Az idei hatodik Cápák között széles skálát ölelt fel megint a hazai vállalkozások világából. Innovatív bútorasztalos, minőségi magyar paprika és párkapcsolati szakértők harcoltak a cápák kegyeiért – vagy legalábbis a pénzükért. És ez az egyik kedvencem a műsor kapcsán. Annyira sokféle embert, hátteret, sztorit és vállalkozást láthatunk, mint befektetőként vagy üzletemberként soha. Emlékeztet arra, hogy mennyire nagy és színes a kisvállalatok világa, és jó üzletet szinte bármilyen háttérből indulva, bármilyen témában lehet építeni.
Első cápaidomárunk Roland volt, aki elemzésekkel foglalkozott. Abban hisz, hogy kérdések mentén, jobban elemezve és alaposabban átgondolva a fontos döntéseinket, jobb életet tudnánk élni. Az életvitelünket jobban támogató lakásban lakva, hozzánk igazolhatóan jobban passzoló házastárssal, a tökéletesen kiválasztott kávét kortyolva. Korábbi terméke az Ingatlan Elemző Rendszer volt, melyet könyv formájában is kiadott. Tizenegyezer hasznos kérdés lakásvásárlás előtt. Azaz a leendő új otthonunk kapcsán feltehető összes fontos (és az összes felesleges) kérdés enciklopédiája. De a vállalkozó nem állt meg itt.
Legújabb terméke, a Párkapcsolat Elemző Rendszer, mely az ismerkedés, randizás és párválasztás dilemmáit segíti hétezer kérdéssel. Ezeket akár kiválasztott (pontosabban kiválasztás alatt álló) párunkkal is, de akár egyedül is kitölthetjük, a kérdéseket kategóriánként megválaszolva.
Az első negyven randi ezzel kipipálva.
Ezalatt az mindenképpen kiderül, hogy a leendő párunk mennyire szeret kérdésekre válaszolni. Az ingatlanos kérdéslistát két helyen felcsapva kiderült a koncepció gyenge pontja is. Egyik kérdés arra vonatkozott, hogy van-e garázs, míg a másik arra, hogy a nappali falának színe mennyire időtálló. A világ nagy problémája nem az, hogy nincs elég kérdés vagy nincs elég válasz. Sokkal inkább az, hogy a végtelen információ korában a lehető legkevesebb jó kérdéssel jussunk el egy jó döntésig. Nem mennyiségi kérdés az elemzés és a döntéshozás, hanem minőségi. Az igazi tudomány abban van, hogy hogyan tudjuk a lehető legkevesebb kérdéssel megtalálni a választ.
A mondatok, amiktől rögtön elmegy a befektetők kedve
Roland eddig hétmillió forintot költött a fejlesztésre, tőlünk tizenkét milliót kért öt százalékért cserébe. Ezzel 240 millió forintra értékelve cégét. De volt egy extra ajánlata is, ha valaki még nála is jobban hisz a termékben, az ötvenmillió forintért már nem öt, hanem tíz százalékot szerezhet, melyhez egy budapesti garzonlakás felére is kap jelzálogjogot.
Azaz, közel négyszeres áron kétszer akkora tulajdonrészt kínált. Bár ne tette volna.
A matematika ilyen szintű abuzálásán túl elhangzott tőle két nagyon árulkodó mondat. Az első „a piac nem tud másmerre menni!” volt. Ezzel sok pitchelő a sikert elkerülhetetlennek, a világból automatikusan adódónak szeretné beállítani. Olyasminek, ami nem a cégének a munkáján múlik, nincs verseny, hanem a világ pont arra fordul, amerre ő van. Már csak várni kell a csodát. Ez a fajta hit passzivitást sugároz, a tátott szájat, sült galambra várva. A másik mondata az volt, hogy
„ha egyszer berobban, lavinaszerűen fog érkezni a siker”.
Nagyon sok startup alapító és vállalkozó gondolja úgy, hogy egy ideig izomból kell ugyan tolni a cégét, de utána meglepetésszerűen egyszer csak berobban az üzlet. És tényleg létezik ilyen. Csak sajnos a legtöbb cég üzleti modellje, terméke nem ilyen. Ahhoz, hogy a siker ennyire áttörésként érkezzen, elég tökéletesen telibe kell találni egy később felbukkanó piaci igényt. Ez azonban ritka és leginkább megjósolhatatlan.
