Tendereken kifejezetten erős páros nyerte el az egyik fontos vasúti projektet, aminek finanszírozásával gond akadt. Év végéig megoldást kell találni, mert akkor ugorhat az egész támogatási összeg az EU-tól.
Számos magyar kisvállalkozás került anyagilag lehetetlen helyzetbe, miután két hete közölték velük, hogy a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló R-Kord Kft. mint fővállalkozó egyelőre nem fizeti ki elvégzett munkájukat egy uniós beruházás keretében. Az R-Kord arra hivatkozik, hogy az állam sem fizet nekik – írja a Szabad Európa.
Az EU-s pénzből finanszírozott, 58,9 milliárdos, ún. GSM-R projekt keretében 2255 kilométer hosszú vasúti pálya elektronikus rendszerét korszerűsítik és látják el többek között a legújabb technológiájú kommunikációs berendezésekkel.
A projekt finanszírozása a lap szerint veszélybe került, az alvállalkozókat arra kérték, egyelőre függesszék fel a munkáikat. A beruházást még a 2021-ben záródó 7 éves EU-s költségvetési keretből finanszírozzák, így azt idén be kellene fejezni, hogy meglegyen rá a támogatás.
Tendergyőztes magyar milliárdosok mindenfelé
A tender nyertese az R-Kord Kft. és az i-Cell Mobilsoft Zrt. konzorciuma. Az R-Kord Mészáros Lőrinc építőipari holdingján belül a vasúti projekteket viszi, egyik végső tulajdonosa a tőzsdén jegyzett Opus Global.
Nem kevésbé érdekes az i-Cell Mobilsoft Zrt., a társaság a HU-GO autópálya-útdíjfizető rendszer fejlesztője, ezzel a beruházással lépett be a nagyok közé. Tulajdonosa Emőri Gábor, a piacról indult, de a szintlépéshez állami tenderekre volt szüksége. Ezzel be is került a magyar milliárdosok közé. Az i-Cell legutóbb épp azt jelentette be, hogy a Mollal fejleszt közös parkolás-fizetési megoldást. A cégbe a Mol és több állami bank pénzét kezelő Lead Ventures is beszállt.
Az állam nem fizet?
A GSM-R projekt megvalósítását – ahogy az már lenni szokott – egy többszintű, alvállalkozói hálózatra bízták. Innen szivárgott ki az a levél, amely szerint a projekt finanszírozása egyelőre leállt. A sínek mellett dolgozó cégek munkatársai le is vonultak, közülük többen is nehéz helyzetbe kerültek. Hitelt vettek fel a projekt elvégzésére, lízingelt gépparkjukat nem tudják finanszírozni, el kellett bocsátaniuk embereket kifizetés híján. A Szabad Európa képein az látszik, hogy nagy értékű kábeleket is egyszerűen hátra hagytak az építési területeken.
A lap információi szerint
a fővállalkozó arra hivatkozik, hogy az állam neki sem fizet.
A kormány tavaly szeptemberben hirdetett kifizetési stopot az állami kötelezettségvállalások nagy részére, de ezt elvileg október végén feloldották.
A háttérben meghúzódó Városháza-ügy
Egészen elképesztő, de sokat elmond a 2020-as évek Magyarországáról, hogy ki az ügy egyik fontos szereplője. A Szabad Európa által megszerzett levél az egyik alvállalkozótól származik: az Alépítmény-Hálózat Kft-től. A társaság tulajdonosa Berki Zsolt. Ő a választások előtt lett a kormánypárti sajtó által kreált Városháza-ügy egyik fontos szereplője (leleplezőnek szánt írásokban próbálták alátámasztani, hogy a Karácsony Gergő vezette fővárosi önkormányzat el akarja adni a Városházát).
A tender körül több furcsaságot is talált a Szabad Európa, ezekről itt van több információ. Az R-Kord a Szabad Európának nem cáfolta az értesüléseket, de üzleti titokra hivatkozva a beruházást érintő kérdésekre nem válaszolt.