Kapitalista lábnyom

Mécs Imre felpattan az asztaltól, a terem méretű tárgyaló végébe siet és kimutat az ablakon. Ott épül majd az új városrész. Évek óta nézik a telket, most végre eljött az […]

gattyan

Bővebben

bmw_x2_01_cover

A BMW ezzel a gyönyörű villanyrollerrel hódítana a nagyvárosokban

Oszd meg!

Év végén kerülhet a boltokba a BMW által megálmodott városi kétkerekű – 20 kiló, jogsi se kell hozzá, 35 km/óra a csúcssebessége. Mondjuk azt is, mennyibe fog kerülni. 

A patinás bajor autógyár új pedelec típusú városi kétkerekűvel lép a piacra. A pedelec lényege – nem összekeverendő az e-bicajjal -, hogy elektromos rásegítést ad a bringásnak. Csakhogy a Motorroad X2 City valójában nemis egy pedelec, csak a szabványok tekintetében sorolható – erős jóindulattal – be ebbe a kategóriába. A BMW új városi járműve inkább nevezhető villanrollernak, hiszen például pedál sincs rajta.

A BMW Motorroad X2 City - 2017 végén lehet már rendelni belőle.

A BMW Motorroad X2 City – 2017 végén lehet már rendelni belőle.

Biztonsági okokból 6 km/ó feletti sebességnél aktiválódik csak a villanymotor (lendületesen neki kell indulni), de a rásegítést bármikor ki lehet kapcsolni – vagy vissza lehet váltani egy magasabb fokozatról. A kormányon öt sebesség közül választhatunk: 8, 12, 16, 20 és 25 km/óra. A pedelechez hasonlóan 25 km/órás sebességnél automatikusan lekapcsol a motor (ha csökken a sebességünk, újra rásegít). A pedelec azért volt viszonyítási alap a BMW-nek, mert olyan egyszerűen használható városi járművet akartak alkotni, amihez nincs szükség jogosítványra (így persze a potenciális vevőkör is jóval szélesebb). Ez amúgy a magyar szabályozásban már meg is akad: a motorteljesítménye miatt ugyanis ez a modell már segédmotoros kerékpárnak minősül idehaza, vagyis jogsi nélkül nem vezethető.

A célcsoport: a 14 évnél idősebb városiak, akiknek a saját autó és/vagy a tömegközlekedés mellett kiváló alternatíva a villanyroller a kisebb távokra vagy a napközbeni városi rohangálásra. A gyártó szerint külön védőruházatot nem igényel a használata, de a bicajokhoz hasonlóan bukósisakot érdemes felvenni (és a biztosítást is ajánlják a gépre, noha erre a kategóriára nem minden országban kötelező).

14 éves kor felett bárki vezetheti - jogis nélkül is.

14 éves kor felett bárki vezetheti – jogis nélkül is.

 

bmw_x2_05

Széles kerekek és sárhányó – mostoha útviszonyokra is kiválóan alkalmas a használata.

 

25 km/óránál lekapcsol a villanymotor

25 km/óránál lekapcsol a villanymotor

A BMW szerint a gép maximum 35 km/órával képes száguldani, vagyis nagyjából annyit tud, mint egy jól megtekert városi bicikli jobb minőségű útszakaszon. Egy 408 wattos lítium-ion aksi ad energiát az elektromos motorhoz, amire a gyártó 48 hónapos garanciát vállal, és amit egy háztartási aljzatból is fel lehet tölteni, a BMW szerint 2,5 óra elég hozzá. Fontos érv mellette – akárcsak a pedeleceknél – hogy nincs károsanyag-kibocsátása.

A merev vázra két szélesebb gumikerék került, a bajor mérnökök arra is gondoltak, hogy egy ilyen gépnek Budapesten is tudnai kell mennie kényelmesen. Szélesek a sárhányók is, és persze minden vízálló – a cél az volt, hogy esőben is speciális ruha nélkül használható legyen. Viszonylag nagy féktárcsákat kapott elől és hátul is – hátul a piros lámpa össze van kötve a fékkarral, automatikusan világít, ha lassítunk.

Apropó, az egész canga súlya így is csak 20 kilogram, ami több mint egy átlagos városi bicajé, de például messze elmarad a budapesti közbringarendszerben használt 26 kilós bubiktól.

A kormányrúd teleszkópos, 1,60 és 1,90 közötti magassággal kényelmesen használható. A biztonság kedvéért egy microUSB portrnak is sikerült helyet szorítani, ha valaki akarja, menet közben rádughatja a telefonját is tölteni.

Érdekesség üzleti oldalról, hogy a villanyrollert a BMW nem fogja árusítani a szalonjaiban, külön megállapodott egy nagy német fitnesszgép- és bicajkereskedő-óriással, a többek között a Kettler, Bulls, Pegasus és a Hercules márkák képviseletét is ellátó ZEG kereskedelmi társulással – és online is lehet majd rendelni belőle. A boltokba év végén kerülhet a modell, és egyelőre nincs hivatalos ár, de a kiszivárgott hírek szerint 2500 euró körül lesz egy X2 City ára, vagyis mostani árfolyamon több mint 750 ezer forintért lehet majd hozzájutni.

 

Olvasd el Üzlet rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő