innovációjuk épül. Aki egy kicsit is nyitott szemmel jár a világban, annak világos, hogy az adatelemzéssel foglalkozó cégekre manapság kifejezetten fényes jövő várhat, de mivel a 2010-es évektől kezdve sorra nőttek ki a városi adatelemzésre specializálódó cégek, olyan verseny alakult ki, amit az adatokból kinyert információ mélysége és pontossága fog eldönteni.
„A Datapolis másoknál többféle adattípust elemez és rendez a tudomány eszközeivel egységes történetbe, így mélyebb és valóságosabb képet ad a városlakók szokásairól.”
Böszörményi-Nagy Gergely szerint, aki a Brain Bar jövőfesztivál alapítója és a Design Terminal vezetője is, ez az igazi versenyelőnyük egy telítődő szegmensben.
Merre mozog, hol dolgozik, hogyan szórakozik?
A termék maga tulajdonképpen egy online platform, ami az adat- és hálózatkutatás, valamint a mesterséges intelligencia eszközeivel készít könnyen befogadható adatvizualizációkat, részletes elemzéseket, sőt akár historikus adatokon épülő előrejelzéseket is. Ezek értelmezéséhez adott esetben egyéni tanácsadással adnak segítséget. A munkájuk kiterjed mobilitási, tranzakciós és közösségi médiában fellelhető adatok feldolgozására is, amik együttes értelmezésével tárnak fel és hasznosítanak emberi viselkedésre jellemző statisztikus mintázatokat és trendeket. „De hogy kevésbé absztrakt módon beszéljünk:
megnézzük, merre mozognak, hol dolgoznak és milyen módon szórakoznak egy adott környék látogatói, majd ez alapján az emberek, illetve embertípusok között hálózatokat rajzolunk, végül pedig a hasonló viselkedési minták szerint különböző viselkedéskategóriákba osztjuk őket.
Ez alapján tudjuk a számok nyelvén megmondani, hogy az ügyfél célcsoportjába eső emberek számossága megfelelő-e ott, ahol épp üzletet akar nyitni” – vázolja fel a példát Balázs. A helyszínválasztáson túl termékportfólió-kialakításban, marketing stratégia célzásában és versenytársak elemzésében is segítséget nyújthatnak.
Az alapítók 2019 őszén kezdték a munkát, amihez aztán idén januárban csatlakozott az operatív csapat. A hálózatkutatói tudást Barabási és Ruppert mellett chief data scientist-ként Janosov Milán hozza, aki kutatott Barabásival együtt Bostonban, vitt már városiadat-elemző projektet Cambridge-ben és a 2020-as 30 sikeres magyar 30 alatt összeállításunkban is ott volt, mielőtt még doktorált volna a CEU-n. Ez az első nagyobb üzleti projektje, ami mellé teljes állásban elköteleződött. „Szerintem a következő években abból lesz a verseny, ki tud horizontálisan és vertikálisan is nagyot nőni, minél többféle adatot mélységében is feldolgozni, emellé pedig odatenni a megfelelő üzleti modellt” – mondja Milán.
Amszterdam, Közel-Kelet, Délkelet-Ázsia
Ez az üzleti modell a Datapolis esetében legerősebben a B2B szegmenst célozza, azokat a vállalkozásokat, akiket a piac folyamatos fejlődésre motivál. Ez a tudás ugyanakkor az urbanisztika több területén hasznosítható, emiatt nem zárkóznak el a közösségi tereket és szolgáltatásokat fejlesztő kormányzati, önkormányzati szereplőktől sem.
