Megújult a Forbes magazin, odatették magukat Amerikában

Új dizájnt kaptunk Amerikából, és boldogok vagyunk vele. A legtöbb változáshoz kell egy kis idő, míg hozzászokik az ember, ehhez nekem igazán nem kellett. Kézbe vettem az új amerikai lapot […]

Bővebben

A klímaváltozás miatt egyre több lesz a durva turbulencia

A klímaváltozás miatt megváltozik a légiközlekedés – megnyúlhatnak az utak, ami még több kibocsátást eredményez majd, és súlykorlátozásokra is fel kell készülni. 

A klímaváltozás miatt sokkal több lesz a heves turbulencia, olyanok, mint amilyennek következtében eltörte a Turkish Airlines légiutas-kísérőjének lábát, és kórházba juttatott 28 utast a hétvégén – írja a Forbes.com. Az ipari forradalom előtti időszakhoz képest a század közepére megduplázódó szén-dioxid-koncentráció miatt az erős turbulenciák több száz százalékkal nőhetnek Észak-Amerika, Európa és a Csendes-Óceán zsúfolt légtereiben. Paul D. Williams, a University of Reading atmoszférakutatója szerint az Észak-Amerikai légifolyósban 149 százalékkal nőhetnek a turbulenciák.

A Turkish Airlines járata is ebben a légtérben tartózkodott, 45 percre volt a landolástól, amikor egyszer csak zuhant egyet a gép, nekivágva az utasokat a kabin tetejének és falának – írja az AP. A Boeing 777-es ezután biztonságosan leszállt a New York-i John F. Kennedy reptéren, ahol már várták a mentők az utasokat.

Williams szerint a turbulenciák növekedésével a gazdasági költségek is nőnek majd: az utasok és a légiutas-kísérők sérülései mellett a kabinok és a gép szerkezetének sérülései, valamint a késések, megszakítások, javítások, problémák utáni vizsgálatok miatt. A kutató számításai szerint a turbulenciák csak az USA légitársaságainak évi 200 millió dollárba kerülhetnek – ez a szám pedig valószínűleg növekedni fog, évente 5 százalékkal, ahogy a turbulenciák egyre rosszabbak lesznek.

Nemcsak a turbulencia lesz a baj

A Columbia University és NASA közös kutatása szerint a klímaváltozás negatív hatással lehet a nagy repülőgépek felszállási képességére is: a növekedő hőmérséklet miatt a nagy gépeknél súlykorlátozásra lehet szükség a felszállás miatt, főleg a rövid futópályákon (2017-ben már volt olyan erős hőhullám az amerikai Phoneix-ben, hogy a gépek nem tudtak felszállni). Kínai egyetemek és a kínai akadémia kutatói szerint 1,5-2 fokos növekedésnél már kemény súlykorlátozásokat kell bevezetni fel és leszálláshoz a pekingi, sanghaji és lasai reptéren is.

A klímaváltozás növeli a futóáramlatok (jet stream) sebességét is, ezzel a keletre tartó gépek még gyorsabbak lehetnek, a szembe repülő nyugati irányúak viszont még lassabbak – utóbbi ráadásul több szén-dioxid-kibocsátással is jár.


Legutóbbi cikkünk a témában: 

Megverte a költségháborúban a Ryanairt a magyar Wizz, és még a reptér közelében élők is örülhetnek ennek

 

"Különös szervezetem van. Nem emlékszem rá, hogy munka közben valaha is elfáradtam volna, csak a semmittevés merít ki végképp."