A járvány kitörése óta jobban bízunk a híroldalakban, de ez valószínűleg újra csökkenni fog. Egyre többen tájékozódnak a közösségi médiából, 2018 óta megduplázódott az Instagram használata, ha hírfogyasztásról van szó.
A Reuters Institute Digital News, 40 országot vizsgáló 2020-as jelentése szerint a megkérdezettek 26 százaléka mondta, hogy megbízik a közösségi médiában, mint információforrásban a járványhelyzettel kapcsolatban. Hasonló százalékuk nyilatkozott úgy, hogy hihetőnek tartja azokat a híreket, amelyeket olyan csevegőalkalmazásokon keresztül osztottak meg, mint a Facebook Messenger és a Whatsapp – írja a bbc.com.
A kormányok információs csatornáiban és a híroldalakban a válaszadók 59 százaléka bízik.
Ez a szám a koronavírus-járvány előtt jóval alacsonyabb volt. Az Egyesült Királyságban április előtt csak a válaszadók 28 százaléka értett egyet azzal a kijelentéssel, hogy a híroldalak által közzétett információk legnagyobb részét hihetőnek tartja.
Az Instagramot a megkérdezettek 11 százaléka használja hírforrásként, ami csak egy százalékponttal marad el a Twitter mögött. Ehhez a koronavírus-járvány mellett hozzájárultak az olyan megmozdulások, mint a Black Lives Matter mozgalom.
A jelentésben arra is rákérdeztek, hogy a tartalomfogyasztók a független beszámolókat, vagy inkább azokat részesítik előnyben, amik a saját nézőpontjukhoz állnak közelebb. Németországban, Japánban, az Egyesült Királyságban és Dániában kimagaslóan a független hírforrásokat preferálták, de az Egyesült Államokban, ahol a politika és a médiafelületek egyre jobban összefolynak a válaszadók nagy része azt válaszolta, hogy inkább a saját nézőpontjukat megosztó híreket részesítik előnyben.
Fotó: Solen Feyissa // Unsplash