A megalapozott gyanú szerint 2019 utolsó három negyedévének során valótlan bevételi adatokat tett közzé a Luckin Coffee kínai kávézólánc. Az árfolyam bezuhant, első körben létszámcsökkentés és strukturális átalakulás várhat a cégre. Kérdés, perelnek-e a befektetők.
A New York-i tőzsdén, a Nasdaq-on jegyzett cég részvényei 76 százalékot zuhantak, miután a héten bejelentették, hogy belső nyomozást indítanak az ügyvezetőjük, Liu Jian és néhány munkatársuk ellen. A gyanú szerint a tavalyi év utolsó három negyedévéről közzétett bevételi adatot (2,2 milliárd jüan, több mint 105,5 milliárd forint) hamisíthatták meg, a valóságban nem volt ekkora forgalma a cégnek – írja az amerikai Forbes.
A 2017-ben alapított cég elképesztő felemelkedésen ment keresztül: nagyon agresszívan terjeszkedtek, bármekkora akciót bevállaltak (egyet fizet, kettőt kap), hogy piacot szerezzenek, valósággal égették a befektetők pénzét. A növekedés mértéke azonban mindenkit megnyugtatott eddig, a Luckin pedig a Starbucks kihívójaként kezdte pozícionálni magát, és két év után sikeresen lépett tőzsdére.
Kína-szerte 4500 üzletet üzemeltetnek, 2021 végére 10 ezerre akarták duzzasztani ezt a számot. Összehasonlításképp: az 1999-ben Kínába érkező Starbucks 4200 üzletet nyitott az országban.
A vállalat álomszerű terjeszkedésének a koronavírus-járvány okozta globális gazdasági krízis egyébként is megálljt parancsolt volna, a növekedési tervekből vissza is vettek, de ilyen mértékű pénzégetés mellett mindez elég érzékenyen érintette az üzleti modellt. A járvány kiinduló gócpontjában, Wuhanban az összes egységüket bezárták.
Tavaly a franchise 209 millió dolláros bevételt és 74,4 millió dolláros veszteséget jelentett. A valós kép ennél valószínűleg rosszabb lehet.
A WHO ajánlása szerint a járvány elleni egyik leghatásossabb fegyver maga az igazság: a transzparens és tényeken alapuló tájékoztatás.
A Luckin befektetői ezt most a bőrükön érezhetik: a világjárvány okozta sokk felszínre hozta, mi is van valójában a Luckin sikersztorija mögött.
A cég befektetői perelhetnek, a legrosszabb forgatókönyv szerint pedig a Luckinra csődjelentés vár. Az optimistább forgatókönyv szerint egy sokkal kisebb méretű, hatékonyabb céggé alakulhat a társaság. A mostani helyzetben elképzelhető, hogy a befektetők egyelőre kivárnak, hogy sikerül a kármentés, bár az árfolyam zuhanása miatt veszteségük már most is jelentős.
A jól működő szolgáltatásaikat meg kell tartani, a többi kidobni
– mondja Brock Silvers, a hongkongi Adamas Asset Management ügyvezetője. Szerinte az alapprobléma a hálózat fenntarthatlan üzleti modellje volt, ezt tette láthatóvá a most azonnali kezelést igénylő másik gond, az adatok kozmetikázása.
A Luckin agresszív terjeszkedését Jenny Zhiya Qian koordinálta, aki a kávézó 2017-es alapítása óta dollármilliárdossá vált, üzlete elsődleges részvénykibocsátási körét (IPO) pedig 560 millió dollárral zárta 2019-ben.
A Starbucks kínai kihívójáról és alapítójáról itt írtunk részletesebben, Qian, aki korábban a mostani befektető, Lu autókölcsönző (Car Inc.) és utazásmegosztó (Ucar) vállalatának CEO-ja volt, 2017 októberében indította útjára a kávézóláncot, miután 150 millió dollárt gyűjtött össze Lutól és más befektetőktől. A kávézólánc gyorsan ismert lett a minimalista berendezésű üzleteiről és a gyors kiszolgálásról: a kávézók 90 százaléka forgalmas helyek – irodaházak, kollégiumi kampuszok – közelében található, az applikáción belüli megrendelések pedig legfeljebb 18 perc alatt célba érnek a nagyobb városokban, ami igencsak jónak számít Kínában.