A másik módja, ha a szolgáltatásunknak van viralitása, amivel minden használó, láncreakciószerűen hoz még egy-két felhasználót. Azaz, kell legyen valamilyen interakció a használóink között. Például, ha nem önmagában hasznos, amit nyújtunk, hanem összeköt embereket. Mint például a Zoom. Vagy az is lehet, hogy a termékünknek, akár csak például egy közösségi hálózatnak, van network effectje, azaz minél többen vannak már benne, annál értékesebb egy újabb csatlakozó számára.
Ennek néha az a titka, hogy a rendszerünk a felhasználók által létrehozott tartalommal bővül, így a több használóból több érték gyűlik, és létrejön egy pozitív spirál. Ilyen hatásokat nagyon nehéz egy „statikus” termékbe utólag belegyúrni. És ahogy legtöbbször, itt sem volt ilyen összetevőnek nyoma sem,
így ez a termék nem berobbani tud, hanem még ha hasznos lenne, akkor is el kéne adni újra és újra minden felhasználónak.
És bár az alkalmazás már elérhető és lehet benne fizetni, eddig még egyetlen egy vásárlás sem történt. Sok hibát találtak a cápák az üzleti ajánlatban, így mindenki kiszállt.
Multis karrier helyett a dédnagymama tudására épített paprikabiznisz
Második versenyzőnk Ágota, a Hódi Paprika egyik vezetője multis karrierjét otthagyva tért vissza a gyökereihez. Dédnagymamája még anno gyufásskatulyában árulta az őrölt paprikát a piacon, a dédunoka pedig dizájnos fémdobozban a repülőtéren.
A háttér változatlan, a szegedi telek, a család négygenerációs tudása, a GMO-mentes termelés és saját üzem, amiben évente száz tonna paprikát dolgoznak fel. A 70 milliós árbevételen 20 milliós profitot érnek el, de egy nagyobb beruházásra készülnek, amivel a külpiacokat hódítanák meg. Ehhez húszmilliós befektetést kér, cserébe húsz százalékot ajánlva a cégéből.
Végre egy vállalkozó, aki reálisan méri fel cége értékét!
A dolgot árnyalja, hogy ez jelenleg egy családi vállalkozás, a benne dolgozó családtagok valószínűleg nem teljes piaci bérért dolgoznak a saját vállalkozásban, hanem, amennyire tehetik, osztalékban veszik ki, amit tudnak. Ez a családi vállalkozások bevett receptje, hiszen így jelentősen olcsóbban jutnak a pénzükhöz. Ez szerintem teljesen rendben is van így, amíg nincs befektető a képben. Erre utal az is, hogy ebben az iparágban nem ez a jellemző profitarány.
A hazai fűszerpaprika termelés és feldolgozás jelentős része egy kézben, a paprikakirály Németh József vezetése alatt összpontosul. A szakma elismert nagyágyúja ugyanis a sükösdi Házi Piros Paprika Kft. tulajdonosa, a Kalocsai Fűszerpaprika Zrt. vezérigazgatója, és a Szegedi Fűszerpaprika- és Konzervgyártó Zrt. felügyelő bizottságának elnöke is egyben. A három paprikás cég összesen több mint tízmilliárdos forgalom mellett is tíz százalék körüli profitot termel, szemben a Hódi család 28 százalékos profitarányával. De elgondolkodtató az is, hogy a tőkeigényük megegyezik az éves profitjukkal.
Ebben a helyzetben nem szabad egy családi cégbe tőkét bevonni, hanem várni kell még egy évet.
Ágota talpraesett, érti amit csinál, és a családi paprikabiznisz felfuttatásában is jelentős szerepe van, hiszen ő juttatja el azt újabb és újabb helyekre. De azt sem rejtette véka alá, ami az egész iparágat ellehetetleníti: az olcsó kínai konkurenciát. Az Ázsiából tizedáron érkező fűszerpaprika mára a hazai fogyasztás jelentős részét teszi ki, nehéz helyzetbe hozva a hazai termelőket.
Bár a vállalkozó jó volt, a termékek is meggyőzőek voltak, végül egyik cápa sem szállt be. Egyrészt a nagy verseny, másrészt a szélmalomharc miatt. De egy kicsit talán azért is, mert
egy negyedik generációs családi vállalkozásba nem illik a befektető.
Legalább a weboldal állta a strapát
Harmadiknak László érkezett két fiatal segítőjével és Joomp márkanevű ágykereteivel. Az asztalos vállalkozó egy újszerű rögzítőcsaprendszerrel egy egészen különleges problémát oldott meg. Mégpedig az ágykeretek oldalléceinek szállítási hosszát felezte le. Azaz egy kétméteres ágyhoz nem kétméteres bútorlapokat használ, hanem több egymétereset. A célja ezzel, hogy egy költözésnél, esetleg egy online vásárlásnál kisebb helyen férjen el az ágykeret, könnyebb legyen azt szállítani.
