Több ezer forintot érő kupont küldenek a vásárlóknak.
Mi történt?
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 40 milliós bírságot szabott ki az Alza webáruház üzemeltetőjére, emellett minimum 450 millió forintos fogyasztói jóvátételi programra kötelezte a céget – közölte a versenyhatóság a Forbes.hu-val.
A GVH megállapította: az Alza.hu a termékek egy részénél agresszíven, javarészt valótlan tartalmú üzenetekkel sürgette felhasználóit mihamarabbi vásárlásra.
A GVH még tavaly indított vizsgálatot az Alza.hu üzemeltetőjével és cseh anyavállalatával szemben a webáruház kifogásolható értékesítési módszerei miatt. A nemzeti versenyhatóság versenytanácsa most 40 millió forint bírságot szabott ki a jogsértésért az Alza.hu Kft.-re és az Alza.cz a.s.-re.
Mit tártak fel?
- A portál jogsértő módon sürgette a felhasználókat mihamarabbi vásárlására, amikor szembetűnő, villogó üzenetekkel (pl. „Jelenleg X ügyfél érdeklődik a termék iránt”; „A héten X ügyfél vásárolta meg ezt a terméket” stb.”) helyezte pszichés nyomás alá a felhasználókat. Ez önmagában véve is tisztességtelennek minősül, mivel megzavarja a nyugodt döntési folyamatot.
- A sürgető üzenetekben bemutatott adatokat ráadásul nagyrészt nem támasztották alá a számítási módszerek: a „Jelenleg X ügyfél érdeklődik” üzenet például nem az adott pillanatban ténylegesen érdeklődők számát, hanem a vállalkozáscsoport összeurópai, elmúlt teljes napi megjelenítéseit mutatta.
Figyelembe vették, hogy az üzemeltetők elismerték a jogsértést, lemondtak a jogorvoslatról és felülvizsgálták a kereskedelmi gyakorlataik megfelelőségét biztosító belső vállalati szabályzatukat. Az eljárás indítását követően a cégek rövid időn belül maguktól felhagytak a GVH által kifogásolt magatartásokkal, a hatóság erre is tekintettel volt.
Kinek jár kupon?
További bírságcsökkentő tételként lett figyelmbe véve az a jóvátételi csomag is, amit a webáruház a fogyasztók kompenzációjára ajánlott fel.
A vállalások nyomán előírt hatósági kötelezettségek szerint
- minden fogyasztó 3 000 forint értékű kupont kap, aki 2019-ben az Alza webáruházában vásárolt;
- a kedvezmény a következő egy évben használható fel bármely, 10 000 forint feletti vásárláskor;
- a kuponokat az Alza 2022. április 17-ig küldi ki e-mailben minden jogosultnak, de SMS-ben, honlapján, közösségi oldalain és a sajtón keresztül is értesíti az érintetteket.
A csomag részeként a cégcsoport a tudatos fogyasztói magatartás jelentőségére is felhívja a figyelmet. Abban az esetben, ha a kuponok felhasználásának összértéke nem éri el a 450 millió forintos összeget, az Alza az eljárás során tett kiegészítő vállalások révén biztosítja a fogyasztók közvetlen kompenzálását. Ha még így sem érnék el a 450 milliós összeghatárt, a különbözetet a cégeknek bírságként kell megfizetniük.
Kapcsolódó cikk a Forbes.hu-n:
Borítókép: Alza.hu Facebook-oldal