Felvásárlási szerződést írt alá az önvezető technológiákban utazó magyar startup, az aiMotive a Stellantis autóipari konszernnel, jelentették be csütörtökön.
A bejelentés szerint az akvizíciónak a Stellantis MI- és önvezetési technológiáinak fejlesztése mellett az újabb, nemzetközi szakértelem bevonása, valamint a STLA AutoDrive technológiai platform fejlesztésének felgyorsítása is célja.
Stellantis
A Stellantis 2021-ben jött létre a Fiat Chrysler és a PSA Group összeolvadásából. A világ egyik vezető autógyártójának márkái közt megtaláljuk az Alfa Romeót, a Chryslert, a Citroënt, a Fiatot, a Jeepet, a Maseratit, az Opelt vagy a Peugeot-t is. 2021 nyarán jelentették be, hogy 2025-tel bezárólag több mint 30 milliárd eurót invesztálnának elektronikai és szoftverfejlesztésekbe.
„Az aiMotive világszínvonalú mesterséges intelligenciája és önvezető technológiája fontos szerepet játszik majd abban, hogy fenntartható mobilitástechnológiai vállalattá váljunk – mondta Yves Bonnefont, a Stellantis szoftverigazgatója. – Osztályelső szakértelmükkel és startupszellemiségükkel felgyorsul utunk a Dare Forward 2030 stratégiai céljaink eléréséhez.”
aiMotive
A budapesti székhelyű aiMotive-nak három kontinensen is vannak irodái (Németország, Egyesült Államok, Japán), több mint kétszáz alkalmazott dolgozik náluk. A jövőben a Stellantis leányvállalataként fog működni, betagozódik a Stellantis önvezetői és MI-csapataiba, de a közlemény szövege szerint továbbra is biztosítva lesz működésük függetlensége és startupmentalitásuk is a gyors innováció jegyében.
Emellett a csapat továbbra is értékesíthet termékportfóliója négy fő területéből hármat is külsős partnereknek: az MI-hez, a mikrocsipekhez, valamint az önvezetéshez fűződő technológiákból.
A megállapodásnak több részlete sem nyilvános, így az ügylet formája, összege és a zárás várható időpontja sem. A tranzakció véglegesítése több, például antitröszttel kapcsolatos zárófeltételhez van kötve.
Előzmények
2014-es alapítása óta az aiMotive több tízmilliárd forint tőkét vont már be. A koronavírus alatt komoly finanszírozási problémákba is ütközhettek volna, elestek egy hatvanmillió eurós befektetési körtől. De sikerült zárni egy húszmillió eurós kört, amihez a meglévő befektetőkön túl további két magyar szereplő (Lead Ventures és az állami Széchenyi Alapok) is csatlakozott, ami év végére opciókon keresztül 25 millióra hízott.
Ezután az aiMotive megkötötte addigi történetének legfontosabb üzletét: koncepcióautót épít két iparági naggyal, a Magna Steyrrel és a területre fejest ugró a Sonyval.
Gyár nincs, csak szellemi tulajdon – ez a jövő?
Az aiMotive-ról több ízben is írt már a Forbes. Például 2021-ben szerepelt A legforróbb magyar startupok listáján, tavaly pedig a Forbes.hu-n jelent meg interjú Kishonti László alapító-CEO-val, aki a felvásárlás után is marad az ügyvezetői székben. Ahogy Kishonti a tavaly januári interjúban is elmagyarázta: cége anélkül is komoly beszállító lehet az iparban, hogy se üzeme, se gyára – csak szellemi tulajdona, vagyis szoftvere van.
„Gyártókapacitás nem kell, mi az intellectual propertyt adjuk. Ez a modell logikus, ez mutathatja a jövőt”
– mondta az interjúban Kishonti.
A borítóképen Yves Bonnefont, a Stellantis szoftverigazgatója (balra), valamint Kishonti László, az aiMotive alapító-CEO-ja (jobbra).