A globális csiphiány, ami az elmúlt hónapokban autógyárak sorait állította le és kütyükészítők raktárait apasztotta, most utolérte a háztartásigép-gyártókat is – olvasható a Reuters oldalán a Whirlpool közleménye alapján.
A világ egyik legnagyobb fehérárugyártójánál márciusban 10 százalékkal csökkent a csipszállítmány aránya. A cégnek így gondot okozott a félvezetők biztosítása – ezeket az egyszerű processzorokat eszközeik több mint felében használják, például mikrohullámú sütőkben, hűtőgépekben és mosógépekben.
„Mindenhol a legrosszabb forgatókönyv valósult, ráadásul egyszerre” – mondta a Whirlpool kínai gyárának vezetője. – Egyrészt ki kell elégítenünk a lakosság eszközigényeit, másrészt szembe kell néznünk az exportrendelések robbanásával. Amíg a csipek jöttek, addig ez nekünk itt Kínában nem volt kérdés.”
A csiphiány olyan vállalatokat is érintett mint a Qualcomm Inc., a General Motors vagy a Xiaomi Corp. Leginkább az autógyártók szenvedték meg, ugyanakkor a probléma is részben náluk kezdődött decemberben.
A cikk szerint az autógyártók elkalkulálták csipigényeiket, miközben a járvány alatt az okostelefonok és lapotopok iránt megnőtt az igény. A piaci pánik hatására a gyártók elkezdték felvásárolni a csipkészleteket, ami felhajtotta az árakat és így megnövelte költségeiket, a General Motors pedig kénytelen lett csökkenteni termelését.
Olyan kínai háztartásigép-gyártó is akadt, amelynek négy hónapot kellett halasztania új, csúcsteljesítményű tűzhelyének piaci bevezetését a csiphiány miatt. A Xiaomi eredményét pedig a drágább csipek mellett olyan plusz kiadások slankítják, mint hogy extra csapatot kellett felvennie a vásárlói panaszok kezelésére, és több millió dollárt költött alternatív megoldások keresésére is. A cégnek közlése szerint a jövőben szándékában áll beruházni csipgyártó vállalatokba.
Nyitókép: Naomi Hebert / Unsplash