Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]


Bővebben

Borítókép: Nikola Markelov / Unsplash

Magánkézbe kerülnek az autópályák is

Az egyetemek után újabb privatizációs hullám gyűrűzött be: nem kevés időre, 35 évre adná koncesszióba a kormány a csaknem 2000 kilométeres magyarországi autópályahálózat üzemeltetését és az azzal kapcsolatos tevékenységeket.

A 24.hu szúrta ki az Európai Unió közbeszerzési értesítőjében hétfőn megjelent felhívást, amelyet a Rogán Antal-féle Miniszterelnöki Kabinetiroda háttérintézménye, a kaszinókoncessziókat is kezelő Nemzeti Koncessziós Iroda tette közzé. Eszerint csaknem 2000 kilométer gyorsforgalmi útszakaszt adnának koncesszióba, „a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésének és felújításának, valamint üzemeltetésének és fenntartásának feladatait”  törvényes monopólium keretében adnák oda, méghozzá 420 hónapra, azaz 35 évre.

A felhívás szerint magyarországi, többségében meglevő és egyes létrejövő gyorsforgalmi úthálózati elemek tekintetében (1662 kilométer alaphálózat + 381 kilométer kiegészítő hálózat) tervezési, felújítási, építési, ellenőrzési, üzemeltetési, karbantartási és finanszírozási  feladatok ellátásáról van szó.

A nyertes  rendelkezésre állási díjat és szolgáltatási díjat is kapni fog, az üzemeltetésbe adás időpontjától a koncessziós időszak lejártáig, tehát 35 évig.

A Kormányzati Tájékoztatási Központ hétfői közleménye szerint „ma meghirdetésre kerül a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére és felújítására, valamint üzemeltetésére és fenntartására vonatkozó koncessziós közbeszerzési eljárás. Több más európai országhoz hasonlóan a Kormány döntése értelmében Magyarország is koncessziós eljárás útján valósítja meg az autópálya felújításokat, tekintettel arra, hogy az uniós tárgyalások eredményeképpen várhatóan sem az RRF, sem az MMF keretéből Magyarország nem tud majd önállóan autópályát építeni.”

A közlemény szerint a koncessziós modell finanszírozása az államadósság-kezelés konzervatív kormányzati kereteiben valósul meg, az államadósság érdemi növelése nélkül.

A gyorsforgalmi utak használatával összefüggő jövőbeli állami útdíj bevétel fedezi az új koncessziós modell keretében felmerülő fejlesztési, fenntartási, üzemeltetési díjakat, tették hozzá.

Borítókép: Nikola Markelov // Unsplash


Oszd meg!