Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Elektromos autókra célzó magyar startupba fektetett Fehér Gyula, a Ustream alapítója

A tavaly év eleji exit után a Ustream társalapítója, Fehér Gyula aláírta első startupbefektetését. A magyar gyökerű, de ma már Berlinben működő Konetik az elektromos autókat veszi célba – ez meggyőzte a Ustream technológiai vezetőjét. 

Szabó Balázs a hazai startupélet egyik ismert alakja volt (a Kairos Society és az Invendor üzletfejlesztési igazgatójaként), amíg úgy nem döntött, hogy belevág egy saját sztoriba. A Konetik csapata ma már Berlinben dolgozik, nemrég újabb finanszírozási kört zárt – egy magyar nagyágyút tudtak meggyőzni befektetőnek.

Az intelligens flottamenedzsmenttel foglalkozó startupban fantáziát látott Fehér Gyula, a Ustream társalapítója, aki ma az IBM videós csapatát vezeti.

Az élő vidóközvetítésre alkalmas platformot fejlesztő Ustreamet tavaly év elején vásárolta fel az IBM (A kiszivárgott hírek szerint 130-150 millió dollárért). Az egykori CTO, Fehér Gyula vezető pozíciót tölt be az amerikai cégben is, a budapesti iroda nemrég lett fontos fejlesztési központ az IBM-en belül. Egy ekkora exit után szinte természetes, hogy az alapítót befektetésre váró cégek keresik fel, Fehér és a Ustream ráadásul a BridgeBudapest vállalkozásösztönző szervezet egyik alapítója, vagyis sejteni lehetett, hogy előbb-utóbb befektet a budapesti startup ökoszisztémába. Az első befektetése a Budapestről induló, majd a Németországban piacot építő Konetik lett (a startup történetét folyamatosan követtük eddig a magazinban, Szabó Balázs pedig szerepelt a magyar Forbes 30 tehetséges fiatal 30 alatt listáján is).

szabo_balazs_cnn

Szabó Balázs, a Konetik CEO-ja a csapat berlini főhadiszállásán ad interjút a CNN-nek.

“A cégbe közel 1 millió euró finanszírozást szereztünk, ennek egy nagyobb része angyalbefektetőktől érkezett, egy kisebb pedig vissza nem térítendő támogatásként accelerator programokból. Gyula az eddigi szumma angyalbefektetésnek a közel 10%-át vállalta magára ebben a seed körben” – mondta el a Konetik ügyvezetője, Szabó Balázs a Forbes.hu-nak. Jelenleg 12 fős a csapat, az európai piacokon összesen 100 cég igényeit szolgálják ki jelenleg, amelyben vannak német, angol, magyar és egyéb, közép-kelet európai ügyfelek egyaránt.

A Konetik a most zárult finanszírozási körrel a németországi és a közép-kelet európai piacszerzést és a megosztott, elektromos céges autóhasználatot támogató technológiák fejlesztését tűzte ki célul.

Fehér Gyula az Andrássy úti iroda tetőteraszán. Fotó: The Orbital Strangers Project

Fehér Gyula az Andrássy úti iroda tetőteraszán. Fotó: The Orbital Strangers Project

A startup hardvert (Konetik Plug) és szoftvert is gyárt. A hagyományos flottakezelő rendszerek nagy része is egy telepítést igénylő külső hardvereszközökkel, többnyire a motortérbe helyezett mérőmegoldásokkal működik. Ezzel szemben a Konetik Plug a sofőr, vagy a flottamenedzser által is könnyen installálható, beépített sztenderd diagnosztikai port alapú megoldás (az utastérben, a kormány alatti portra lehet egyszerűen csatlakoztatni azt az egységet, ami az adatokat begyűjti). Az eszközhöz tartozik egy online webes felület is, amelyen megjelennek a gyűjtött adatok. Az intelligens flottakezelő rendszert úgy alakították ki, hogy egy-két autótól akár száz autóig egyaránt könnyen használható legyen, megcélozva elsősorban a kis és középvállalkozások szegmensét.

konetik_plug

A szoftver és a Konetik Plug, ami az OBD portra egyszerűen felrakható.

De miért jó ez a flottáknak? 

A rendszer segítségével leginkább a működési költségek és a munkavállalók adminisztratív terhei csökkenthetők, de a biztonság növekedésével a káresetek és az azokból fakadó kiesések száma is csökken. Emellett az autók karbantartása is ütemezhető lesz, csökkentve a munkából kieső idősávok mértékét.

 

A flotta működési költségeinek 66%-át az üzemanyag, szervizelés, a biztosítás és a flottakezeléssel töltött munkaidő teszi ki. A Konetik segítségével ezen tényezők költsége jelentősen csökkenthető. A Konetik segítségével

az eddigi mérések alapján akár 20-25% üzemanyagmegtakarítás érhető el, az autó kopó-forgó alkatrészeinek kímélésével pedig jelentősen csökkenthető a szervizelés költsége.

Az adatgyűjtő technológiák használatával a biztonság is jelentősen javítható, akár 20%-al csökkenthető a balesetek száma.

Megcélozzák az elektromos autók piacát 

A Konetik víziója jóval túlmutat a hagyományos lokáció és flottakövetésen. A vállalkozás megosztott, elektromos autóflották igényeinek kiszolgálására fókuszál a jövőben.

konetik_cebit

A csapat a CeBit-en.

“Nagyon örülünk, hogy folytathatjuk az eredményes munkát az angyalbefektetőinkkel és hogy sikerült Fehér Gyulával erősítenünk a Konetik befektetők csapatát – mondja Szabó Balázs, a Konetik ügyvezetője. – Gyula a Ustream felépítésével az egyik leghitelesebb szereplője a magyar startup vállalkozói közösségnek és tapasztalatával és az e-autózás iránti szenvedélyével együtt formálhatjuk a cég vízióját. A jelenlegi termék stabil alapot jelent a jövőbeli fejlesztéseinknek, amelyek a mobilitást formálódó megatrendekre, mint például az emisszió mentes autózás és a megosztás alapú gazdaság, épít. A Konetik célja az angyal befeketési körrel ennek a víziónak a megvalósítása, amely főbb lépéseiről több bejelentésünk is lesz a következő időszakban elismert európai iparági szereplőkkel.”

A vállalkozás mögött olyan elismert szakemberek állnak befektetőként, mint Ferencz András, a Mobileye Inc. amerikai CTO-ja, amelyet ez évben vásárolt meg az Intel, John Cillag, befektető, a Remex (USA) alapítója, a céget a NS&C (Unilever) vásárolta fel, illetve most már Fehér Gyula is, az IBM által felvásárolt, eddigi egyik legnagyobb hazai startup sikertörténet Ustream alapítója, technológiai vezetője.

Kiemelt kép: Fehér Gyula, a Ustream társalapítója. Fotó: The Orbital Strangers Project

"Hétvégén bármi megtörténhet, szegény dolgozók szoktak is félni, pénteki döntéseink élnek-e még hétfőn"

Kelényi Kolos, Szamos Marcipán