Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Fotó: Chris Montgomery // Unsplash

A Zoom alkalmazottjait sem kíméli a Zoom-fáradtság

Aparna Bawa, a Zoom vezető menedzsere szerint a Zoom-fáradtság valós jelenség, sőt házon belül is jellemző.

Néhány napja jelent meg egy cikk a BBC-n, melyben többek között Aparna Bawával, a Zoom vezető menedzserével (COO) beszélgettek. Bawa azt mesélte, áprilisban akkora volt a hajtás a videokonferencia-vállalatnál, hogy a marketingigazgatóval csak felváltva tudtak aludni menni. „Őrült időszak volt.”

Év elején a Zoom ismertsége lényegesen kisebb volt, mint 2020 végén: a járvány hatására a napi átlag 10 millió résztvevőről áprilisra elérték a 300 milliót, és azóta is hasonlóak a számok. A Zoom vetélytársai szintén növekedtek:

  • a Google Meet csúcsa 235 millió volt,
  • a Microsoft Teams 115 milliónál tart (igaz, más módszertan alapján mérve);
  • a Facebook Messenger Rooms szolgáltatásának számai nem ismertek, de a Messenger appon keresztül több mint napi 150 millió beszélgetést bonyolítottak le.

Miért lett mégis a Zoom a legnépszerűbb?

Martin Veitch, az IDG Connection techwebsite szerkesztője szerint a Zoom sikere részben annak köszönhető, hogy jókor volt jó helyen, emellett könnyű használni, ügyesen használja ki üzlete modellje (az ún. freemium modell) előnyeit, és ideálisak a technológiai adottságai is, azaz könnyen tudja kezelni például a gyenge internetkapcsolatot. A BBC cikke idézi Angela Ashenden techelemzőt is, aki szerint fontos az is, hogy a Zoom jól reagált a biztonságos használattal kapcsolatos felvetésekre.

Maga Bawa az eddigi hosszú távú stratégiát emelte ki: a Zoomnak már a járvány előtt is a szükségesnél több (19) szerverközpontja volt, emellett pedig olyan szerződéseket kötöttek, melyek lehetővé tették, hogy 5 órás határidővel több tízezer új szervert vonjanak be a működésbe.

A Zoom tehát rendkívül gyorsan tudta bővíteni a kapacitásait, amikor tavasszal a felhasználói számok az egekbe szöktek.

Bawa úgy látja, a videokonferenciák minden bizonnyal az életünk részei maradnak, hiszen sok vállalat megtartja a járvány első hullámában bevezetett home office-szal és távmunkával kapcsolatos irányelveit. „A munka jövője örökre megváltozott” – mondja.

Zoom-fáradtság

A cikkben szó esik az ún. Zoom-fáradtságról (Zoom fatigue) is. Hogy ezt kikerüljük, érdemes lehet lazábbra venni az online értekezleteket, több időt hagyva az informális beszélgetéseknek, illetve az is, ha felkészülten érkezünk rájuk, ugyanúgy, akárcsak egy személyesen megejtett értekezletre. Bizarrul hangzik, de segíthet az is, ha „szemkontaktust” teremtünk a kamerával.

Bawa egyetért, hogy a Zoom-fáradtság valóban létezik: „Valós problémáról beszélünk, de ez nem a Zoom hibája. Fontos, hogy az ember ne feledkezzen meg a mentális egészségéről, és időnként felálljon a képernyő mellől. A Zoomnál dolgozó alkalmazottjainkat ugyanúgy érintette a világjárvány, ezek a problémák nálunk is megjelentek.”

A rekordév ellenére Bawa elmondása alapján a Zoomnál nem volt óriási ünneplés, mint mondja, nem érezték úgy, hogy okuk lenne az ünneplésre, miközben világszerte annyi ember szenved.

Borítókép: Chris Montgomery // Unsplash

Okosnak és bölcsnek lenni két különböző dolog.