Osztrák-francia és magyar-szlovák társulás sem maradna ki a következő 35 év legnagyobb üzletéből.
Három konzorcium jelezte eddig indulását a Miniszterelnöki Kabinetiroda felé, hogy ajánlatot tennének a magyar autópályák 35 éves kezelésére szóló koncessziós pályázaton – írja a 24.hu piaci forrásokra hivatkozva. Az ajánlattevők között van
- egy magyar cégeket tömörítő konzorcium, közte Mészáros Lőrinc üzletember cégeivel,
- a magyar Dömper Kft., társulásban a szlovák Doprastavval,
- valamint az osztrák Strabag és a francia Colas közös ajánlattal készül.
Az ajánlattételre való jelentkezést egyetlen cég, illetve a minisztérium sem erősítette meg. A kiíró Nemzeti Koncessziós Irodánál a Forbes.hu is érdeklődött arról, hogy kik jelentkeztek a tenderre. Szerdán a Miniszterelnöki Kabinetiroda Sajtóosztályától azt a választ kaptuk, hogy a részvételre jelentkezőkkel kapcsolatban egyelőre nem kívánnak tájékoztatást adni. A nyilvánosságot a jogszabályoknak megfelelően a jelentkezők köréről tájékoztatni fogják, írták.
Mennyire komoly?
A Dömper-féle társulást piaci szereplők nem tartják komoly esélyesnek, a cég eddig inkább érzékeltetni szerette volna piaci jelenlétét a legnagyobb építkezéseken, például a Lánchíd felújításánál.
A Strabag már komoly esélyekkel pályázhat, az osztrákok a magyar útépítés kormányzati ciklusokon átívelő szereplői. Magyar üzemeltetési tapasztalatuk is van, jelenleg is M6, illetve az M5 autópályákért felelnek, hatalmas haszonnal.
A Mészáros-cégekkel megtámogatott magyar konzorcium is az esélyesek között lehet. A leggazdagabb magyar érdekeltségeinek aligha okozhat gondot a pályázati feltételek teljesítése: 150 millió euró (53 milliárd forint) saját tőkét kell felmutatni, a beruházási tervvel együtt legalább 1 milliárd euró (350 milliárd forint) „pénzügyi eszköz meglétét” kell igazolni a finanszírozó képességre, valamint az ajánlattétel mellé 800 millió forint biztosítékot.
Kik jelentkeztek be a 35 évre meghirdetett autópálya-koncesszióra?
A Miniszterelnöki Kabinetiroda korábban annyit osztott meg a nyilvánossággal, hogy a koncessziós eljárást még az idén, december 31-ig tervezik lefolytatni. Az egyelőre nem világos a magyar kormánynak sem, hogy pontosan mekkora összegért cserébe adnák át az autópályák kezelését, azt a későbbi tárgyalásokon alakítanák ki.