Az intelligens flottamenedzsmenttel foglalkozó, magyar gyökerű, de jelenleg Berlinből piacot építő Konetik nemrég zárt egy finanszírozási kört. A startup társalapítója, Szabó Balázs, akkor azt mondta a Fobes.hu-nak, hogy a piaci terjeszkedés mellett a megosztott, elektromos autóflották igényeinek kiszolgálására fókuszálnak – erre kellett a legutóbbi befektetés, ahol a cégbe beszállt a Ustream-alapító Fehér Gyula is.
Komolyan gondolták, hogy erre helyezik a fókuszt: a Konetik megállapodást kötött a Plugsurfing nevű céggel, amely az egyik legnagyobb adatbázissal rendelkezik az elektromos töltőállomásokról.
A Konetik rendszere így hozzáfér majd a Plugsurfing adatbázisához is, melyben több tízezer nyilvános, európai e-töltőállomás szerepel (ezek száma pedig egyre nő).
A Plugsurfing szintén egy berlini startup, amely évek óta nyújt fizetési és logisztikai megoldást az eleketromos autót használóknak (mutatja hol vannak töltőállomások, melyik fizetős, és van külön fizetési megoldása is), mára a terület egyik éllovasa. A Konetik eddig a céges autóhasználati mintázatok megértését, optimalizálását segítette normál autókkal, most pedig ezen felül az elektromos autókat integráló cégek számára oldja meg az e-mobilitás egyik legnagyobb kihívását, a hatótávolság limitációját azzal, hogy 45 ezer európai töltőállomáshoz ad hozzáférést az ügyfeleinek és egységesíti a számlázást és ennek adminisztrációját.
A szolgáltatás segítségével a Konetik-ügyfelek tovább optimalizálhatják költségeiket és emissziós szintjüket az e-autók integrációjával és hatékony menedzsmentjével, a Plugsurfing pedig európai vezető pozícióját erősítheti a céges autózás szegmensében.
Ez azt is jelenti, hogy a világon a Konetik az első és egyetlen olyan flottakezelő megoldás, ami az e-autókat, illetve az e-autós flottákat ki tudja szolgálni. A rohamléptekben fejlődő e-autó szegmensben a magyar startup így ott lehet az első komoly B2B szereplők között. És van, akik szerint már ott is van.
A The Hundert kockázati tőke befektetőkből, vállalkozókból, újságírókból álló zsűrije szerint a Konetik mára Berlin 100 legjobb startupjának egyike.
Ez nem kis dolog. A Global Startup Ecosystem Report 2017 összeállítása szerint a német fővárosban 1800-2400 tech startup működik, a mobilitás pedig az egyik kiemelt területük. A helyi startup ökoszisztéma folyamatosan fejlődik, vagyis egyre nagyobb a küzdelem a befektetésre váró tőkéért. A fejlődésnek újabb lendületet adott a Brexit is, sokan költöztetik át a cégüket Londonból, a közös piac és a brit fővároshoz képest olcsónak mondható berlini irodapiac már bőven elég motivációt ad. Így volt ez a Konetik esetében is.
A Konetik nagyon gyorsan lépett külföldi piacra, Németország, illetve a német nyelvterületű országok voltak az elsődleges célpont, Szabó Balázs ezért Németországba költözött, de az első leányvállalatot még Londonban jegyeztették be. Ezen változtatott a Brexit, nemrég a német céget is nyilvántartásba vették, így most már a startup legtöbb divizíója Berlinben működik (a fejlesztés Magyarországon zajlik).
Hogyan működik és miért jó ez a flottáknak?
Konetik plug – az OBD portra felszerelhető.
A startup hardvert (Konetik Plug) és szoftvert is gyárt. A hagyományos flottakezelő rendszerek nagy része is egy telepítést igénylő külső hardvereszközökkel, többnyire a motortérbe helyezett mérőmegoldásokkal működik. Ezzel szemben a Konetik Plug a sofőr, vagy a flottamenedzser által is könnyen installálható, beépített sztenderd diagnosztikai port alapú megoldás (az utastérben, a kormány alatti portra lehet egyszerűen csatlakoztatni azt az egységet, ami az adatokat begyűjti). Az eszközhöz tartozik egy online webes felület is, a szoftver a kapott adatokból releváns információkat gyűjt ki és támogatja a flottatagok hatékony működését). Az intelligens flottakezelő rendszert úgy alakították ki, hogy egy-két autótól akár száz autóig egyaránt könnyen használható legyen, megcélozva elsősorban a kis és középvállalkozások szegmensét.
A rendszer segítségével leginkább a működési költségek és a munkavállalók adminisztratív terhei csökkenthetők, de a biztonság növekedésével a káresetek és az azokból fakadó kiesések száma is csökken. Emellett az autók karbantartása is ütemezhető lesz, csökkentve a munkából kieső idősávok mértékét. A flotta működési költségeinek 66%-át az üzemanyag, szervizelés, a biztosítás és a flottakezeléssel töltött munkaidő teszi ki. A Konetik segítségével ezen tényezők költsége jelentősen csökkenthető: az eddigi mérések alapján akár 20-25% üzemanyagmegtakarítás érhető el, az autó kopó-forgó alkatrészeinek kímélésével pedig jelentősen csökkenthető a szervizelés költsége. Az adatgyűjtő technológiák használatával a biztonság is jelentősen javítható, akár 20%-al csökkenthető a balesetek száma.