Az Airbus termékfejlesztési vezetője szerint még legalább tíz évre van szükség, hogy hibrid vagy elektromos gépekkel repülhessünk a kereskedelmi járatokon.
„A 2030-as évekre készülhet el az Airbus első közepes hatótávolságú, 100 utast szállító környezetbarát repülője” – mondta Sandra Bour Schaeffer, az európai repülőgép-gyártó termékfejlesztési vezetője a Dubai Airshow-t felvezető interjúban, melyet a Bloomberg idézett.
A légitársaságokon és a repülőgépgyártókon nagy a nyomás: az iparágat egyre több támadás éri a környezetszennyezése és a klímaváltozáshoz való hozzájárulása miatt, nyugati országokban már terjed a mozgalom, hogy környezetvédelmi megfontolásból inkább nem ülnek repülőre az emberek.
Idén júniusban az Airbus, a rivális Boeing, valamint egyéb nagy játékosok ígéretet tettek arra, hogy 2050-ig az iparág nettó szén-dioxid kibocsátását a felére csökkentik a 2005-ös szinthez képest.
„Ma még nincs egy egyértelmű megoldás arra, hogy elérjük a célokat 2050-ig, de számos fejlesztési lehetőség van, amit ha kombinálunk, jó úton fogunk haladni” – mondja Schaeffer.
A megoldás a repülőgép típusától és méretétől függően más és más lehet. Míg a kisebb, regionális járatokon már 2030-tól megjelenhetnek a zéró emissziós repülőgépek, addig a hosszú hatótávolságú, nagyobb repülőknél, mint amilyen az Airbus A350 is, többféle technológiát kell egyszerre bevezetni.
A légitársaságok már alkalmaznak bioüzemanyagokat, melyeket a hagyományos üzemanyaghoz kevernek, azonban a megoldás drága és kétséges hatékonyságú, a fenntarthatóság nagyban függ attól, hogy az adalékanyag hogyan és miből készül. Ezért a jelenlegi fejlesztések a hibrid és elektromos meghajtás felé mutatnak, de még számos kihívást kell legyűrniük a kereskedelmi forgalomba állításhoz, mint amilyen a kisebb férőhely és hatótávolság.
Noha a technológia még gyerekcipőben jár, vannak ígéretes eredmények a kisebb repülők esetében. A Zunum Aero, melyet a Boeing és a Jetblue Airways támogat, 2022-re piacra dobhatja az első elektromos-hibrid gépét, a Magnix Technologies teljesen elektromos hajtóművön dolgozik, egy izraeli startup, az Eviation pedig egy kilenc személyes, teljesen elektromos repülőt mutatott be az idei Paris Air Show-n.
Fotó: JP Valery // Unsplash