A Beluga repülők már a méretük és a formájuk miatt is nagyon izgalmasak, az Airbus eddig saját gyárai között reptette őket alkatrészekkel. De építettek egy nagyobb gépekből álló flottát, a régieket viszont így sem nyugdíjazták. Új üzletágat indítottak inkább.
Az Airbus új légiáru-szállítási szolgáltatásba kezd, a Beluga ST flottát a cargo társaságok és más, potenciális ügyfelek rendelkezésére bocsátja túlméretes szállítmányok célba juttatására
– közölte a Forbes.hu-val a társaság.
Az A300-600-as típus alapján kifejlesztett Beluga ST flotta 5 gépből áll, ezekkel eddig az Airbus a saját gyártási helyszínei között a legnagyobb repülőgép-alkotóelemek szállítására használta. A Beluga ST-ket hat, újgenerációs Beluga XL váltja, ezeknek fontos szerepük lesz az Airbus repülőgép-gyártásának felpörgetésében.
Ha van valami nagy a raktárban, mostantól bárkinek elviszik
Az új szolgáltatás – az Airbus Beluga Transport –
kereskedelmi megállapodás alapján érhető el többféle szektor számára, így az űripar, az energiaszektor, a hadseregek, a tengerészetek és humanitárius missziók is igénybe vehetik.
A Beluga ST a világ legnagyobb rakodótér-átmérőjével rendelkezik a szállító repülőgépek között, így akár 7,1 méter széles és 6,7 méter magas túlméretes szállítmányt is képes befogadni.
Külsős megbízást teljesít az egyik Beluga ST. Fotó: Airbus
„A Beluga szélesebb kialakítása új piacokat nyithat meg és egyben új logisztikai lehetőséget rejt az ügyfelek számára. A helikoptereket például nem kell a szállításhoz szétszerelni, amely nagy előnyt jelent. Ugyanígy, a legnagyobb kereskedelmi hajtóművek fuvarozása is megoldható összeszerelt állapotban” – mondta Philippe Sabo, az ATI és az Airbus Légi Túlméretes Szállítmányok vezetője.
Ki- és berakodás: új eljárásokat is kidolgoztak
A Beluga ST fordulóidejének optimalizálása érdekében a nemzetközi ügyfeleknek új, a maitól némileg eltérő be- és kirakodási eljárásokat dolgoznak ki és új eszközöket is fejlesztenek ehhez. Ezek között említhető
egy automata fedélzeti csomagmozgató berendezés, amelyet azokon a repülőtereken lehet használni, ahol nem áll rendelkezésre az áru be- és kipakolásához szükséges eszköz.
Az első szállítás 2021 végén már megtörtént, az Airbus Helicopters marignane-i gyártóbázisáról Kobéba (Japán) szállítottak árut egy ügyfélnek. A 3-as számú Beluga Varsóban, Novoszibirszkben és Szöulban hajtott végre technikai leszállást, amelynek során újratankolták a gépet.
A szuper Belugák is forgalomba állnak
A közeljövőben az Airbus mind a hat Beluga XL-t forgalomba állítja, a Beluga ST-k pedig egy új alapítású, saját légijármű üzembentartói (AOC) engedéllyel és személyzettel rendelkező légitársasághoz kerülnek.
Philippe Sabo ezzel kapcsolatban azt mondta: „Az új légicég rugalmasan, agilisan működik majd, hogy a világpiaci szereplők mindenféle igényét ki tudja szolgálni”.