A világ legnagyobb sörgyártója így gondolja. Interneten rendelt kapszulákból iszunk majd mindent, a teától a sörig.
Ha eddig még nem próbálta ki, hogyan csúszik a frissen csapolt sör otthonos környezetben úgy, hogy a környezet azért otthonos, mert valójában ki sem tette a lábát a lakásból, nos akkor ez a pillanat hamarosan elérkezik. A hét végén jelentette be a világ legnagyobb sörgyártója, az Anheuser-Busch InBev, hogy a kávégyártó Keurig Green Mountain nevű céggel partnerséget épít ki. A Keurig egy kapszulagyártó cég, amely nemrég jelentkezett egy olyan technológiával, aminek segítségével már nemcsak forró italokat, hanem hideg üdítőket is csapolhatunk magunknak otthon – természetesen ezeket is kapszulákból (ez az ún. Keurig Kold).
Jéghideg kóla a kapszulából – a Keurig továbblép a forróitalokon
A két vállalat célja, hogy az alkoholos italok piacán is megjelenjenek a friss és otthon csapolható, kapszula alapú italok, a sörök mellett röviditalok és koktélok is. Otthoni sörcsapoló gépek persze eddig is léteztek (magyar fejlesztésű startup is vitézkezdik ezen a piacon), az AB InBev és a Keurig célja azonban a kapszulás kávéfőzőkhöz hasonló könnyed és egyszerűen használható gépek sorozatgyártása. Ezzel a világ legnagyobb sörgyártó és forgalmazó cége is próbál megfelelni az új trendnek, ami már arról szól, hogyan vigyék a sörös cégek házhoz a partit (ha már nem megyünk el, hogy igyunk valahol, akkor legalább otthon igyunk – valahogy így szól a nem túl bonyolult üzleti terv). Az amerikai piacon egyre többen lőnek erre a területre (Drizly, Fizzics, Hopsy, ManCan), de az AB InBev-hez tartozó Stella Artois is próbálkozott már a házi sörrel.
A két vállalatnak nemcsak erőforrása, de tapasztalata is bőven van, ami a gyorsan előállítható “házi készítésű” felnőtt italok piacának meghódításához szükséges, a technológia alapját a Keurig adja a Kolddal, míg a belga söróriás a csomagolástechnikától a logisztikán át egy sor kérdésben fogja tudni segíteni a fejlesztést. Az AB InBev egyelőre nem mond semmit a kritikákra, amik szintén nem új keletűek. A kapszulás kávégyártókat eddig komoly kritika érte például a környezetszennyezés miatt (a hagyományosnál jóval több környezeti kárt okoz ez a technológia a kapszula előállítása miatt, ugyanakkor a gépek jóval hatékonyabbak, és kevesebb erőforrást használnak fel). A szeméttelepek hamarosan kapszulákkal lesznek tele? – kérdezik a környezetvédők. Az új technológia jogi kérdéseket is felvet, hogyan éri el a gyártó, hogy kiskorúak ne tudjanak majd a kapszulákhoz hozzájutni? A legnagyobb piacnak számító USA-ban ezzel a kérdéssel komolyan kell majd foglalkoznia az AB InBev-nak, ha impozáns növekedést remél az új termékcsaládtól.
A trend egyértelmű, az otthoni italkészítő automatákra van kereslet, ez elsősorban a bár- és étteremtulajdonosokat fenyegeti. Ezeknek a gépeknek ugyanis az a lényege, hogy egyszerűen és gyorsan, az otthonunkban jutunk olyan ízélményhez, amire eddig csak a bárokban, kávézókban volt lehetőségünk. Nyilván senki sem vett otthonra egy profi, a kávézókban használatos kávégépet vagy építtetett be egy sörcsapot a konyhába eddig – csakhogy ez a luxus hamarosan elérhető lesz, és a kapszulás kávéfőzők sikere még az olyan iparági óriásokat, mint az AB InBev is képes volt meggyőzni. A frissen csapolt sör íze más, mint az üvegesé, ahogy a kapszulás kávé is más minőség, mint egy kotyogósban lefőtt fekete – ezért is veszik az emberek, hiába hogy egy-egy csésze ára többszöröse, mint ha zaccot veszünk vagy azt daráljuk le.
Az amerikai Fizzics egyszerű, kis helyet foglaló otthoni sörcsapoló gépe
Az amerikai italpiac egyre erősebb szereplői az app-alapú online italrendelő- és kiszállító cégek, a 2012-ben indult startup, a Drizly például ma már komoly szakmai szervezetekben is ott van. Nick Rellas, a társaság alapítója szerint csak Amerikában az online alkoholos piac a következő években 7-15 milliárd dollárosra nőhet. Ezt a trendet erősíthetik a kapszulás megoldások, az otthonra megrendelt géphez majd online rendeljük a kapszulákat is. Az italpiac egyre nagyobb részét fogják lefedni a kapszulás cégek, valamint az online kereskedők.
Ma már nemcsak egyre erősebb startupok mutatják, hogy ez a jövő, hanem a világ legnagyobb sörgyártója is így gondolja. Az AB InBev volt az, amelyik nem sajnálta a pénzt a hűtött vasúti kocsik kifejlesztéséhez még a 19. század végén, amivel forradalmasította a sörkereskedelemben a disztribúciót. Most ismét egy forradalmi technológiában lát fantáziát, és ma még elképzelni sem tudjuk, hogy ez milyen mélységben alakítják majd át a fogyasztásunk, és a kereskedelmet.