Az októberi Forbes 4 hőse

Az októberi lapnak legalább 4 hőse van, hármat a címlapon találtok. A Euroventures csapata csendben, a nyilvánosságot egy kicsit sem kergetve végezte a dolgát az elmúlt 25 évben: olyan cégeket […]

A 2017. októberi címlap a magyar Euroventures befektető csapatával.

Bővebben

tv_1100

Az NMHH vizsgálja a TV2 pillanatreklámait

Oszd meg!

A Tv2 szerint nem jogsértő az MVM Atomerőmű szót a másodperc töredékéig bevillantó hirdetése (úgynevezett pillanatreklám), mert nemcsak egyetlen képkockából áll. Korábban a fogyasztóvédelem is nekik adott igazat. Most viszont az NMHH eljárást indított: a pillanatreklámok helyzete nincs szabályozva, most döntik el, hogy tudat alatti befolyásolásnak számítanak-e.

Két hete megírtuk, hogy a Tv2 alig észrevehető, a másodperc töredékére felvillanó reklámokkal hirdette a Paksi Atomerőművet.

A Forbesnak nyilatkozó Simon Emese Réka, a Taylor Wessing nemzetközi ügyvédi iroda jogásza szerint ezek a reklámok kimerítik a reklámtörvényben tiltott, úgynevezett “tudatosan nem észlelhető reklám” fogalmát, a jogszabály azonban nem fogalmazza meg pontosan, mi számít ilyen reklámnak – így a Tv2 tevékenységét aggályosnak ítéltük.

A Tv2 szerint ilyet lehet

A Tv2 kommunikációs osztályától megtudtuk, hogy szerintük az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. 14 képkocka (kb. 0,5 másodperc) hosszúságú üzenete “nem merítette ki a tudatosan nem észlelhető reklám törvényben meghatározott fogalmát, hiszen a megjelenített felirat mind az idő hosszánál, mind pedig képi megjelenítésénél fogva, tudatosan észlelhető és felismerhető volt”.

A tévé szerint a nemzetközi szakirodalom a tudatküszöb alatti befolyásolás (subliminal stimuli) és a tudatosan nem észlelhető reklám alatt a csupán egyetlen képkocka erejéig bevillanó képet érti. A reklámtörvény szövegéből azonban nem levezethető az egyetlen képkockára vonatkozó szabály, hiszen így fogalmaz:

“tudatosan nem észlelhető reklám: olyan reklám, amelynek közzétételekor – az időtartam rövidsége vagy más ok következtében – a reklám címzettjére lélektani értelemben a tudatos észleléshez szükséges ingerküszöbnél kisebb erősségű látvány, hang- vagy egyéb hatás keltette inger hat”.

2014-ben a fogyasztóvédelmi felügyelőség már vizsgálta ezt a formátumot, mert egy bejelentő is tudatosan nem értelmezhető reklámnak értelmezte a másodperc töredékére bevillanó reklámokat. A fogyasztóvédelem viszont nem neki adott igazat, az eljárást megszüntette.

Az NMHH nem tudja

A fogyasztóvédelem viszont nem a legfontosabb szerv médiaügyekben: a tévéreklámokkal kapcsolatos hatósági ellenőrzéseket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) végzi. Kommunikációs osztályuk a Forbesszal azt közölte: “A Tv2-n sugárzott felvillanó reklámokkal kapcsolatban az hatósági ellenőrzés jelenleg is folyamatban van, ezért előzetesen nem adhatunk állásfoglalást arról, szabályos-e a használata vagy sem”.

Kiderült az is, hogy a pillanatreklám egyelőre nem besorolható: “A jogszabály nem szabályozza a  pillanatreklámokat, ilyen jogi kategória nem létezik. A reklámtörvény a tudatosan nem észlelhető reklámok tiltásáról rendelkezik. Azt, hogy mi számít észlelhetőnek nem részletezi a jogszabály, ennek megállapítása a folyamatban lévő hatósági ellenőrzés feladata” – írták.

Olvasd el Üzlet rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő