Április végén érkezett meg az Apple mobil operációs rendszerének, az iOS-nek a frissített, 14.5-ös verziója – ebben kapott nagy szerepet a tech óriás új funkciója, ami a Facebook üzletét is tönkreteheti. Az iPhone-osok ugyanis innentől egy érintéssel megszüntethetik az adataik kéretlen megosztását Zuckerbergékkel, ez pedig alapjaiban rengeti meg a Facebook felhasználói adatokon nyugvó, célzott hirdetéseit.
Nagyjából három éve tart az Apple felhasználói adatvédelemmel kapcsolatos keresztes hadjárata: Tim Cook, a nagyvállalat CEO-ja 2018 márciusában kritizálta az akkor éppen Cambridge Analytica-botránytól hangos Facebook gyakorlatait. Ez lehetett az előszele annak az eseménysorozatnak, ami most pörög csúcsra:
a tavaly decemberben bemutatott, három hete megjelent Apple-funkció ugyanis teljesen elvágja a Facebookot a számukra aranyat érő felhasználói adatoktól.
Nagy gond lehet ez a közösségimédia-óriásnak, hiszen elsődleges bevételük a felhasználói adatalapú célzott hirdetésekből jön. Az új iOS felugró üzenete ezt a csapot zárhatja el, legalábbis ami az Apple fogyasztókat illeti.
Tízből kilenc felhasználó parancsol megálljt a Facebooknak és társainak
Több éve gyűjti a Facebook a felhasználók adatait, hogy azokat elemezve személyre szabott – és emiatt hatékonyabb – reklámokat jelenítsen meg a fogyasztóknak. Ez azonban nem csak a közösségi média-óriás applikációjában közvetlenül megadott, vagy használat közben gyűjtött adatokra korlátozódott: Zuckerberg behemótja más weboldalakra és applikációkba is követi a felhasználóit.
Az április végi iOS-frissítés erre a funkcióra kérdez rá: akarod-e engedélyezni a Facebooknak, hogy az aktivitásod más cégek applikációin és weboldalán is kövesse?
Erre még az is egy „hát persze, hogy nem”-et fog mormolni, aki amúgy nem is értené, hogy miről van szó.
Persze nem kizárólag a Facebookot támadja ezzel az Apple – a frissítés minden, adatot követő applikációra érvényes –, de neki fájhat a legjobban a funkció bekerülése: a Flurry Analytics szerint globális szinten az iOS 14.5-öt telepítők 85 százaléka kényszeríti az adatküldés leállítására az appokat, míg ez az Egyesült Államokban 94 százalékukra igaz.
Ha az iPhone-ok népszerűségét nézzük, ez igen fenyegető lehet a Facebook mintegy 84 milliárdos reklámbevételére nézve.
A kisvállalkozásokkal takarózik, fizetős szolgáltatással ijesztget Zuckerberg
Tízmillió vállalkozás ügyfélszerzését, munkavállalói felvételét és közösségi kapcsolatainak ápolását fenyegeti az Apple – áll a Facebook tavaly vége óta megjelent hirdetéseiben, amik a The New York Times, a Washington Post vagy a Wall Street Journal hasábjain jelentetett meg az Államokban. Nem ez az első, hogy a kicsik mögé bújik az Apple-el szemben egy másik óriás: a Tencent kezében lévő Epic Games hasonló retorikai fordulatot használt, amikor a Fortnite című játékuk App Store-os (a gyártó mobil applikációs áruháza) jutalékait nem akarták megfizetni.
Ők akkor azt mondták, hogy a kis fejlesztő csapatokért is csinálják mindezt, akiknek a 30 százalékos sarc nehezebben megfizethető, mint a Fortnite-on milliárdokat kaszáló Epic-nek.
Akkor elébe ment az Apple a kritikáknak: elindította az App Store Small Business Programot, amiben az egymillió dollárnál kisebb bevételű cégek jutalékait lecsökkentette 15 százalékra – az eddig megszokott díj felére.
Az Epic játéka azóta sem elérhető az Apple platformján, és a közben jogi útra terelődött vita még most is folyik. Ennél azonban komolyabb lehet egy, a Facebookkal folytatott nyílt háború:
Zuckerbergék ugyanis az Apple felhasználók számára fizetőssé tehetik a szolgáltatásaikat – akár az Instagramot és a Whatsapp-et is.
Az erre való utalásokat az Obama-adminisztráció szenior tanácsadója, Ashkan Soltani szúrta ki: Twitteren megosztott bejegyzésében hívja fel a figyelmet a Facebookon és az Instagramon felbukkanó üzenetekre, amik arra kérik a felhasználót, hogy az adatmegosztás elfogadásával „segítse, hogy a platformok továbbra is ingyenesek maradhassanak.”
Ez pedig nem csúsztatás a tech cég részéről: a fogyasztóknak direktben eddig nem kellett fizetni, a Facebook elsősorban az adataikat teszi pénzzé. Ha ez a bevételi forrás elapad, könnyen lehet, hogy az Apple eszközöket használók elő kell, hogy fizessenek a közösségi platform használatára.
Későbbi jogviták játékszabályait írják most
Habár Tim Cook személyes meggyőződése is, hogy a felhasználóik elidegeníthetelen joga, hogy dönthessenek a megosztott adataikról, természetesen az Apple sem csak pusztán jófejségből vette magára a privacy-kérdéskör keresztjét.
Az elmúlt években egyre fontosabb adatbiztonság ugyanis rendkívül erős értékajánlat lehet új vásárlók meggyőzésére – a régiek marasztalásával egyetemben.
A vállalati viták hatalmas marketingértékkel is rendelkeznek: az Apple pozitív fényben, a fogyasztói érdekek képviseletének éllovasaként szerepel a hírekben.
Ha a felhasználók tömegei fogják elfogadni az Apple ajánlását, a Facebook komoly bajok elé nézhet: stratégiai döntéseket kell hoznia új bevételi források előtérbe kerülésére. Zuckerberg szerencséje, hogy ezzel már az Apple-hadjárattól függetlenül elkezdtek foglalkozni, pénteken indul a vásárlási élményt turbózó szolgáltatásuk, az élő shopping közvetítés. Nem fogják azonban ilyen könnyen hagyni, hogy fő bevételeiktől elessenek, a vita szintén jogi útra terelődhet. A vállalkozások érdekeit képviselni látszó Facebook ellenvéleménye az Európai Unió még gyerekcipőben járó, A digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályának megalkotásakor is nagy szerepet kaphat. A tech óriás pedig kifejezetten koncentrálni fog a lobbizásra, hiszen – az Apple-el ellentétben – a jogszabály implementálása az egész üzletét fenyegeti.
Zuckerberg azonban próbálja pozitív oldalról megközelíteni a változást: márciusi Clubhouse interjújában arról is beszélt, hogy az Apple új funkciója a közösségi platformra terelheti a hirdetőket.
A mindenkitől kényszeríthető adatzár ugyanis azt eredményezheti, hogy a kisebb oldalakon még hatékonytalanabb lesz hirdetni.
Ellenben a Facebook már így is rengeteg adattal rendelkezik a felhasználóiról, ami továbbra is versenyelőnyt jelenthet a későbbiekben.
Borítókép: Timothy Hales Bennett // Unsplash