Mivel viszonylag egyszerű, olcsóbb bútorlapból készíti a kereteket, így az előállítási költség hatezer forint körül van, eladási ára pedig 26000 forinttól kezdődik, ágyrács nélkül. Önmagában az, hogy egy vagy két darabból áll az ágy oldala, szerintem nem okoz jelentős különbséget egy költözés alkalmával, mert a ruhásszekrényt, az ágyból a matracot stb., úgyis el kell vinni. Az egyetlen pont, ahol ebből adódik előny, az az online eladás. Mivel kisebb a méret, a kiszállításért lényegesen kevesebbet kér a futárszolgálat, így versenyképesebb lehet az ár.
A vállalkozó ötmillió forintot kért, cserébe húsz százalékos tulajdonrészt kínálva, ami szerintem korrekt volt. A pénzből többek között a találmánya szabadalmaztatását tervezte elindítani. Sajnos azzal elkésett. Ahhoz, hogy valamit szabadalmaztatni lehessen, annak újdonságnak kell lennie. Olyan újdonságnak, amit még nem látott és nem láthatott a nagyvilág. Egy eladott termék, egy televíziós szereplés, egy szakmai kiállítás vagy akár a weboldalunkon való meghirdetés már önmagában újdonságrontó hatású.
Ezentúl sem biztos, hogy ha egyáltalán sikerül is szabadalmaztatni a mechanikai részletet, akkor az ér bármit a jövőben, hiszen valószínűleg számtalan módon lehet ezt a problémát máshogy is megoldani. De én abban nem vagyok biztos, hogy a probléma ténylegesen akkora, mint azt a vállalkozó hitte. Ha a bútoriparnak fontos lenne a doboz hossza, akkor lett volna ideje, pénze és embere erre megoldást találni az utóbbi párezer évben. Ennek ellenére drukkolok, hogy megtalálja a piacát László.
Ami pedig kifejezetten pozitív volt, hogy a weboldaluk a műsor alatt nem fagyott le, állta a strapát, és úgy tűnik, hogy ez ma már ritkaságszámba megy. Végül minden cápa kiszállt, és László üres kézzel távozott.
Egy saját márkás terméket piacra dobni ma már zsebpénzből is lehet
Révy Dániel, 19 éves, vállalkozó szülők gyereke, így mindig is tudta, hogy ő is vállalkozó lesz majd. Hát nem várakozott sokáig, spórolt pénzéből és szüleitől kapott kölcsönből belevágott első cégébe, ez a Macho Skincare. Tinédzser fiúknak gyártat saját márkás natúrkozmetikumokat, az arc-, haj- és bőrápolásra fókuszálva. Üzlete beindításához kért ötmillió forintot, cserébe tíz százalékot kínálva.
A cégépítésben már ott tart, hogy elkészült a dizájn, megtalálta a bérgyártót, akivel az első 300 darab kozmetikumot le is gyártatta. Már csak el kellene adni. Gondolom, ehhez igazán jól jött neki egy tévés szereplés is, de egy cápa tapasztalata is aranyat érhet az induláshoz. Felkészülten beszélt, ügyesen pitchelt és
meglepően jól viselte azt is, amikor András egy havi adagot kent fel a hajwaxból először saját fejére, majd Daniéra is. Le a kalappal!
Az is érződött, hogy mi a történet nehézsége. Nagyon egyszerűvé vált közepes termékeket legyártatni. A korábbi évadokban is több kis kávémárka talált meg minket. Mint kiderült, a többségük ugyanott, a Caffe Brandónál gyártat. Ha van egy logód, akkor kiválasztod a kávét, és ők csomagolnak a te brandedre kapszulás kávét, daráltat, vagy szemeset. Kicsit, nagyot, világos pörkölésűt vagy kézműveset. Ugyanez igaz a kozmetikumokra, az órákra, a ruházati cikkekre, az ajándéktárgyakra.
Ma már egy saját márkás terméket piacra dobni zsebpénzből is lehet. A kihívás már régóta nem ez, hanem az eladás. Ki tud sokat és hatékonyan eladni a bérgyártó által legyártott termékekből? Szinte senki, mert nagyon drága dolog márkát építeni, hatékonyan online eladni, kiskereskedelmi láncba bejutni egy ugyanolyan tucattermékkel, ami egyedül a csomagolásában különbözik.
