„Gyerekek, ennek olyan íze van, mint a száraz pirítósnak” – ez a mondat valamikor 2015 elején hangzott el egy torontói garázsban, ahol hárman álltak körül egy frissen sült kürtőskalácsot. Az ételtesztelő egy magyar nagymama, az immár 88 éves Dobsinai Éva volt, az „elkövetők” pedig Éva néni unokája, Justin Butler, és felesége, Kristin. Ha nem is ez a recept, de egy következő olyannyira sikeres lett, hogy mostanra egész Toronto ismeri a nagymamáról elnevezett Eva’s Original Chimneys kürtőskalácsait, a cég pedig – 4 üzlettel Torontóban és környékén – Kanada leggyorsabban növekvő vállalkozásai között van, és franchise-terjeszkedésben gondolkozik.
Dobsinai Éva 1930-ban született Budapesten, majd 1956-ban férjével, és két gyermekével elhagyta Magyarországot, hogy Kanadában kezdjen új életet. Torontóban telepedtek le, ahol Éva eleinte a gyerekekkel volt otthon, majd miután megtanult angolul, egy kölcsönzőcég könyvelési osztályán helyezkedett el – ezt ő maga meséli el, amikor egy Skype-interjú keretében a kezdetekről kérdezem. Magyarul beszélünk, látom, hogy néha keresi a szavakat, de aztán belejön. Mellette ül Kristin és Justin, ők már „csak” angolul tudnak, úgyhogy gyorsan átváltunk.
A kürtőskalácsra rátérve kiderül, hogy maga Éva néni is próbált sütni, de saját bevallása szerint soha nem sikerült olyan jól, mint az édesanyjáé és a nagymamájáé.
Az ízvilág azonban még gyerekkorából megmaradt, így amikor Justinék eldöntötték, hogy kürtőskalácsot szeretnének árulni, aktívan részt vett a tökéletes recept megalkotásában.
Kristin, Éva néni és Justin
Éva néni unokája, Justin Butler, és felesége, Kristin, miután összeházasodtak 2014-ben, gondoltak egy nagyot, és mindenüket eladták, hogy egy évig utazgassanak a világ körül. Ennek a bizonyos útnak az utolsó állomása Magyarország volt, ahol Justin unokatestvéreit látogatták meg. A Váci utcában sétálva láttak és kóstoltak először kürtőskalácsot. (Justin számára egyébként a Vitéz Kürtős az „etalon”, mint kiderül). A koncepció így adta magát, a magyar gyökerekre utalva Éva néni lett a cég arca:
„Előretoltuk az arcát, ezt a gyönyörű arcot” – nevet Justin Éva nénire. „Nagyon fontosnak tartjuk a magyar gyökereket, azt, hogy Észak-Amerikába hoztunk egy autentikus magyar terméket.”
Üzleteik megjelenésében is tükröződnek a magyar gyökerek: a magyar zászló, Budapest látképek, magyar utcanévtábla is feltűnik a falakon. „Egyrészt a családunk iránti tiszteletből, másrészt szeretnénk, hogy lássák az emberek, honnan származik a kürtőskalács” – mondja, amikor arról kérdezem, miért tartják ezt fontosnak. „Az autentikus magyar termék” megfogalmazásra visszatérve Justin gyorsan hozzáteszi: tisztában van vele, hogy a kürtőskalács eredetileg Erdélyből származik, de nagymamájától tudja, hogy korábban az is Magyarország része volt.
Justinék a magyar határhoz közel, a szlovéniai Muraszombaton egy magyar és egy angol hölgytől tanulták meg a kürtőskalács-készítési technikát, majd Kanadába hazatérve Justin szüleinek garázsában 2 hónapig kísérleteztek, mire rátaláltak a tökéletes receptre. „Éva mondta, hogy ebből vegyünk el egy kicsit, abból meg tegyünk még hozzá”. Amikor 2015-ben elkezdtek kürtőskalácsot árulni, a kanadaiak nem igazán ismerték a terméket. „Volt egy hölgy a belvárosban, aki néha árult kürtőskalácsot, vagy a magyar pékségeknél hébe-hóba volt, de nem volt utánpótlás, ha elfogyott, akkor elfogyott.” Kizárólag kürtőst áruló üzlet nem volt Kanadában.