Háromféle értékesítési csomagot vezettek be: az elsőben az ügyfél hozzáférést vesz az adatokhoz, ez általában kevés önmagában. A másodikban már konkrét elemzéseket és infópakkot, a harmadikban pedig teljesen személyre szabott tanácsadói órákat kapunk a pénzünkért cserébe. Itthon országos szinten dolgoznak, nemrég kezdték Amszterdam feltérképezését, zártak egy projektet a Közel-Keleten és több délkelet-ázsiai lokáció is tervben van. A különös helyszínválasztásnak megvannak a maga okai:
Amerikában túl sok a versenytárs ahhoz, hogy ott kezdjenek, Amszterdam óriási piaci és urbanisztikai változások előtt áll a brexit után új otthont kereső cégek miatt, Délkelet-Ázsiában pedig szédületes tempóban fejlődik a piac, és az adat alapú városfejlesztés is bevett gyakorlat.
A budapesti irodával egy időben Bostonban is elindultak, nem titkolják, hogy a kezdetektől globális játékosként lépnének porondra. „Szerencsére a módszertan teljesen univerzális, amíg térképet látunk, jók vagyunk” – mondja Milán.
Az alapítók mellé csatlakozott még egy angyalbefektető Csányi Gabriella (az OTP-vezér Csányi Sándor lánya – a szerk.) személyében, akinek ez már nem az első urbanisztikával kapcsolatos projektje, tavaly indította a Like Locals turisztikai appot Barcelonában, Londonban és Budapesten. Csányi 2019-ben vásárolt a Brain Bar-ban 30 százalékos tulajdonrészt, ahol Gergővel elkezdtek szorosan együtt dolgozni, így a Datapolis fejleményeit is kezdettől fogva figyelemmel kíséri. A csapat kereste meg a befektetési lehetőséggel, a bennük és a vízióban rejlő lehetőséget miatt ment bele.
Az indulás és az első évük költségeit közösen fedezik, ennek fényében a tulajdoni hányaduk is hasonlóan alakul, azt egyelőre nem részletezték, hogy az induló tőkéből mekkora rész jön az angyalbefektetőtől és mekkora az alapítóktól. Hatvanmillió forint körüli összeget költenek az első évben, és a fizető ügyfeleiktől érkező bevételt is visszaforgatják a cég fejlesztésébe.
Az operatív csapatnak dolgozói részvénycsomagot is kialakítottak: Balázs, a CEO, Milán, a Chief Data Scientist és Sziller Olivér, a CFO egységesen 2,2 százalékos tulajdonrésszel indultak, amit év végén, az első hónapok teljesítménye alapján máris megduplázhatnak.
„A későbbi tőkebevonások alkalmával is a menedzsment tulajdonrészét tervezzük erősíteni” – tette hozzá Böszörményi-Nagy. Ő is és Barabási is építettek már sikeres tanácsadócéget korábban, de egy nemzetközi piacon színre lépő, skálázódó terméket még egyikőjük sem csinált, épp ezért a jelenlétük nem merül ki két távoli névvel a cégjegyzékben. Heti szinten belefolynak a cég munkájába, segítik az üzletfejlesztést és a hosszú távú stratégia építését is, Gergő pedig még tavaly elkezdte a London School of Economics urbanisztika szakát.
Bár Amerikában sokkal régebben épül, hogy a viselkedési mintáinkat alapul véve befolyásolnák, optimalizálnák a fogyasztási szokásainkat, az elmúlt pár évben Európában is fejlődésnek indult ez a fiatal tudományág. A gondolat elsőre akár félelmetesnek is tűnhet, hiszen a felhasználó oldaláról nem feltétlenül tudatosan történik, de az biztos, hogy
azok az adatok, amelyek a Datapolishoz eljutnak, már nem köthetők személyekhez, az adatgazdákat (akik általában telekommunikációs cégek, médiacégek és bankok) minden oldalról fogják.
Az EU-ban a GDPR-szabályozás szabja a határokat, a tengerentúlon pedig a közösségi diskurzust erős és egyre élénkebben tematizáló adatvita, de ha ezeket a tényezőket nem számítjuk, a Datapolisnak akkor is csak a csoportos adatok hasznosak.
Borítókép: a Datapolis csapata, forrás: Datapolis