A törölt járat után nem fizez a légitársaság? Szinte gyakorlattá vált a súlyos gondokkal küzdő légiközlekedésben. A Wizz megint előremenekül.
Békeidőben nem lenne hírértékű, hogy egy légitársaság betartja a szabályokat és visszatéríti a törölt járatok árát az utasainak. A mostani válságban azonban ritkaságszámba megy, ha utalnak a szolgáltatók. Utasok milliói reklamálnak világszerte idegesen azért, mert a fuvarozók nagy többsége ül a pénzén.
Átfoglalást, később beváltható vócsert adnak a szolgáltatók, de kevesen, vagy csak jókora késéssel adnak vissza a készpénzt.
Légitársaságok: versenyhátrányba kerül, aki visszaadja az utasok pénzét
A légitársaságok oldaláról nézve a helyzet az, hogy a koronavírus-járvány nyomán a töredékére esett a forgalom, a gépek nagy része a földre kényszerült. Több tízezer járatot kellett törölni, az ezekre vett jegyek ára pedig a légitársaságoknál parkol. A válságban a legtöbb piaci szereplő számára a túlélés a tét, márpedig a saját cash-állományát csökkenti, versenyhátrányba hozza magát az, aki visszaadja az utasok pénzét. Ezért próbálja mindenki rávenni az utasokat, hogy a vócsert, vagy az átfoglalást válasszák, vagyis nyújtsanak kamatmentes hitelt a cégnek. Ezen túl pedig mindenféle trükkökkel húzzák az időt.
Többen eljátszották (például az Easyjet és a British Airways), hogy eltüntették az egyszerű online pénzvisszaigénylést és telefonhívást kértek, az általában elérhetetlen ügyfélszolgálatra. De a Ryanair eljárása a legdurvább: miután többször visszaigazolta, hogy hamarosan küldi a pénzt, önhatalmúan vócsereket küldött és mellékesen megjegyezte, hogy ha cash kell, újra kell igényelni. De úgyis csak a járvány után utal, mert addig az illetékesek home office-ban vannak.
Több légitársaság, illetve ország kísérletet tett arra, hogy uniós szinten módosítsák a szabályozást és lehetővé tegyék a légitársaságok számára a vócserosztást akkor is, ha az utas a pénzét kéri vissza. Ez elbukott, megfogalmaztak jópár javaslatot arról, hogy mivel lehet megédesíteni a vócsert, de az utas választása megmaradt, hogy mit kér.
És ha a készpénzt, akkor vissza kell adni neki.
Ennek ellenére nagy ebben a lemaradás, a négy legnagyobb brit légitársaság utasai között készült felmérés szerint a Ryanair és az Easyjet tartja vissza leginkább a pénzt, a Jet2 pedig a legkevésbé, megelőzve a British Airways-t.
Wizz-bejelentés: volt, akinek utaltak 60 napon belül, mostantól 30 nap alatt fizetnek, automatikusan
A Wizz Airről a Facebook oldalán a válság kirobbanása óta azt kommunikálta, hogy ha az utasnak nem elég jó a 20 százalékkal növelt értékű visszatérítés a Wizz-számlájára, a készpénzes visszatérítési igényeket 60 napon belül elindítja. Tudunk utasokról, akiknek valóban visszajött a pénzük két hónapon belül, a holnap a standokra kerülő, júniusi számunkba készült interjúban viszont Váradi József vezérigazgató azt mondta a Forbesnak, hogy ezt levitték 30 napra.
Automatizálták a visszatérítési folyamatot és mostantól garantálják a 30 napon belüli visszatérítést annak, aki ezt kéri.
Ha ez valóban gördülékenyen így működik mostantól, azzal a Wizz nagyot gurít, kiemeli magát a nem fizetők tömegéből. Amúgy is az egész légiipar meghökkenten figyeli, hogy a magyar alapítású cég a mellett, hogy mindenki máshoz hasonlóan leépít és bért csökkent, szinte egyedüliként a világon gyors terjeszkedésre használja a válságot. Csütörtökön írtuk meg, hogy a nagyfiúk közé belépve két új bázist indítanak júniusban, pénteken pedig bejelentettek még egyet, ezúttal Tiranában. Plusz egy csomó útvonalat Salzburgba.
A vakmerőnek tűnő stratégia hátteréről és részleteiről a szerdán megjelenő, júniusi Forbesban olvasható majd hatoldalas Váradi-interjúnk.
Borítókép: Váradi József, a Wizz Air CEO-ja. Forrás: Juliet Victor