Nem véletlenül akkora az árrés az ilyen termékeken, mert még a nagynevű gyártóknak is brutális marketingköltséget kell elkölteni, hogy az ő terméküket vegye le valaki a polcról.
Pedig valószínűleg van piaci rés, kamasz fiúkat célzó natúrkozmetikum-márkával még nem találkoztam a polcokon. Vagy csak nem vettem észre, hiszen évtizedek óta nem tartozom a célközönséghez. Szerencsére. Mindenesetre Dani sikere azon fog múlni, hogy az eladásban mennyire lesz ügyes. És erre nézve semmilyen kézzelfogható bizonyítékot nem hozott elénk. Ezért minden cápa kiszállt.
Hogy miért fektettünk be? Aranyosak voltak a vállalkozók
Az idei évadban először nem négy, hanem öt vállalkozóval találkozhattunk a vasárnapi műsorban. Anna és János egy pároknak szóló ajándékkal, egy párkapcsolati játékkal érkezett. Anna végzett pszichológus, pár- és családterapeuta. Ebben (is) különbözik első áldozatunktól, Rolandtól. Hiszen mindketten a párkapcsolatok javítását célozták meg, csak egészen más szakmai háttérrel és hozzáértéssel.
A Little Love Box igazából egy doboz kártya, hat kategóriában és egy dobókocka. Célja, hogy visszahozza azokat az egymásra kíváncsi, meghitt beszélgetéseket, amik annyira jellemzőek egy párkapcsolat elején, de nagyon könnyen kikopnak pár év után. A kérdések izgalmasak, néha viccesek, máskor erotikusak, és játékosan segítenek jobban megismerni az embert, akivel életünket összekötöttük. És ami talán üzletileg még fontosabb, gyönyörűen vannak tálalva. A doboz anyaga, a tömör réz dobókocka, a kis kihúzható fiók, a kártyák minősége mind-mind méltó egy ajándékhoz, amit a kedvesünknek veszünk. Hiszen, egy ajándéktárgynál a külcsín legalább olyan fontos, mint a belbecs. És hogy mennyire találtak be a termékükkel?
A megjelenésekor pár nap alatt kapkodták el a teljes raktárkészletet. Az első évüket 26 milliós árbevétellel és tizenegy millió forint profittal zárták.
A termékpaletta bővítéséhez, a német piacra kilépéshez kerestek tízmillió forintot, cserébe tíz százalékot kínálva a cégből. Ami a számaik alapján egy kicsit meredek volt, de némi alku után Istvánnal 5-5 millió forintunkért 10-10 százalék üzletrészt kaptunk. Ami már egy lényegesen reálisabb cégértéket tükröz.
Hogy miért fektettünk be? Egyrészt nem csak aranyosak voltak a vállalkozók, de nagyon ügyesen építették fel az üzletüket, és jól tudták bizonyítani azt is, hogy a termékből amennyit le tudnak gyártatni, azt el is tudják adni. De valószínűleg az is sokat segített, hogy volt már közös ajándéktárgyas befektetésünk a tavalyi Cápák között sorozatban, mégpedig a Forever Hands.
Jankó és édesapja kézszobor készítő szetteket gyártanak és adnak el, szintén elsősorban szerelmespároknak. Beszállásunk óta még a korábbi sikereket is messze felülmúlták, az előző évet jelentős forgalommal zárva, az idei évre pedig további többszörös növekedést tervezve. Azaz, már látjuk, hogy ez a piac hogyan működik, hogyan lehet skálázódni, és már van egy kis portfólióhatás is. A műsor első évadában szálltam be az Égboltképbe is, akik azóta egy lényegesen bővebb termékportfólióval szintén ajándéktárgyakat adnak el.
A tervünk, hogy ezek a cégek egymást segítve, István és az én cégépítési tapasztalatunkat használva, jelentős sikereket érjenek el regionálisan. Bevallom, nem klasszikus szoftver-startupról van szó az ő esetükben, de pénzt nem csak azzal lehet keresni.
Aki nagyon jó az online értékesítésben, aki érti a fogyasztókat és meg tudja őket szólítani, annak most hihetetlen lehetősége van a piacon.
Balogh Petya,
a 100. Forbesban a 100 Selfmade magyar összeállításban is szereplő befektető, cápa, startupmentor
A Cápák között új epizódja vasárnap 18.50-kor kerül adásba az RTL Klub műsorán, a korábbi részeket az RTL Most felületén lehet visszanézni.