Már online is lehet vitorlást és elektromos hajót bérelni a Balatonon: Boatly néven indított hajómegosztó szolgáltatást egy magyar startup.
Egyre népszerűbbek a különböző megosztáson alapuló (sharing economy) szolgáltatások itthon is. A fuvarmegosztók (ilyen a magyar Oszkár vagy a BlaBlaCar) használata már napi rutinná vált sokak körében, de cserélhetünk könyvet, vagy videojátékot, igénybe vehetünk professzionális takarítást, vagy textiltisztítást, vagy akár bérelhetünk irodát, szerszámokat, háztartási- vagy sporteszközöket, különböző magyar szolgáltatóknak köszönhetően. Sőt, a magyar BeeRides-szal kölcsön adhatjuk az autónkat, amíg nyaralunk – ahelyett, hogy a reptéri parkolást fizetjük, még pénzt is kereshetünk.
Magyarországon a jogszabályok szigorításával elérték, hogy az addig meglehetősen népszerű, de jogilag valóban megkérdőjelezhető módon működő Uber kivonuljon.
Az Ubernél nem az utat, hanem az autót lehetett megosztani – ehhez hasonló szolgáltatás nem maradt a magyar piacon. – mostanáig. Ami nem megy a szárazföldön, vízen működhet.
A Boatly nevű magyar startup a vitorlások Uberje lesz. Az online platformon keresztül magánszemélyek vagy cégek is bérbe adhatják hajóikat, kapitánnyal együtt vagy anélkül – így a hajótulajdonosok pénzt kereshetnek akkor is, amikor éppen nem használják hajóikat. A felhasználók mindössze néhány kattintással, akár otthon a kanapéról is tudnak hajót foglalni maguknak. Az üzleti modell lényege ugyanaz, mint az Ubernél: egy hajó alapvetően drága, több milliós kiadás, a fenntartása sem olcsó – ha azt nézzük, hogy mennyi időt töltünk el rajta, a kihasználtsága még egy személyautó szintjét sem éri el. Logikus lépés, hogy a kihasználtágot növeljük, pláne, ha pénzt is kereshetünk vele. A bérlők pedig jól járnak, gyorsan és egyszerűen tudnak hajót bérelni – ráadásul, ha a hajóbérlési piacon új szereplőként tartósan meg tud jelenni a Boatly, az az árakat is lenyomhatja.
A kínálatban már több hajó is szerepel, 30 ezer és 90 ezer forint közötti napidíjjal – erre jön még rá a biztosítási díj és a kaució (utóbbi jellemzően 200 ezer forint).
Egyes hajók hétvégére kicsit drágábbak, de engedmény is jár, ha 7 napnál több időre foglalunk. Fontos, hogy nem minden hajóhoz szükséges vezetői engedély.
A cég a szerkesztőségünkhöz eljutatott közleményben azt írja, hogy az ötletet egy startupverseny felhívása adta, melyre olyan sharing economy szolgáltatók nevezését várták, melyek egy eddig még kiaknázatlan területen honosítják meg a megosztásalapú modellt. „Mivel szeretek vitorlázni, kézenfekvő volt, hogy ezen a téren próbálunk meg elindulni” – fogalmazott Deák Márton, alapító.
Jelenleg hét hajó közül lehet választani az oldalon, de a szám a tervek szerint folyamatosan bővülni fog, a Boatly célja ötven hajó. Ahhoz, hogy a hajótulajdonosok bérbeadásra kínálhassák vízi járművüket az online felületen, hajózási engedélyre van szükségük. Amennyiben ez nem áll rendelkezésre, a Boatly-val kell kötniük egy üzembentartói szerződést, a cég pedig felvezeti hajózási engedélyébe a hajót. Az ezzel kapcsolatos adminisztratív ügyintézést és költségeket a Boatly vállalja. Balatonfenyves, Alsóörs, Fonyód – ebben a három kikötőben áll olyan hajó, amit már bérelhetünk, a további balatoni terjeszkedés az ügyintézéstől is függ (ami időigényes).
Ilyen volt a Kékszalag egy hajóról – olvasd el beszámolónkat!
EU-s pénz is kellett hozzá, egy napon múlott
Magyarországon nincs még hasonló szolgáltatás, az Egyesült Államokban és Franciaországban van néhány startup, ami ezzel foglalkozik, viszont Márton szerint még nemzetközi szinten is óriási a piaci potenciál, és ezt ő is szeretné kihasználni a későbbiekben. „Az idei évben szeretnénk felmérni az ötletünk létjogosultságát a Balatonon. Jövőre a tervek szerint már további európai tavakra is kiterjesztjük szolgáltatásunkat, tengeri hajózásban viszont a piac telítettsége és a bérbeadással járó nagyobb kockázatok miatt nem gondolkodunk. Később pedig szeretnénk az európai hajóbérlési piac meghatározó szereplőjévé válni” – üzente az alapító.
A vállalkozást (Boatly Kft.) tavaly május 30-án alapították, vagyis egy nappal azelőtt, hogy az EU-s forrásokból befektető Jeremie-alapok befektetési ideje lejárt volna. Így viszont még be tudott szállni a két alapot – összesen 6,5 milliárd forintot – kezelő Core Venture Kockázati Tőkealap magvető alapja. A vonatkozó szabályok szerint ezek az alapok legfeljebb 300 ezer eurót fektethettek egy projektbe – azt nem tudjuk, a Boatly mennyit kapott, a Forbes.hu erre vonatkozó kérdésére nem válaszoltak. A Core Venture rögtön 51 százalékot szerzett a frissen alapított cégben, 49 százalék maradt az alapítónak. A befektetési alapkezelő onnan lehet ismerős, hogy korábban a Tarsoly Csaba vezette Quaestor-csoport volt a tulajdonosa (2013-ban és 2014-ben a forrásokra kiírt pályázatokat még ők nyerték el), a pénzügyi csoport csődje után az alapokat a Carion Holding vette át. Utóbbi alapvetően ingatlanbefektetésekkel foglalkozott korábban, újabban több szálon is köthető Rogán Antal miniszterhez is. Márciusban azzal hívták fel magukra a figyelmet, hogy valami miatt az üzleti tervükkel próbálták meg befedni az irodájuk ablakát, illetve onnan is ismertek, hogy a fogyasztói csoportok mintájára létrehozott “állami lakáslottó” (Nemzeti Otthonteremtési Közösség – NOK) jogszabályi hátterét úgy sikerült megalkotni, hogy egyedül a Carion indíthat ilyen csoportot.
A tavaly eszközölt befektetéshez képest az elmúlt nyarat mégis kihagyta a Boatly.
“Tavaly nyáron nem kezdődött még el a fejlesztés, mivel volt egy hosszabb tárgyalás egy komolyabb piaci szereplővel, akinek tetszett az ötlet és az esetleges együttműködés egyeztetése elég hosszan elhúzódott, addig a Boatly nem akarta elkezdeni a fejlesztést, ennek az egyeztetésnek végül nem lett eredménye” – mondta el kérdésünkre az alapító.
A csapat végül októberben – mint a Forbes.hu-nek elmondták – alvállakozó bevonásával kezdte meg a fejlesztést. Jelenleg 5 fős a csapatuk.