Tapasztalt IT-vállalkozó érkezett a Wolthoz, aki segíti az európai terjeszkedést. A vállalat alapítója a Forbesnak azt mondta: jövő év végére készen állnak a tőzsdére lépésre is. A magyar részleg a kiszállítási volumen alapján már fej-fej mellett lehet a Netpincérrel, 3-5 milliárd forint közti árbevételre számítanak az idén.
Újabb komoly befektető érkezik a Wolthoz: Lukasz Gadowski, az Európa-szerte ismert startup- és IT-befektető 7,5 millió euróval, nagyjából 2,5 milliárd forinttal száll be a cégbe – tudta meg lapunk az érintettektől. Az üzletember tulajdonrészt is kap, de ennek mértéke egyelőre üzleti titok. Tekintve azonban, hogy az étel-házhozszállítással foglalkozó vállalat már eddig is közel 280 millió eurónyi befektetést vonzott be – ebből 100-at idén májusban -, vélhetően nem az összegen van a hangsúly.
„Nem a pénzről szól: Lukasz rendkívül tapasztalt, sikeres IT-befektető, arra a know how-ra van szükségünk, amit behoz a cégbe”
– mondta kérdésünkre Miki Kuusi. A Wolt alapítója hozzátette: cége intenzív növekedési fázisban van, a járvány eleje óta megháromszorozták a létszámot és a globális rendelésállományt is. Már 23 országban vannak jelen, ráadásul az új helyszínekre nem akvizícióval, hanem saját cég alapításával lépnek be. „Lukasznak első kézből vannak tapasztalatai az egész iparágról és arról, hogy válhatunk világszerte jegyzett branddé.”
Kuusi hangsúlyozta, hogy a cégnek egyébiránt nincs szüksége finanszírozásra, a jelenlegi tulajdonosi struktúra előteremtette a növekedéshez szükséges forrásokat. „A Wolt tőkehatékonysága amúgy is jó: az észak-európai piacokról indultunk, ahol a bérköltségek magasak, a jövedelmi egyenlőtlenségek pedig alacsonyak – ezt a szemléletet pedig tovább vittük, ez a növekedésünk egyik alapja.” Kuusi az idei árbevételt globális szinten 265 millió euróra teszi. A további finanszírozással sem lehet nagy gond, ugyan a járvány első hulláma után, június-júniusban normalizálódott valamennyire a tavaszi rendelés áradat, de még mindig bőven az év eleji szintek fölött van.
„Úgy számítom, hogy a jövő év végére a Wolt készen áll tőzsdére lépésre is”.
A vállalat Magyarországon jelenleg hat városban van jelen, éles piaci versenyt folytat a másik nagy szereplővel, a Netpincér GO-val, amelynek tulajdonosa épp Gadowsi korábbi cége, a Delivery Hero. Tajta Ákos, a Wolt Magyarország megbízott ügyvezetőjének még nem állnak rendelkezésére pontos adatok, de állítja: kiszállítási volumenben a két cég már fej-fej mellett van. Megerősítette, hogy a hazai Wolt bőven megduplázta a járvány előtti megrendelésszámot: ősszel havonta 300 ezer felett van az átlagos havi adat. Ugyan pontos számokat még nem árulhat el, de közölte:
a tavalyi, kicsit 1 milliárd fölötti nettó árbevétel 3-5-szörösére nő az idénre.
Tajta nem is aggódik, hogy a járvány után beesik a rendelésállomány. „A vásárlói szokások nem állnak vissza egyik napról a másikra, sok új futárunk turisztikából és vendéglátásból érkezett. Most is több ezres várólistánk van jelentkezőkből, akik szeretnének futárnak jönni, de nem tudjuk olyan gyorsan felvenni őket.” Nagyjából 2000 aktív futár dolgozik itthon, ez a szám is a háromszorosára nőtt február óta. Az ügyvezető is beszélt az új piacokra való betörésről, szerinte az, hogy 500 ezer fős felhasználói bázist építettek ki az elmúlt 2 évben, bőven ad elég táptalajt a további növekedésre.
Borítókép: Miki Kuusi, Wolt alapítója