Főleg a jól kereső, otthoni munkára a járvány után is berendezkedők fognak továbbra is sokat költeni a nappalijuk irodává alakítására vagy éppen edzéskellékekre.
A McKinsey készített jelentést a koronavírus-járvány után várható piaci átalakulásokról, amit a Reuters szemlézett. A kutatócég munkatársai azt vizsgáltak, mik lehetnek azok a termékek és szolgátatások, amiknek a fogyasztása a járvány alatt futott fel, de a lezárások lecsengésével világszerte csökken majd a népszerűségük – vagy éppen annyira hozzászoktunk a meglétükhöz, hogy a járvány után is folyamatosan költünk majd rájuk.
Eszerint az otthoni munkával kapcsolatos kiadásokat ezután sem fogjuk visszafogni – ennek egyik oka, hogy a munkáltatók jelentős része a járvány végeztével sem feltétlenül várja majd el, hogy a munkatársak mindennap bemenjenek az irodába.
Ugyanígy pörögni fognak az otthoni edzést segítő eszközök, a felújítások, illetve az élelmiszer- és ételrendelések mellett az egészségügyi időpontfoglalások és konzultációk is népszerűek maradnak.
Ugyanakkor a távoktatásra és digitális szórakozásra (főleg a streamingszolgátatók előfizetéseire) szánt összegek jelentősen csökkeni fognak.
A tömeges fertőzésgyanú és a védettségi igazolványok pörgetik a Covid-tesztek piacát: mi mire jó és mennyiért?
A McKinsey a kutatását kínai, francia, német, brit és Egyesült Államokbeli fogyasztók megkérdezésével készítette.
Középkorú nőké és gazdag fiataloké a piac
A cég szerint két csoport fogja különösen nagyban mozgatni a pandémia után: a középkorú, magas bevételekkel rendelkező nők, akik 2020 óta a munkájuk és az otthoni feladataik között a korábbinál is nehezebben egyensúlyoznak; valamint a fiatalabb, átlagnál jobban keresők, akik a lezárások alatt nagyobb tartalékot tudtak felhalmozni.
Amit a koronavírusnak köszönhetünk: a virtuális orvoslás
Bár korábban sem számított újdonságnak, az egészségügy virtualizálódása a járvány miatt hatalmas lendületet vett:
Németországban 10-szer, az USA-ban 25-ször, Franciaországban 50-szer annyiszor keresték meg a páciensek az interneten keresztül az orvosokat, mint korábban.
Hogy ez mennyiben fog megváltozni a járvány után, attól is függ, hogy az ilyen konzultációkkal kapcsolatos, a pandémia idejére hozott szabályokon szigorítanak-e a hatóságok.
Igény mindenesetre a páciensek részéről valószínűleg lenne az internetes kacsolattartásra. A Reuters idézi Dr. Viraj Lakdawala New York-i orvost, akinek a járvány alatt 200 százalékkal növekedett a nem koronavírusos betegei által virtuálisan foglalt időpontok száma, és azzal számol, hogy a jövőben még többen választanák majd ezt a lehetőséget.
Beleszerettünk az online vásárlásba, és nem engedjük el
Az öt vizsgált országban a járvány alatt megkétszereződött az online rendelt élelmiszerekre elköltött pénz összege – az USA-ban és az Egyesült Királyságban az összes élelmiszervásárlás tíz százalékát intézték a neten keresztül.
Az online áruházak azért is kerülhetnek ki nyertesként a járványból, mert az idősebb korosztályból is egyre többen szerezték be rajtuk keresztül az élelmiszerüket – és a riport szerint a járvány után sem fognak visszatérni a boltokba.
Fotó: Preis_King / Pixabay
Magyarországon is van jele annak, hogy az online bevásárlásokat egyre inkább előnyben fogjuk részesíteni: minapi hír, hogy a Kifli.hu-ról az élelmiszerek mellett már a Benutól beszerzett vény nélküli gyógyszereket is lehet rendelni.
Nem mindenki jár ilyen jól
Az online streamingszolgáltatók forgalmában jelentős visszaesés várható a járvány után: a McKinseynek csak az előfizetők 60 százaléka mondta azt, hogy a lezárások után is fizetni fog a netes tartalomszolgáltatóknak.
Az utazások piaca és így a repülőtársaságok forgalma fellendülhet, ugyanakkor az üzleti utak 20 százalékkal a pandémia előtti szint alá is süllyedhet – ennek oka, hogy sok nemzetközi cégnél rájöttek, a videókonferenciázás gyakran simán kiválthatja a személyes találkozásokat.
Viszont a szabadidős utazásokra hatással lehet, hogy a járvány alatt lecsökkent repülőjáratok számát nem biztos, hogy újra a régi szintre emelik a társaságok. Elképzelhető, hogy kevesebb közvetlenül elérhető úticélt lesz majd az ajánlatukban, ahogy a jegyárak emelkedésével is számolni kell.
A McKinseynek adott válaszokból kiderül: a járvány végét talán az otthoni oktatás befejezése miatt várják a legjobban a válaszadók. Ezzel kapcsolatban sokkal jobban megmutatkoztak az alacsony jövedelmű és gazdagabb családok gyerekeinek közti lehetőségbeli különbségek, és a tanárok is jobban örülnének, ha végre ismét a megszokottaknak megfelelően taníthatnának.
Borítókép: Becca Tapert