Megújult a Forbes magazin, odatették magukat Amerikában

Új dizájnt kaptunk Amerikából, és boldogok vagyunk vele. A legtöbb változáshoz kell egy kis idő, míg hozzászokik az ember, ehhez nekem igazán nem kellett. Kézbe vettem az új amerikai lapot […]

Bővebben

Az Alibaba alapítója hatalmas bizniszt csinálna az olimpiából

A milliárdos Alibaba-alapító Jack Ma már 2014- ben azt mondta, kellene valaki, aki felkarolja a kínai focit. Hogy már akkor is ott volt a fejében, hogy a következő lépés az olimpia lehet, nem tudni. 

A Financial Times számolt be róla, hogy a e-kereskedő guru, a milliárdos Alibaba-alapító Jack Ma bejelentette: 600 millió dollár értékben szponzorálja a következő hat olimpiát. Ez amúgy aprópénz ahhoz képest, amivel Ma a Forbes becslése szerint rendelkezik. A leggazdagabb kínai üzletember 20,5 milliárd dolláros vagyonával a Forbes globális listáján a 33. helyen áll jelenleg.

Az olimpiai megállapodás része, hogy az Alibaba digitális szolgáltatásokat és egy e-kereskedelmi platformot nyújt a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) számára, emellett tartalmat gyárt majd egy olimpiai tévécsatornának, amivel a cél a fiatal kínai nézők elérése. 2008 (vagyis a pekingi játékok) után az Alibaba az első kínai vállalat, amelyik az olimpia kiemelt szponzora lehet, olyan cégek között, mint a Coca-Cola, a Visa vagy a McDonald’s.

jack_ma

Jack Ma, az Alibaba alapítója. Fotó: Forbes US

Az Alibaba nagyvonalúsága segíthet abban is, hogy Kína sportnagyhatalom legyen, ahogy ezt maga a Kínai Népköztársaság elnöke, Hszi Csin-ping is szeretné. Kína folyamatos erőfeszítéseket tesz erre, a leglátványosabban a fociban, rendszeresen próbál gigasztárokat szerződtetni (itt szedtük össze belőlük a 10+1 legnagyobb nevet). Legutóbb Cristiano Ronaldo utasította vissza egy kínai klub ajánlatát, évi 105 millió dollárt. De Kína bízik egy saját kinevelésű világsztárban is, és ezt sem bízza a véletlenre: bejelentették, 2025-re 50 ezer fociakadémia lesz az országban.

Jack Ma úgy gondolja, az olimpiai szponzoráció egész Kína sportigényét kielégítheti. A Nielsen kutató cég szerint a kosárlabda, az asztalitenisz, a tollaslabda a legkedveltebb sportok Kínában, és nem sokkal a foci után. Ezek pedig mind olimpiai sportágak. A következő három (egy nyári és két téli) olimpia helyszíne: Pyeongchang, Tokió és Peking lesz. A 2008-as pekingi olimpiába a kínai háztartások 80 százaléka kapcsolódott be nézőként. Azaz Alibaba alaposan átgondolta ezt a szponzorációt. És bár az USA kereskedelmi képviselete az Alibabát feltette a hírhedt e-kereskedelmi szájtok listájára (a hamis áruk miatt), a NOB elnöke, Thomas Bach megvédte a kínai óriásvállalatot, szerinte az Alibaba – nagysága okán – épp hogy meg tudja védeni a piacot a hamisított termékektől.

Jack Ma mindenesetre a focit sem hanyagolja el. Cége 192 millió dollárt fektetett be 2014-ben az Evergrade Taobao kínai klubba. A klubba, amely 46 millió dollárt fizetett az Atlético Madrid sztárjéért, Jackson Martinezért. De úgy tudni, Ma élénken érdeklődik a spanyol bajnokság, sőt, a világbajnokság támogatási lehetőségei iránt is.

 

„Az én vallásosságom úgy van, hogy isten ránk hagyta a teremtést, a többi marketing”

Palásti József, a Fornetti alapítója