Első évükben, 2015-ben egy food truckból árulták a kürtőskalácsot, ekkor még csak a hagyományos, hengerré formált, középen üres fajtát, a chimney cake-et. Fesztiválokon, koncerteken, különböző rendezvényeken jelentek meg először, és egyre többen kérdezték, hogy a rendezvények után hol vehetik meg a terméket.
Ezen felbuzdulva 2015 nyarán már Toronto egyik legfrekventáltabb részén nyitottak standot a nyári szezonra, majd második évükben már töltött kürtőst is elkezdtek árulni.
Ezt chimney cone-nak hívják, és nem henger-, hanem tölcsér alakúra van sütve, belül különböző ízű lágy fagylalttal töltik, és sokféle – jellemzően általuk készített – öntettel, szórással kínálják. Első üzletüket 2017 februárjában nyitották Toronto belvárosában, jelenleg 4 üzletük, és 2 büfés kocsijuk üzemel. Nyáron 100, a téli időszakban 50 alkalmazottal dolgoznak.
Első büfés kocsijuk indulásához 70 ezer dollárt fektettek be, és ehhez, valamint első két üzletük megnyitásához nem vettek igénybe külső forrást – mondja Justin. Az első évben még veszteségesek voltak, a másodikban viszont repülőrajtot vettek, jelentősen nőtt a profit. Ez elsősorban annak volt köszönhető, hogy ekkor került be a kínálatba a töltött kürtőskalács. Kívülre ugyanolyan ízeket – például kókuszt, diót, mogyorót, vaníliát, fahéjat – tettek a cukor mellé, mint a hagyományosnál, de mivel „Kanadában mindenki azt kérdezte, hogy oké, de mi van belül?”, így elkezdték árulni a fagyival töltött verziót is.
Itt fontos szerepe van egyetlen magyar beszállítójuknak, a Chocome-nek, amely kifejezetten az Eva’s Chimneys-nek gyárt olyan csokoládédrazsékat, amelyet a töltött kürtős aljára tesznek, hogy ne folyjon ki belőle a töltelék. Fél éve indult együttműködésük, és „az Eva’s Chimneys-ben volt egy nyitottság arra, hogy magyar termékkel dolgozzanak, ezenkívül a Chocome is ismert már Kanadában annyira, hogy tudják, ez egy prémium és jó minőségű termék. Ránk merték bízni magukat” – mondja Popescu Balázs, a Chocome Kft. exportmenedzsere. Alapos termékfejlesztés előzte meg a megállapodást, „nagyon profi csapatról van szó részükről is, komoly szakmai feltételeik voltak”. Azt is elárulta, hogy a jövőben további együttműködést terveznek, és abszolút hosszú távon gondolkoznak: most épp egy újabb, trüffelterméket fejlesztenek a kanadai cégnek.
Az Eva’s Chimneys legnépszerűbb terméke a töltött kürtős, ebből 300 ezer fogy évente, darabját 9–10 dollárért árulják, míg a hagyományos kürtős ára 6,25 dollártól indul.
Ezeken kívül – ugyanabból a tésztából készítve – egyfajta hot dogot is árulnak: ez a chimdog. Magát a terminológiát ők találták ki, szóval mondhatni „hungarikum”: marhahússal, sajttal, zöldségekkel kínálják különböző verziókban, de van vegán chimdog is; áruk 6–9 dollár.
A (nem is olyan távoli) jövőre vonatkozó terveikről azt mondják: 2019 tavaszán kezdik a franchise terjeszkedést. Hogy hol, arról egyelőre nincs döntés, sok lehetőséget vizsgálnak. Justin szerint „az európai egy érdekes piac, alapos kutatásokat kell végezni”, de ha Európába jönnek, első üzletüket a kontinensen természetesen Magyarországon nyitnák.
Oreós kürtőskaláccsal őrjíti meg a kaliforniaiakat a fotómodellből vállalkozóvá lett szegedi lány
Tünde és Gáspár segédmunkásként kezdték, ma háromszázmilliós kürtőskalács-bizniszt visznek
Fotók: Brenton Alexander / Nyitólapi kép: Karla Courtney