Az amerikai kereskedelmi óriások egymásnak esnek – összefolyik az internet és a fizikai valóság, a vásárlók ebből csak annyit vesznek észre, hogy minden egyre olcsóbb. Történelmi napokon vagyunk túl: a hagyományos kereskedelmi óriás a Google-lel együtt az interneten nyomul, miközben az Amazon túl van az első napján, amit a fizikai valóságban meglévő bolthálózatával töltött.
Az amerikai e-kereskedelmi piac egyértelmű éllovasa, az Amazon nemrég véghez vitte története legnagyobb felvásárlását, 13,7 milliárd dollárt fizetett egy szupermarketláncért, az austini központú Whole Foods Marketért (WFM). Egy 36 éves, Amerikában jónevűnek számító bolthálózatról van szó, aminek egyetlen innovációja az volt, hogy az egészséges, mindenmentes, organikus ételekre az elsők között állt rá. A Szövetségi Kereskedelmi Bizottság vasárnap hagyta jóvá a tranzakciót, így a tegnapi volt az első nap, hogy az Amazon tulajdonosként átvette a teljeskörű irányítást a hálózat felett.
Akik attól féltek, hogy az internetes óriás majd letarolja a 700-800 milliárd dolláros amerikai élelmiszerkereskedelmet, nem biztos, hogy tévedtek. Első napján az Amazon közel 43 százalékkal csökkentette a fogyasztói árakat a Whole Foods Market boltjaiban. Ez már csak azért is fájt a versenytársaknak, mert évek óta azon vannak, hogy csökkentsék az árakat. Nem kell csodálkozni, ha az Amazon-alapító innovátor, Jeff Bezos étvágya nagy, a piac hatalmas, az e-kereskedelmi szereplők eddig csak 2 százalékot tudtak belőle kiharapni. Az élelmiszer-kereskedelembe már sok innovátor bicskája beletört, az emberek ugyanis szeretik megfogni, megszagolni azt, amit majd megesznek, itt az internetes rendelés jelentette árelőny eddig nem volt erős hívószó.
Az organikus élelmiszer még Amerikában sem olcsó mulatság, a WFM növekedését épp ez fogta meg, az Amazon azonban az első napján megmutatta, hajlandó befektetni abba, hogy a kategória királya legyen itt is, a pénz nem akadály. Az Amazon a cég logójára utalva narancssárga kis táblákkal jelezte a kedvezményes árú termékeket (“Whole Foods + Amazon” felirattal), persze feltüntették a régi árakat is, legyen egyértelmű a vásárlóknak, hogy ez csak a kezdet. Az alacsony árak még az amerikaiakat is a Whole Foods mellé állíthatják, az Amazonnak pedig éppen erre van szüksége: forgalomra és új vásárlórétegekre. Nem jól célzott online hirdetésekkel kell az oldalra csábítani és ott tartani a vásárlókat, hanem meg kell őket győzni, hogy menjenek be oda, ahova edig nem. Ez még egy Amazonnak is komoly kihívás.
Ahogy arról már korábban hosszasan értekeztünk, Jeff Bezos olyan terméket kezdett el a neten árulni a garázsából indított Amazon.com-on, amiről mindenki azt gondolta, annak eladásában innovációnak helye nincs – az egykori online könyvesbolt ma már uralja Amerika e-kereskedelmi piacát. A vásárlók “mozgását” és viselkedését követve Bezos mindenki másnál rugalmasabb árpolitikát tudott kialakítani.
Az Amazon ma már inkább egy nagyon jól működő big data cég, ami kívülről egy kereskedelmi óriás.
Most pedig újabb fogyasztói rétegek vásárlási szokásaira lesz rálátása – és idővel majd hatni is akar rájuk. Összesen 430 boltot vettek, jórészt Amerikában, de Kanadában és Nagy-Britanniában is vannak egységeik. Az Amazon az árversenybe is belement, csakhogy felmérje, mi kell ahhoz, hogy azok is besétáljanak a Whole Foodsba, akiket az organikus élelmiszerek ára eddig visszatartott.
Nemcsak az Amazon húzza lejjebb az árait az őrült kereskedelmi versenyfutásban, az amerikai piacra belépő német diszkonzláncok, az Aldi és a Lidl terjeszkedési politikájának egyik alapja az árverseny. De a világ legnagyobb kiskercége, az Amerikában 12 ezer áruházat üzemeltető Wal-Mart is milliárdokat invesztált abba, hogy képes legyen árakat csökkenteni, ezzel párhuzamosan igyekezett megerősíteni az online jelenlétét is, mielőtt az Amazon belép a piacra.
Az Amazon az e-kereskedelem királya volt eddig, a Wal-Mart a hagyományos kereskedelmet uralta. Tegnap először összecsaptak, ugyanazon a terepen is.
A Wal-Martot sem kell félteni, nem akarták feltalálni a spanyol viaszt, ezért a Google-lel léptek partnerségre. Ha már az Amazon belépett az ő területükre, ők is belépnek oda, ahol eddig az Amazon volt a piacvezető – a Google Express platfromján keresztül helyet követelnek maguknak az e-kereskedelemben is.
A Google partnerként eddig több kisker szereplővel, így a Whole Foodsszal is dolgozott már együtt, de a Wal-Mart-megállapodás még nekik is szintlépés. A Google Deep Mind laborjából kieső mesterséges intelligencia és nyelvi felimserés eszközöket itt is bevetik majd. Az amerikai vásárló csak bemondja a Google hang alapú keresőjének (ami már a magyar nyelvet is elég jó hatékonysággal ismeri fel – a telefonunk keresőjében a kereső mező jobb szélén lévő kis mikrofonra kell kattintani, hogy kipróbáljuk), hogy mit szeretne, és az már mutatja is, hol mennyibe kerül az árú és hogy a legegyszerűbb eljutni oda. A Google keresőjének egyik legnagyobb előnye, hogy kontextuálisan képes értelmezni, amit a júzer mond, a Wal-Mart pedig hozzájárult, hogy a Google használhassa a vásárlási adatbázisát. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kereső tudni fogja, hogy legutóbb mit vettünk és mennyiért és ez alapján segíti is majd, ha keresünk valamit. Az árversenyből a Google sem marad ki, múlt héten már akciót hirdetett az Express az ingyen kiszállításra is (a Wal-Mart 35 dollár felett szállít ki ingyen). A Wal-Mart több felvásárlást is megejtett, hogy versenyképes legyen az online térben, a húzásaik eddig bejöttek, mert a nemrég publikált második negyedéves jelentésük szerint éves alapon 60 százalékkal nőtt az internetes forgalmuk.
A Wal-Mart, az Amazon vagy a Google számos milliárdost is ad Amerikának – az a kíméletlen verseny, amit vívnak egyelőre egy valakinek nagyon jó, a fogyasztónak. Ugyanakkor egy nagyon érdekes jelenség is zajlik a szemünk előtt, hajlamosak vagyunk az árcédulák miatt megfeledkezni róla. Az online és az offline kereskedelem összeért, és két óriás kezd ugyanazon a terepen versenyezni, már nem lehet éles vonalat húzni a Wal-Mart és az Amazon közé.