Mobilitási felmérést készített a Google arról, milyen eredményei vannak a kijárási korlátozásoknak, az otthonmaradás-kampánynak és általában mennyit utaznak az emberek, mióta Magyarországon is megjelent a koronavírus.
A riport megyei bontásban készült, ezek átlaga alapján készült az országos statisztika. A legfontosabb adat talán az, hogy a munkahelyeikre 32 százalékkal kevesebben utaztak, az éttermeknek, kávézóknak, múzeumoknak, könyvtáraknak, plázáknak és más vendéglátóipari egységeknek 66 százalákkal csökkent a látogatottságuk. A nagy zuhanást elősegítette ugyan, hogy a múzeumok, színházak és könyvtárak bezártak, de a kijárási korlátozások elrendeléséig a kávézókat és éttermeket délután 3-ig lehetett látogatni.
Hasonlóan meglepő adat, hogy az élelmiszerüzletek, piacok és patikák látogatottsága is csökkent 43 százalékkal, a tömegközlekedési eszközök használata több mint a felére, 53 százalékkal csökkent.
A megyei bontásból az látszik, hogy Budapest mellett a legtudatosabb megye Győr-Moson-Sopron lett, előbbinél 39, utóbbinál 42 százalékkal csökkent a munkahelyekre utazás, Nógrádban viszont 24, Békésben 23 százalék ugyanez az adat. Az összesített adatokból az látszik, hogy Budapesten állt meg leginkább az élet, a vendéglátóipari egységes látogatottsága kiugró 74 százalékkal volt kevesebb az elmúlt négy hétben.
Úgy tűnik, a tudatosság részben összefügg a fertőzöttség mértékével. A koronavirus.gov.hu április 3-ai adatai szerint az igazolt 623 magyarországi fertőzöttből 261 Budapesten, 28 Győr-Moson-Sopron megyében 28 Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében és 23 Csongrád megyében van – vagyis ezek a legfertőzöttebbek. A Győr-Moson-Sopron megyei adatokra minden bizonnyal hatással volt a legnagyobb munkáltató, az Audi leállása is.
Az utóbbi két megyében a nagymértékű fertőzöttség ellenére 28 és 25 százalék az otthonmaradók aránya.
A felmérésben csak két adat mutat plusz értéket: a parkok látogatottsága és a lakóhelyekre történő utazás.
Módszertan: A Google anonim tartózkodási adatokat felhasználva számított egy medián adatot a január 3. és február 6. közötti öthetes periódusban, majd ehhez a mediánhoz mérte az elmúlt hetek adatait. Csak olyan adatot használtak fel, ami eléri az adatvédelmi küszöböt.